Weblogs als bron van kennis
Promotie Informatica
vrijdag 27 april, 10.00 uur
De vooruitgang in technologie en de eenvoudige toegang tot internet, gecombineerd met een generatie die is opgegroeid met het altijd aanwezige web, hebben een fenomeen voortgebracht dat bekend is onder de term user-generated content (door gebruikers gegenereerde inhoud). Een specifieke vorm van user-generated content zijn weblogs. Het bijhouden van een dagboek is op zichzelf niets nieuws, maar het weblog-fenomeen is uniek omdat de dagboeken publiekelijk beschikbaar zijn en zo de levens van miljoenen individuen over de hele wereld blootleggen. Gilad Mishne onderzocht hoe de karakteristieke eigenschappen van weblogs gebruikt kunnen worden om er kennis uit te vergaren. Hij identificeerde twee verschillende soorten informatie: de feitelijke informatie rondom een persoon, zoals de interesses, culturele voorkeuren en leefomgeving van een individu, en niet-feitelijke informatie, zoals emoties, meningen en stemmingen. De niet-feitelijke informatie is grotendeels uniek voor weblogs. Mishne laat zien dat deze twee soorten informatie verkregen kunnen worden uit weblogs met methoden die gebaseerd zijn op statistische taalmodellen en tekstclassificatie. Daarnaast laat hij zien dat deze vorm van informatievergaring uit een groot aantal weblogs informatie blootlegt die niet beschikbaar is in individuele weblogs.
G.A. Mishne: Applied Text Analytics for Blogs. Promotor is prof. dr. M. de Rijke.
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.
Dit is een overzicht van promoties, oraties, afscheidscolleges en andere activiteiten aan de Universiteit van Amsterdam. Meer informatie over de items in deze agenda kunt u krijgen bij de afdeling Persvoorlichting, tel. 020 - 525 2695, e-mail:
Universiteit van Amsterdam