van stagiaires
Nieuw concept verbreedt de wereld van stagiaires
Alle partijen binnen de BredeSchool hebben met stagiaires te maken die
eigenlijk niet precies weten in welke wereld ze binnenstappen. In
Smallingerland (Drachten) hebben ze daarvoor een oplossing gevonden.
"Het is begonnen met de constatering dat studenten tijdens hun
opleiding blijven steken in hun eigen aandachtsgebied. Daardoor hebben
ze weinig oog voor de BredeSchool, die het juist moet hebben van
contacten met andere instellingen die op andere of aanvullende
terreinen actief zijn en netwerken, zegt Gerda Klooster,
beleidsmedewerker onderwijs bij de gemeente Drachten en eerder,
tijdens de ontwikkelingsfase, projectcoördinator BredeSchool. Ook de
onderwijsopleidingen, die wat meer aandacht zouden mogen geven aan de
BredeSchool, sluiten niet helemaal aan bij de praktijk. Omdat
professionals vrijwel al hun tijd moeten besteden aan hun eigen
kerntaken kunnen veel zaken die binnen de BredeSchool spelen niet goed
worden opgepakt. Daarnaast is er het personeelsbeleid van de
instellingen die zoveel mogelijk mensen willen binnenhalen die
affiniteit of ervaring hebben met de BredeSchool.
De onderwijs- en welzijnsinstellingen in Drachten hebben een concept
bedacht om de wereld van de studenten te verbreden en aan de wensen
van de BredeScholen tegemoet te komen. Allereerst kijken we naar het
soort stagiaire, wat zijn opdracht is, hoe de begeleiding is geregeld
en of het een type is dat openstaat voor de BredeSchool. Er is een
kernteam gevormd, bestaande uit twee studenten HBO/Pedagogiek en twee
studenten HBO/CMV. Deze vier stagiaires, die worden begeleid door de
adjunct-directeur van de pc basisschool in de BredeSchool en een
opbouwwerker van Welzijn , sturen het stageteam aan. Ze hebben alle
andere stagiaires onder zich, voeren opdrachten uit en houden contact
met de opleidingen. De leden van het kernteam zijn mensen die
geïnteresseerd zijn in de BredeSchool en het leuk vinden onderdeel te
zijn van deze pioniersfase.
Op dit moment zijn er in Smallingerland meer stagiaires dan anders,
omdat er ook een aantal studenten van de sportopleiding CIOS
rondloopt. Zij werken ook voor andere scholen en houden zich bezig met
bewegingsactiviteiten voor de naschoolse opvang, die straks verplicht
wordt, en assisteren tijdens de gymnastieklessen. De stagiaires
ontwikkelen onder meer ouderactiviteiten en houden zich bezig met het
opzetten van een netwerk voor jonge kinderen (van peuterspeelzaal tot
en met de leerlingen van groep 1 en 2), aldus Gerda Klooster.
De opzet van het concept is het bieden van relevante werkervaring aan
toekomstige collegas en het promoten van de opvatting dat werken
binnen samenwerkingsverbanden/netwerken de toekomst heeft. Over de
resultaten tot nu toe zijn we tevreden. Natuurlijk gaan we kijken of
de mogelijkheden zijn te verruimen, er meer tijd is vrij te maken voor
begeleiding en afspraken te maken zijn met opleidingsinstellingen. Zo
hopen we steeds meer gemotiveerde stagiaires te krijgen.