Ingezonden persbericht


|Persbericht           |
Datum

26 april 2007
Pagina

1 van 1

|                                       |
|Jaarlijkse huurstijging Wooncompagnie beperkt tot 1,1 procent   |
|                                                                |
|De huren van woningen gaan jaarlijks op 1 juli omhoog. De       |
|regering bepaalt op basis van het inflatiecijfer van het        |
|voorafgaande jaar met welk percentage de huren mogen stijgen.   |
|Over het jaar 2006 is het inflatiecijfer 1,1 procent. Met dit   |
|percentage verhoogt Wooncompagnie per 1 juli de huren. Alle     |
|huurders zijn inmiddels per brief geïnformeerd.                 |
|                                                                |
|Met de huurverhoging van 1,1 procent volgt Wooncompagnie het    |
|Ministerie van Wonen, Welzijn en Integratie, dat dit cijfer voor|
|Nederland vaststelde voor het jaar 2007. De huurverhoging van   |
|1,1 procent geldt voor alle woningen van Wooncompagnie. Het is  |
|een vaststaand percentage. Volgens verantwoordelijk minister    |
|Ella Vogelaar is de huurstijging in 25 jaar niet zo laag        |
|geweest.                                                        |
|                                                                |
|Huurtoeslag per 1 juli vanzelf aangepast                        |
|Wanneer huurders huurtoeslag hebben aangevraagd en dit laten    |
|verrekenen via Wooncompagnie, dan geeft Wooncompagnie de nieuwe |
|huurprijs door aan de Belastingdienst. De Belastingdienst stelt |
|de nieuwe huurtoeslag vast. Huurders ontvangen vóór 1 juli een  |
|nieuwe beschikking huurtoeslag waarin de nieuwe huurprijs is    |
|verwerkt. Als de Belastingdienst de gegevens niet goed of niet  |
|op tijd heeft ontvangen, dan stuurt de Belastingdienst een apart|
|bericht.                                                        |
|Als huurders de huurtoeslag niet laten verrekenen door          |
|Wooncompagnie maar dat rechtstreeks ontvangen, krijgen huurders |
|van de Belastingdienst een wijzigingsformulier waarmee ze zelf  |
|de nieuwe huurprijs kunnen doorgeven.                           |
|                                                                |
|Bezwaar aantekenen                                              |
|Bezwaar aantekenen kan, maar niet alle bezwaren leiden tot het  |
|blokkeren van de huurverhoging. Enkele voorbeelden waarbij      |
|bezwaar maken zinvol is:                                        |
|- als het huurverhogingspercentage hoger is dan het toegestane  |
|maximum percentage;                                             |
|- als de huurprijs door de huurverhoging boven de maximale      |
|huurprijsgrens komt te liggen;                                  |
|- als de huur door de huurcommissie tijdelijk is verlaagd,      |
|vanwege ernstige onderhoudsgebreken aan de woning en deze       |
|gebreken nog niet zijn verholpen (of er loopt nog een dergelijke|
|procedure bij de huurcommissie).                                |
|                                                                |
|Huurders met vragen over de huurverhoging en/of huurtoeslag     |
|kunnen terecht bij het Telefonisch Informatie Punt van          |
|Wooncompagnie (0900 20 22 373, lokaal tarief).                  |
|                                                                |
|                                                                |
|                                                                |
|

Ingezonden persbericht