Ingezonden persbericht
Publieke Omroep start op YouTube
Uitzendinggemist en 3FM vanaf vandaag als "branded channel" op videosite
Uitzendinggemist, de video-portal van de publieke omroep, start een eigen kanaal op de videosite YouTube. Via youtube.com/uitzendinggemist kunnen bezoekers grappige, interessante en vrolijke fragmenten van programma's van de publieke omroepen bekijken. Ook 3FM krijgt zijn eigen 'branded channel'.
Op youtube.com/uitzendinggemist staan dagelijks nieuwe fragmenten uit de diverse programma's van de publieke omroepen. Van een mini-concert van John Legend tot een documentaire over Frans Bauer, Het geheim van de Teletubbies en natuurlijk ook nieuwsberichten zoals de eerste beelden van prinses Ariane.
Via youtube.com/3fm vindt de bezoeker beelden van de onlangs uitgereikte 3FM Awards en de themafilmpjes "Real Music Real People", met in de hoofdrollen onder andere The Foo Fighters, Faithless, Anouk en Bløf. Ook gaat 3FM experimenteren met bijvoorbeeld backstage-filmpjes en zijn videobeelden van Lowlands en de Serious Request (Het Glazen Huis) terug te vinden.
William Valkenburg, directeur Internet Coördinatie van de NPO: "De publieke omroepen bieden via internet veel bijzondere content aan. Samenwerking met partijen als YouTube zorgt ervoor dat die content beter vindbaar is en dat we mensen bereiken die onze sites niet of onvoldoende kennen." Ook de VPRO startte onlangs met vier branded channels op YouTube.
Uitzendinggemist.nl op Google Video
Uitzendinggemist.nl was al enige tijd te vinden op Google Video. Nu is ook daar een eigen pagina aan toegevoegd: 'google.omroep.nl'. Google Video biedt gebruikers vergelijkbare mogelijkheden als YouTube.
Uitzendinggemist.nl is de populaire videotheek van de publieke omroep op internet. Via Uitzendinggemist.nl bieden de publieke omroepen gezamenlijk hun tv-uitzendingen aan zodat ze 'on demand' te zien zijn. Naast recente uitzendingen bevat Uitzendinggemist.nl ook archiefmateriaal.
YouTube
YouTube is een van oorsprong Amerikaanse videosite waar gebruikers sinds eind 2005 zelf video's kunnen uploaden, bekijken, beoordelen en van commentaar voorzien. Sinds augustus 2006 biedt YouTube bedrijven de mogelijkheid om branded channels te maken voor hun product. Registratie is niet nodig om videos te kunnen bekijken.
NPO
De Raad van Bestuur van de NPO (Nederlandse Publieke Omroep) vormt het dagelijks bestuur van de publieke omroep. De NPO bepaalt onder meer de televisie- en radioprofielen en het daarbij behorende coördinatiereglement. De NPO bevordert de samenwerking en coördinatie binnen de landelijke omroepen op grond van de Mediawet.
Sites:
http://www.youtube.com/uitzendinggemist
http://www.youtube.com/3fm
http://google.omroep.nl
William Valkenburg
035 6772658
npo.communicatie@omroep.n
---- --