Nederland op tiende plaats onder Europese werknemers
26.04.2007 / 08:00 / Rubriek: Economie / Organisatie: Intelligence group
Intelligence group
PERSBERICHT
Rotterdam, 26 april 2007
Mulinationals als Philips, Shell, KLM en Heineken zorgen voor aantrekkelijkheid
Nederland op tiende plaats onder Europese werknemers, maar wetgeving werkt nog steeds
belemmerend
Achttien procent van de Europese werknemers zou in Nederland willen werken. Hiermee staat
Nederland op de tiende plaats van landen die aantrekkelijk zijn om in te werken. Landen
als onder meer de Verenigde Staten (35%), Engeland (34%) en Frankrijk (30%) scoren
aanzienlijk beter. Multinationals als Philips, Shell, KLM en Heineken zijn bepalend voor
Nederland als vestigingsland. Waar in Engeland maar liefst 88% van de ondervraagden wel
eens een avontuur in het buitenland aan wil gaan, wil 49% van de Nederlandse werknemer
dat. Dit blijkt uit onderzoek van de Intelligence Group in samenwerking met Stepstone
onder 21.000 personen verspreid over negen Europese landen.
In Nederland wordt bij het werven van personeel in 31% van de gevallen over de grens
gekeken bij het aantrekken van nieuwe medewerkers (Duitsland 55%, Denemarken 53%). De
reden om buitenlandse werknemers naar Nederland te halen zijn divers, zoals de
internationale werkomgeving van de vragende werkgever en met name tekorten op de
arbeidsmarkt zijn daarin de hoofdredenen. 'In Nederland proberen de grote bedrijven met
name buitenlandse ICT-ers en technici te interesseren voor een carrièrepad in
Nederland. Nederlandse werkgevers zoeken het daarbij vooral niet te ver weg. De
Nederlandse bedrijven proberen met name Belgen, Duitsers en Engelsen te werven.
Uiteindelijk blijken wel taalproblemen (43%), wetgeving (41%) en het nagaan van
referenties (26%) hete hangijzers en beperkend te werken. Wat dat betreft is er voor de
Europese landen nog een flinke weg te gaan. Neem nu het immigratiebeleid in Nederland.
Sinds maart 2006 is dit beleid in Nederland op dit punt restrictiever geworden. Dit
bemoeilijkt het aantrekken van werknemers uit het buitenland door Nederlandse
werkgevers', aldus Yumi Stamet, manager van de Intelligence Group International.
Vooral ambitieuze mensen
Zij vervolgt: 'Bedrijven zouden goed moeten kijken waarom iemand in Nederland zou willen
werken. Je moet proberen te voldoen aan zijn of haar behoeften: buitenlandse ervaring
opdoen, carrièreontwikkeling maar ook het salaris of de liefde zijn redenen om een
avontuur in het buitenland aan te gaan. Daarnaast zoeken buitenlanders in Nederland
specifiek een geloofwaardige en betrouwbare werkgever. De buitenlandese werknemer wil in
Nederland een zekere mate van impact hebben, verantwoordelijkheid dragen en de corporate
cultuur eigen maken. Ambitieuze mensen, zou je het kunnen zeggen, die er ook van uit gaan
dat ze stevig betaald worden.'
Multinationals
Stamet: 'Het is belangrijk dat Nederland z'n multinationals koestert. Zeker de trek van
een aantal hoofdkantoren naar Amsterdam is een belangrijk pluspunt in de
aantrekkelijkheid op de internationale arbeidsmarkt. Expats willen in het centrum zitten
van de culturele smeltkroes. Daar waar het gebeurt. Amsterdam fungeert wat dat betreft
als een magneet. Zeker nu beursgenoteerde bedrijven steeds meer onder druk komen te staan
van activistische hedgefunds is het belangrijk om ook het werkgelegenheidsvraagstuk en de
aantrekkelijkheid van Nederland niet uit het oog te verliezen. Want als er al te flink
wordt opgeknipt verliezen we mogelijk onze tiende plaats en daarmee een belangrijk
potentieel op de internationale arbeidsmarkt dat hard nodig is om de vergrijzing en de
economische groei in Nederland op te vangen.'
The International Recruitment Manual is te koop voor 295 euro. Voor meer informatie zie
www.intelligence-group.nl/internationaal/internationaal.