Belgische Federale Overheid
26-04-2007
Alles wat u wilt weten over de Nationale Bank van België
"Vertrouwen brengt ons samen vooruit". Deze slogan vormt het hart van
de op het grote publiek gerichte communicatiecampagne van de Nationale
Bank. Naar aanleiding daarvan publiceert de Nationale Bank een
brochure over haar kerntaken.
Tot de maand juni verschijnen achtereenvolgens vier paginagrote
advertenties in een aantal weekbladen en gespecialiseerde
tijdschriften. De campagne is opgebouwd rond de vier pijlers van de
activiteiten van de Nationale Bank: het monetair beleid, het
verspreiden van economische en financiële informatie en analyses, de
betaalmiddelen en de financiële stabiliteit. Elk van deze vier luiken
wordt geïllustreerd aan de hand van een duidelijke en sprekende foto
uit het dagelijkse leven.
De campagne brengt de verschillende activiteiten van de centrale bank
samen onder de noemer "vertrouwen". Vertrouwen in de koopkracht die ze
mee helpt handhaven, vertrouwen in de munt en in de verschillende
betaalmiddelen, en ten slotte vertrouwen in de toekomst dankzij een
betere kennis van onze economische omgeving en een toegenomen
internationale financiële stabiliteit.
De verscheidenheid en het technische karakter van de opdrachten van de
centrale banken vormen evenwel een belangrijk struikelblok bij de
voorlichting van het grote publiek ter zake. Toch hecht de Nationale
Bank hier veel belang aan. Daarom heeft ze bijvoorbeeld onlangs een
brochure gepubliceerd die een overzicht geeft van haar kerntaken.