Clemence Ross zet Nederlanders aan tot 30minutenbewegen
26.04.2007 / 12:30 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Nisb
Nisb
Bijna de helft van de Nederlanders beweegt nog steeds niet voldoende.
Nederlanders zijn de afgelopen twee jaar actiever geworden in hun vrije tijd. Dat is goed
nieuws, maar tegelijkertijd beweegt bijna de helft van alle Nederlanders nog steeds te
weinig. Vooral mensen met zittende beroepen en schoolgaande jongeren blijven achter bij
de norm van 30 minuten bewegen per dag.Ross reageert daarmee op het Trendrapport Bewegen
en Gezondheid dat TNO vandaag heeft gepubliceerd.
Het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) zoekt deze doelgroepen op en gaat
daarom met de campagne 30minutenbewegen het land in. Clémence Ross (directeur
NISB) bezoekt de komende maand alle provincies met de campagnebus om zo op lokaal en
regionaal niveau de campagne kracht bij te zetten. 30minutenbewegen laat Nederlanders
zien en beleven dat bewegen niet alleen gezond maar ook leuk is.
Aan 30minutenbewegen werkt een ongekend groot aantal mensen en organisaties mee, waaronder
ambtenaren, GGD-medewerkers, provinciale sportraden, docenten, huisartsen, welzijnswerkers
en vele professionals die sport en bewegen stimuleren. Zij bezochten vandaag, 26 april, in
het Openluchtmuseum in Arnhem de startdag 30minutenbewegen en vernamen hoe zij campagne
kunnen voeren om mensen in beweging te krijgen. Door de landelijke campagne te verbinden
met regionale en lokale beweegactiviteiten, wil NISB nog meer Nederlanders bereiken.
Acties
Behalve de tour met de campagnebus staan voor dit jaar meer acties gepland, waaronder
Start met (beweegclinics voor beginnende sporters), Beweegmaatje (Internetcommunity) en
evenementen op vmbo-scholen. Meer informatie staat op www.30minutenbewegen.nl
De campagne 30minutenbewegen
De vierjarige campagne 30minutenbewegen richt zich op alle Nederlanders met de boodschap
om meer te (gaan) bewegen. Te weinig lichaamsbeweging geeft een verhoogd risico op het
krijgen van onder meer diabetes, bepaalde vormen van kanker, obesitas, stress en
depressie. NISB voert de beweegcampagne uit in opdracht van het ministerie van VWS en wil
bereiken dat 65% van de Nederlanders in 2010 aan de beweegnorm voldoet. Vier groepen
krijgen bijzondere aandacht in de campagne: vmbo-ers, 50-plussers, chronisch zieken en
werknemers met zittende beroepen. Dit zijn de groepen die niet of nauwelijks aan sport en
bewegen toekomen.
NISB
Het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) is als landelijk kennis- en
innovatie-instituut goed op de hoogte van trends en ontwikkelingen op het gebied van voor
sport en bewegen. NISB geeft richting aan vernieuwing, werkt aan deskundigheidsbevordering
en ondersteunt professionals in het werkveld van sport- en bewegingsstimulering. Als
kennis- en innovatiecentrum behoort verspreiding en implementatie van vernieuwingen
eveneens tot de taken van NISB.
---
Noot voor de redactie (