schuldhulpverlening steeds succesvoller (persbericht 033, 24 april
2007)
De Gemeentelijke Kredietbank in Hoogezand-Sappemeer breidt in 2007
preventieve activiteiten uit om in een zo vroeg mogelijk stadium in te
kunnen grijpen in schuldsituaties. Daarmee wil de gemeente voorkomen
dat inwoners in zware schuldbemiddelingstrajecten komen. In 2006 is
70% van het aantal schuldhulpaanvragen opgelost.
De Gemeentelijke Kredietbank heeft zich in de afgelopen jaren in
opdracht van de raad meer toegelegd op preventieve activiteiten, zoals
voorlichting aan jongeren en volwassenen, individuele adviesgesprekken
bij dreigende problemen en groepstraining leren Omgaan met geld. Deze
activiteiten krijgen nu een permanent karakter, aangezien in 2006
goede resultaten zijn geboekt door de inzet van diverse preventieve
activiteiten. Mensen kwamen sneller voor hulp en hun schulden waren
vaker meer beheersbaar en sneller oplosbaar.
In 2006 kwamen er bij de kredietbank 286 aanvragen voor een
schuldregeling binnen. Daarvan waren 22 geslaagde schuldbemiddelingen,
32 toeleidingen naar de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP,
een wettelijk traject) en er werden 24 sociale leningen verstrekt.
Daarnaast zijn 118 oplossingen gerealiseerd met behulp van
budgetbeheer. In dit laatste geval treft de kredietbank
betalingsregelingen en voorkomt dat huisuitzetting plaatsvindt of
energie wordt afgesloten. Al met al bijna 70 % van het aantal
aanvragen is daarmee opgelost of gestabiliseerd. Daarnaast heeft de
kredietbank 596 huishoudens in budgetbeheer. Voor deze mensen worden
vaste lasten betaald en men krijgt eens per week of maand
huishoudgeld.
De preventiecampagne voor 2007 houdt in: artikelen op de Gemeentelijke
infopagina, ontwikkelen van een posterlijn, voorlichting geven aan
medewerkers bij organisaties, samenwerking binnen het Zorgnetwerk
(OGGZ) Meldpunt en Woonkans intensiveren (tweede kans na of bij
huisuitzetting) en aanbieden van advies- en dienstverleningsgesprekken
en budgetteringscursussen.
---
///////////////////////////
Noot voor de redactie;
Gemeente Hoogezand-Sappemeer