http://www.evo.nl
26-04-2007 - EVO en TLN: economische schade files stijgt met 85 miljoen euro
stijgt met 85 miljoen euro
De economische schade voor het goederenvervoer over de weg als gevolg
van files is in 2006 met 85 miljoen euro (zeven procent) toegenomen
ondanks een afname in 2005. De totale schade van de 20 grootste
fileknelpunten uit de Economische Wegwijzer van EVO en TLN bedraagt
ruim 485 miljoen euro. EVO en TLN willen dat het kabinet spoed zet
achter de aanleg van spitsstroken, dat wegen waar mogelijk versneld
worden aangelegd en pleiten voor speciale uitvoegstroken voor het
vrachtverkeer.
De duurste files stonden in 2006 op de A2, de A28 en de A1. Bovendien
constateren EVO en TLN een zorgwekkende stijging van de schade op de
A16 Terbregseplein, de A50 Ewijk Grijsoord en de A15
Benelux-Vaanplein. Volgens EVO en TLN kan de A13-16 met een
versnellingsprijs vier jaar eerder worden aangelegd. Dat betekent dat
door voorfinanciering de benodigde middelen eerder beschikbaar komen.
Op dezelfde manier kan doortrekking van de A15 de aanzienlijke
filedruk bij A50 Ewijk-Grijsoord verlichten. Verder moet minister
Eurlings van Verkeer en Waterstaat knopen doorhakken en opdracht geven
tot snelle aanleg van de A4 Midden-Delfland.
EVO en TLN roepen het ministerie ook op snel aan de slag te gaan met
de aanleg van de al lang geleden geplande spitsstroken. Na de
positieve uitspraak van de Raad van State in februari 2007 kunnen
dertig spitsstroken met ruim 310 kilometer extra rijstroken, eindelijk
worden gerealiseerd. De oplossing zit niet alleen in meer asfalt. Met
een eenvoudige ingreep kan het goederenvervoer beter doorstromen.
EVO en TLN pleiten daarbij voor betere informatie aan weggebruikers
door informatiepanelen en speciale uitvoegstroken voor vrachtverkeer,
waarbij de vluchtstrook bij een afrit gedeeltelijk wordt ingezet als
doelgroepstrook voor vrachtverkeer. Personenautoâs krijgen daardoor
meer ruimte om uit te voegen en het uitvoegen van alle verkeer
verloopt daardoor soepeler en veiliger. Bovendien is het volgens EVO
en TLN effectiever als op meer plaatsen op drukke tijden een
maximumsnelheid van 90 kilometer per uur zou gelden. Dan is de
snelheid van vracht- en personenautoâs beter op elkaar afgestemd en
dat verbetert de doorstroming.
Download de Economische Wegwijzer 2006...