Intres resultaat stijgt met 40%

Consumentenomzet bij Intres-ondernemers groeit bovengemiddeld Intres resultaat stijgt met 40%

Hoevelaken, 26 april 2007


- Resultaat na belastingen euro 3,1 miljoen (2005: euro 2,2 miljoen)
- Grootscheepse moderniseringen in ICT

- Minder leden realiseren een beter resultaat dan in 2005
- Formules presteren beter dan de markt

Resultaten Intres
Intres (o.a. Livera, Morgana, Intersport en Libris), de grootste retail service organisatie voor professionele, zelfstandige ondernemers in de mode, wonen-, sport- en mediabranche, realiseerde in 2006 een nettowinst van euro 3,1 miljoen (2005: euro 2,2 miljoen). Deze forse stijging was het gevolg van aanzienlijk lagere kredietlasten. Ook de verkoop van het belang in Fedac B.V.aan Alfa Accountants en Adviseurs droeg bij aan het resultaat. De omzet daalde 1% ten opzichte van 2005 en kwam uit op euro 981 miljoen. Wanneer bedrijfsbeëindigingen buiten beschouwing blijven, groeide de omzet met 2%. Het aantal leden daalde met 4%, vergelijkbaar met de jaren hiervoor. Eind 2006 telde Intres 1.347 leden die in totaal 2.001 winkels exploiteerden. De totale consumentenomzet kwam in 2006 uit op euro 2,1 miljard, vergelijkbaar met het jaar daarvoor.

De retailbranche veert voorzichtig op na jaren van matige economische omstandigheden. Die periode heeft Intres benut om de samenwerking met haar leden te versterken en efficiency te bevorderen. Intres ondersteunt haar ondernemers op vele fronten, zodat zij structureel tot rendementsverbetering kunnen komen. In 2006 is dat in veel gevallen uitgekomen , aldus Oscar van den Ende, algemeen directeur Intres.

Prestaties divisies
De aangesloten ondernemers wisten over vrijwel de gehele linie bovengemiddeld te profiteren van het aantrekkende consumentenvertrouwen. In 2006 stegen de detailhandelsverkopen gemiddeld met 5% (bron CBS).

- In Mode bedroeg de totale omzet euro 282 miljoen (2005: euro 284 miljoen). Dit resultaat werd bereikt met een kleiner aantal ondernemers. Formules boekten vrijwel allemaal hogere omzetstijgingen dan de markt. Jambelle pluste maar liefst 24%.
- In Wonen werd een totale omzet bereikt van euro 231 miljoen (2005: euro 232 miljoen). Ook hier groeide de omzet per ondernemer. Dit marktsegment bevindt zich echter nog steeds ruim 10% onder het niveau van 2001.

- De totale omzet in Sport kwam uit op euro 162 miljoen ten opzichte van euro 158 miljoen in 2005. Intersport boekte zelfs een omzetplus van 9%.
- In de divisie Media realiseerden de boekverkopers een totale boekenomzet van euro 93 miljoen (2005: euro 91 miljoen) Blz. presteerde met een omzetgroei van 7% bovengemiddeld.

De inspanningen van de afgelopen paar jaar om kosten uit de keten te halen en een sterkere focus te krijgen op commercie begint zichtbaar vruchten af te werpen , aldus Van den Ende. We zien vooral dat onze formules, zoals Livera, Intersport, Blz., Morgana en Jambelle het uitstekend doen. Maar ook ondernemers die kiezen voor een samenwerkingsverband profiteren van de schaalvoordelen die Intres biedt. Verder blijken onze inspanningen op het gebied van private labels in mode en sport goed aan te slaan. Een betere productmix leidt bij ondernemers tot hogere marges.

Betere grip op de supply chain
Het vergroten van de commerciële slagkracht van de Intres-ondernemers staat centraal in de strategie van Intres. Verschillende formules zijn in 2006 inhoudelijk sterker geworden, maar ook individuele ondernemers zijn hiermee op de goede weg. Zij maken steeds meer gebruik van onze diensten op het gebied van marktonderzoek, winkelanalyse, visual merchandising, reclame en internet.
Intres ondersteunt de ondernemer ook in zijn kostenmanagement door logistieke verbeteringen en meer gebruik te maken van ICT. Om kosten uit de keten te halen, verstevigde Intres de grip op de supply chain door strakkere aansturing van productie, ontwikkeling van private labels, de uitbreiding van het vervoersarrangement en verdere optimalisering van het distributiecentrum. In 2006 is een grootschalig moderniseringsprogramma gestart om de ICT-voorziening van de ondernemer en van Intres beter op elkaar te laten aansluiten. De nieuwe ICT-voorzieningen gaan zeker bijdragen aan het vergroten van de transparantie tussen Intres en de aangesloten ondernemers. Via Ledenpost Online, het systeem dat in december 2006 is geïntroduceerd, worden de leden op de hoogte gehouden van alle voor hen relevante onderwerpen.

Vooruitzichten
De economische verwachtingen blijven goed, maar de strijd om de consumenteneuro wordt steeds heviger. Doorontwikkeling van onze formules staat hoog op de agenda. Intres en haar samenwerkingsverbanden transformeren zich meer en meer van een pure taakorganisatie naar een op de toekomst gerichte, door verkoopdata gestuurde, marktorganisatie. Het is een onvermijdelijke ontwikkeling waarin we een voortrekkersrol willen vervullen voor onze ondernemers , stelt Van den Ende. De kennis en kunde bij Intres bestrijken het brede terrein van non-food detailhandel. Van styling tot winkelinrichting, van winkelautomatisering tot inkoop, van assortimentsbeleid tot consumentenkennis. Daarmee blijft Intres op de achtergrond stevig meewerken aan het succes dat aan de voorkant - in de winkel - wordt geboekt.

Intres is de grootste retail service organisatie in Nederland, die professionele, zelfstandige ondernemers uit de mode-, wonen-, sport- en mediabranche ondersteunt in hun totale bedrijfsvoering. Dat varieert van support op het gebied van inkoop, logistiek en ICT tot het aanbieden van winkelformules. Ondernemers bepalen zelf voor welke samenwerkingsvorm zij kiezen: van selectieve inkoopbundeling tot franchise. Bekende winkelformules zijn: Livera, Jambelle, Morgana Slaapkamers, Binnen, Burmann, Intersport, Coach, Libris en Blz. Bij Intres werken momenteel ruim 470 medewerkers. Er zijn zo n 1.350 ondernemers met ruim 2.000 winkels aangesloten. Intres vertegenwoordigt een gezamenlijke consumentenomzet van euro 2,1 miljard.

Meer informatie:
Yvette Glättli, Corporate Communicatie & PR, Intres B.V. Telefoon: 033-253 2440, e-mail: yglattli@intres.nl, www.intres.nl
Het Intres jaarverslag 2006 staat op www.intres.nl. Ook kan via www.intres.nl een jaarverslag worden opgevraagd.