Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB

Veiligheid 1 op de 5 Europese tunnels onder de maat

Den Haag, 26 april 2007

Tunnels onderzoeken blijft nodig. Dat valt af te leiden uit de jaarlijkse tunneltest die de ANWB in samenwerking met de Europese zusterclubs heeft uitgevoerd. Er zijn 51 tunnels in dertien Europese landen onderzocht. Achttien tunnels kregen de aanduiding 'zeer goed', elf de kwalificatie 'goed', twaalf 'redelijk', drie waren 'matig' en zeven 'slecht'. De veiligheid van één op de vijf geteste tunnels is onder de maat.

Honderdduizenden Nederlanders rijden ieder jaar door de vele tunnels in Europa. Voor hen is tunnelveiligheid erg belangrijk.

De tunnels die in Nederland zijn onderzocht zijn de Velsertunnel en het oudste deel van de Beneluxtunnel. De Velsertunnel krijgt als beoordeling 'redelijk' en de Beneluxtunnel 'goed'. Omdat het tunnelsysteem bij beide tunnels redelijk is kon de Velsertunnel toch een redelijke eindbeoordeling krijgen en de Benelux een goede beoordeling. Minpunten zijn de afwezigheid van vluchtstroken en vluchthavens en de grote verkeersbelasting.

De slechtste resultaten komen dit jaar wederom uit Italië. Drie van de vier onderzochte tunnels krijgen de beoordeling 'slecht'. Slechts één Italiaanse tunnel haalt het oordeel voldoende. De allerslechtste tunnel is de Paci2 op de A3 (Salerno-Reggio Calabria). Bij deze tunnel is er niets wat aan de veiligheidseisen voldoet. De tunnel bestaat 40 jaar; in die tijd is er niets gemoderniseerd. In de nabije toekomst is er ook geen enkele modernisering gepland. Opvallend is ook dat drie van de vijf geteste tunnels in Noorwegen het oordeel 'slecht' krijgen. Eén tunnel in Kroatië krijgt het oordeel 'zeer goed' en is de beste scorende tunnel in de hele test.

Alle tunnels zijn afgelopen winter bezocht door tunnelexperts. Na de inspectie van de desbetreffende tunnel werd met de exploitanten gesproken over veiligheidstechnische vraagstukken. Beoordeeld werden enerzijds de risiciofactoren, zoals verkeersdrukte, percentage vrachtwagens in het verkeer, vervoer van gevaarlijke stoffen, één- of tweerichtingverkeer, anderzijds de maatregelen om de risico's te beperken of gevolgen van noodsituaties te hanteren. Daaronder vallen communicatiemogelijkheden, brandwerende maatregelen, vlucht- en reddingswegen, ventilatie en calamiteitenplannen en trainingprogramma's van hulpdiensten.

De ANWB onderzoekt samen met de zusterclubs voor het negende jaar Europese tunnels op hun veiligheid voor automobilisten. Het plan is daar ook in de toekomst mee door te gaan. Onder invloed van dit testprogramma zijn overheden door heel Europa bezig hun tunnels te verbeteren of leggen ze zich bij de bouw van nieuwe tunnels steeds hogere eisen op.


Noot voor de redactie;