Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid

26 april 2007

Aanscherping doelstellingen verkeersveiligheid 2020 mogelijk (Pdf)

SWOV publiceert nieuwe verkenning ontwikkelingen tot 2020

De SWOV heeft een langetermijnverkenning uitgevoerd naar de ontwikkelingen van de aantallen verkeersdoden en ziekenhuisgewonden in Nederland. Centraal stond de haalbaarheid van de door de overheid gestelde beleidsdoelen voor 2010 en 2020. Ook is een effectschatting gemaakt van enkele voorgenomen verkeersveiligheidsmaatregelen. De SWOV concludeert dat op basis van het huidige en voorgenomen beleid het uiterst onzeker is of de doelstellingen gehaald zullen worden. Aanvullende maatregelen zijn daarvoor nodig. Na doorrekening van de effecten van die maatregelen is ook een aanscherping van de huidige doelstelling voor 2020 reëel mogelijk.

Aanscherping wordt overwogen
Inzicht in de langetermijnontwikkeling van de verkeersveiligheid is noodzakelijk om het verkeersveiligheidsbeleid tijdig bij te sturen en op tijd te signaleren of nieuwe maatregelen ingevoerd moeten worden. De Nederlandse verkeersveiligheidsdoelstellingen voor de langere termijn zijn vastgelegd in de Nota Mobiliteit. Op dit moment overweegt het ministerie van Verkeer en Waterstaat om de doelstelling voor de verkeersveiligheid voor 2020 bij te stellen. Het maximum aantal verkeersdoden in 2020 is in de Nota Mobiliteit gesteld op 580; het aantal gewonden op 12.250. De tussenliggende doelstelling voor 2010 ligt op 750 doden (eerder was dit 900) en 17.000 gewonden.

Haalbaarheid doelstellingen
In De verkeersveiligheid in 2020; Verkenning van ontwikkelingen in mobiliteit, ongevallen en beleid heeft de SWOV het te verwachten aantal verkeersslachtoffers in 2010 en 2020 geschat. Uitgangspunt voor de verkenning waren de vier prognoses die de Adviesdienst Verkeer en Vervoer samen met de Planbureaus heeft opgesteld voor de ontwikkeling van de mobiliteit. Dit is een belangrijke factor voor het toekomstige aantal verkeersslachtoffers.
De SWOV heeft eerst het in 2020 te verwachten aantal doden en ziekenhuisgewonden doorgerekend voor alle vier mobiliteitsscenario's. Vervolgens is de haalbaarheid van de huidige
verkeersveilligheidsdoelstellingen beoordeeld voor de scenario's van de hoogste en laagste mobiliteitsgroei. Ook is rekening gehouden met de invoering van kilometerheffing.
Voor de prognose van het aantal verkeersslachtoffers in 2020 is eerst gekeken wat er zou gebeuren bij ongewijzigde voortzetting van het huidige beleid, zonder echt nieuwe maatregelen, de baseline prognose. Vervolgens is gekwantificeerd welke extra bijdrage te verwachten is van een aantal voorgenomen nieuwe maatregelen.

Bij huidig beleid haalbaarheid onzeker
Uit de baseline prognose blijkt dat bij voortzetting van het huidige verkeersveiligheidsbeleid en zonder extra nieuwe maatregelen de haalbaarheid van de doelstellingen in de Nota Mobiliteit hoogst onzeker is. Dit geldt in elk geval bij het hoge mobiliteitsscenario.

Nieuw voorgenomen beleid
Op basis van beleidsstukken en interviews met beleidsmakers zijn in de komende periode vijf nieuwe maatregelen doorgerekend:
1. begeleid rijden vanaf 17 jaar;

2. stimulering gebruik informerende variant ISA voor personen- en bestelauto's;

3. extra stimulering veiligheidscultuur transportbedrijven door gebruik ITS en terugkoppeling gedrag aan bestuurders van vrachtauto's;

4. incidentele extra investering van EUR 300 miljoen voor gevaarlijke rijks- en provinciale N-wegen;

5. jaarlijks EUR 100 miljoen extra voor het veiliger maken van onderliggend wegennet voor een periode van totaal 14 jaar.

Als deze maatregelen tussen nu en 2020 worden doorgevoerd, komen we naar verwachting dichter bij de doelstellingen. Dan worden namelijk 80 verkeersdoden en 2600 ziekenhuisgewonden per jaar bespaard.

Lagere doelstelling haalbaar, wel met extra maatregelen Om een lagere doelstelling voor 2020 met voldoende zekerheid binnen bereik te brengen, blijven aanvullende maatregelen nodig. Gebaseerd op de uitgangspunten van Door met Duurzaam Veilig beveelt de SWOV aan een aanvullend pakket maatregelen te ontwikkelen. Om de kwantitatieve effecten van deze maatregelen te kunnen bepalen, is nadere uitwerking nodig, maar eerdere effectberekeningen hebben laten zien dat hiervan substantiële slachtofferbesparingen te verwachten zijn. De SWOV verwacht dat een aanscherping van de huidige overheidsdoelstellingen voor 2020 mogelijk is.

Het volledige rapport 'De verkeersveiligheid in 2020; Verkenning van ontwikkelingen in mobiliteit, ongevallen en beleid', R-2006-27, is vanaf 26 april 2007 te raadplegen op www.swov.nl.

Inlichtingen:
SWOV, afdeling Informatie & Communicatie
Jolanda Maas: 070 - 317 3315
Patrick Rugebregt: 070 - 317 3318
E-mail: info@swov.nl