26 april 2007
Aanscherping doelstellingen verkeersveiligheid 2020 mogelijk (Pdf)
SWOV publiceert nieuwe verkenning ontwikkelingen tot 2020
De SWOV heeft een langetermijnverkenning uitgevoerd naar de
ontwikkelingen van de aantallen verkeersdoden en ziekenhuisgewonden in
Nederland. Centraal stond de haalbaarheid van de door de overheid
gestelde beleidsdoelen voor 2010 en 2020. Ook is een effectschatting
gemaakt van enkele voorgenomen verkeersveiligheidsmaatregelen. De SWOV
concludeert dat op basis van het huidige en voorgenomen beleid het
uiterst onzeker is of de doelstellingen gehaald zullen worden.
Aanvullende maatregelen zijn daarvoor nodig. Na doorrekening van de
effecten van die maatregelen is ook een aanscherping van de huidige
doelstelling voor 2020 reëel mogelijk.
Aanscherping wordt overwogen
Inzicht in de langetermijnontwikkeling van de verkeersveiligheid is
noodzakelijk om het verkeersveiligheidsbeleid tijdig bij te sturen en
op tijd te signaleren of nieuwe maatregelen ingevoerd moeten worden.
De Nederlandse verkeersveiligheidsdoelstellingen voor de langere
termijn zijn vastgelegd in de Nota Mobiliteit. Op dit moment overweegt
het ministerie van Verkeer en Waterstaat om de doelstelling voor de
verkeersveiligheid voor 2020 bij te stellen. Het maximum aantal
verkeersdoden in 2020 is in de Nota Mobiliteit gesteld op 580; het
aantal gewonden op 12.250. De tussenliggende doelstelling voor 2010
ligt op 750 doden (eerder was dit 900) en 17.000 gewonden.
Haalbaarheid doelstellingen
In De verkeersveiligheid in 2020; Verkenning van ontwikkelingen in
mobiliteit, ongevallen en beleid heeft de SWOV het te verwachten
aantal verkeersslachtoffers in 2010 en 2020 geschat. Uitgangspunt voor
de verkenning waren de vier prognoses die de Adviesdienst Verkeer en
Vervoer samen met de Planbureaus heeft opgesteld voor de ontwikkeling
van de mobiliteit. Dit is een belangrijke factor voor het toekomstige
aantal verkeersslachtoffers.
De SWOV heeft eerst het in 2020 te verwachten aantal doden en
ziekenhuisgewonden doorgerekend voor alle vier mobiliteitsscenario's.
Vervolgens is de haalbaarheid van de huidige
verkeersveilligheidsdoelstellingen beoordeeld voor de scenario's van
de hoogste en laagste mobiliteitsgroei. Ook is rekening gehouden met
de invoering van kilometerheffing.
Voor de prognose van het aantal verkeersslachtoffers in 2020 is eerst
gekeken wat er zou gebeuren bij ongewijzigde voortzetting van het
huidige beleid, zonder echt nieuwe maatregelen, de baseline prognose.
Vervolgens is gekwantificeerd welke extra bijdrage te verwachten is
van een aantal voorgenomen nieuwe maatregelen.
Bij huidig beleid haalbaarheid onzeker
Uit de baseline prognose blijkt dat bij voortzetting van het huidige
verkeersveiligheidsbeleid en zonder extra nieuwe maatregelen de
haalbaarheid van de doelstellingen in de Nota Mobiliteit hoogst
onzeker is. Dit geldt in elk geval bij het hoge mobiliteitsscenario.
Nieuw voorgenomen beleid
Op basis van beleidsstukken en interviews met beleidsmakers zijn in de
komende periode vijf nieuwe maatregelen doorgerekend:
1. begeleid rijden vanaf 17 jaar;
2. stimulering gebruik informerende variant ISA voor personen- en
bestelauto's;
3. extra stimulering veiligheidscultuur transportbedrijven door
gebruik ITS en terugkoppeling gedrag aan bestuurders van
vrachtauto's;
4. incidentele extra investering van EUR 300 miljoen voor gevaarlijke
rijks- en provinciale N-wegen;
5. jaarlijks EUR 100 miljoen extra voor het veiliger maken van
onderliggend wegennet voor een periode van totaal 14 jaar.
Als deze maatregelen tussen nu en 2020 worden doorgevoerd, komen we
naar verwachting dichter bij de doelstellingen. Dan worden namelijk 80
verkeersdoden en 2600 ziekenhuisgewonden per jaar bespaard.
Lagere doelstelling haalbaar, wel met extra maatregelen
Om een lagere doelstelling voor 2020 met voldoende zekerheid binnen
bereik te brengen, blijven aanvullende maatregelen nodig. Gebaseerd op
de uitgangspunten van Door met Duurzaam Veilig beveelt de SWOV aan een
aanvullend pakket maatregelen te ontwikkelen. Om de kwantitatieve
effecten van deze maatregelen te kunnen bepalen, is nadere uitwerking
nodig, maar eerdere effectberekeningen hebben laten zien dat hiervan
substantiële slachtofferbesparingen te verwachten zijn. De SWOV
verwacht dat een aanscherping van de huidige overheidsdoelstellingen
voor 2020 mogelijk is.
Het volledige rapport 'De verkeersveiligheid in 2020; Verkenning van
ontwikkelingen in mobiliteit, ongevallen en beleid', R-2006-27, is
vanaf 26 april 2007 te raadplegen op www.swov.nl.
Inlichtingen:
SWOV, afdeling Informatie & Communicatie
Jolanda Maas: 070 - 317 3315
Patrick Rugebregt: 070 - 317 3318
E-mail: info@swov.nl
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid