Persbericht
Datum 26 april 2007
Kenmerk 074
Splitsingsbeleid na inspraakprocedure op onderdelen
aangepast
De inspraakprocedure over het nieuwe splitsingsbeleid van de gemeente
Amsterdam heeft geleid tot enkele wijzigingen ten opzichte van het collegevoorstel
van 23 januari jl. Het college van B&W heeft een aangepast voorstel vastgesteld dat
op 16 mei aan de Raadscommissie van Volkshuisvesting en op 13 juni aan de
gemeenteraad wordt voorgelegd. De geplande ingangsdatum blijft 1 september
2007.
Wethouder Herrema (Volkshuisvesting): "Splitsen van particuliere huurwoningen heeft
bewezen een uitstekend instrument te zijn om de oude buurten van Amsterdam te
verbeteren. De woningvoorraad differentieert en de kwaliteit van de woningen krijgt een
forse impuls. Ik ben daarom blij dat het beleid in grote lijnen overeind is gebleven en dat
door de inspraakronde het draagvlak voor het beleid verder vergroot is. Het voorstel is op
punten zelfs verbeterd. Om de mogelijke negatieve effecten van splitsen tegen te gaan,
zijn de kwaliteitseisen aangescherpt en komt er mogelijk een gedragscode voor eigenaren
die willen splitsen."
Splitsingsruimte
Het totale aantal te splitsen goedkope particuliere huurwoningen blijft 4723. Dit aantal is
na de inspraakronde echter anders over de stadsdelen verdeeld. De stadsdelen in het
aandachtsgebied krijgen de ruimte om in totaal 4341 goedkope particuliere huurwoningen
te splitsen. Dit is als volgt verdeeld: Westerpark 647 (was 630), Zeeburg 569 (was 554),
Bos en Lommer 876 (was 1224), De Baarsjes 1340 (was 1304) en Oost/Watergraafsmeer
909 (was 1011 woningen). Daarnaast komt er nu een gezamenlijk `knelpuntencontingent'
van 382 te splitsen goedkope particuliere huurwoningen voor de stadsdelen Centrum,
Oud-West, Oud-Zuid en ZuiderAmstel, ofwel het basisgebied. Dit gezamenlijke
knelpuntencontingent kan worden ingezet in situaties waarbij er - veelal op initiatief van
het stadsdeel - sprake is van een complexgewijze aanpak waar particulier bezit onderdeel
vanuit maakt. Splitsen is dan soms de enige resterende mogelijkheid om
investeringspotentieel vrij te maken.
Kwaliteitseisen
Ook in kwalitatieve zin zijn er enkele wijzigingen. Een uniforme, voor alle stadsdelen
gelijke checklist gaat bepalen aan welke kwaliteitseisen moet worden voldaan om voor
een splitsingsvergunning in aanmerking te komen. Zo moet asbest, indien aanwezig,
volgens de geldende regels zijn verwijderd. Om willekeur verder uit te sluiten, moeten
twee bouwinspecteurs inspecteren of de bouwkundige werkzaamheden volgens de regels
worden uitgevoerd.
Persberichten van de gemeente Amsterdam zijn ook te vinden onder: http://www.amsterdam.nl/persberichten.
Een RSS-feed is beschikbaar op het adres: http://www.amsterdam.nl/xml/latestnews.xml
26 april 2007 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 074 Bestuursdienst
Pagina 2 van 2
Gedragscode
Het college laat onderzoeken of het mogelijk is bepaalde gedragseisen aan verhuurders
te stellen die als weigeringsgrond voor een splitsingsvergunning kunnen gelden. Een
dergelijke gedragscode kan een rol spelen bij het tegengaan van ongewenste praktijken,
zoals in de recente asbestfraudezaak waarbij de betrokken eigenaren bekend waren bij
het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag. De uitkomst van het onderzoek naar een
mogelijke gedragscode volgt na de besluitvormingsprocedure over het splitsingsbeleid.
Bepaling huurprijs
Ten slotte is een belangrijke wijziging de bepaling van de huurprijs, waarmee wordt
gekeken of het een goedkope huurwoning betreft. In het voorstel voor nieuw
splitsingsbeleid wordt bij de bepaling van de huurprijs nu uitgegaan van de maximale
huurprijs volgens het Woningwaarderingsstelsel in plaats van dat er ook gekeken wordt
naar de feitelijk betaalde huurprijs. De belangrijkste overweging om uit te gaan van de
huur op basis van de puntenwaardering is dat dit een objectieve en controleerbare
waarderingsmethode is. In de praktijk blijkt de betaalde huur gemakkelijk te manipuleren,
waardoor een onwerkbare en oncontroleerbare situatie ontstaat.
Pb-074
Gemeente Amsterdam