Bovengemiddelde groei voor Intres Mode-ondernemers
26.04.2007 / 09:26 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Intres bv
Intres bv
Private labels onderdeel van het succes
Bovengemiddelde groei voor Intres Mode-ondernemers
Hoevelaken, 26 april 2007
Intres-ondernemers in Mode behaalden in 2006 een totale omzet van euro 282 miljoen (2005:
euro 284 miljoen). Dit resultaat werd echter bereikt met een kleiner aantal ondernemers.
De omzet in de modebranche groeide over de hele linie met 6% (Bron: Mitex). In
bodyfashion boekten vooral Livera en Jambelle goede resultaten met respectievelijk 5% en
24% groei in consumentenomzet. Herenmode pluste 4%, damesmode 3% en kindermode 8%.
Private label als wapen
Intres wil haar ondernemers in de modebranche krachtig ondersteunen door hun
concurrentiepositie ten opzichte van de grote verticaal georganiseerde ketens te
versterken. Ons ultieme doel is dat onze ondernemers volwaardige concurrenten zijn van de
modeketens, aldus Henk Havinga, divisiedirecteur Mode bij Intres. Wij zorgen voor een
strak geregisseerde supply chain en zijn op die manier de verbindende schakel tussen
leveranciers en ondernemers. Daardoor blijft variatie in winkelbeeld en assortiment
mogelijk.
Meer grip op de supply chain ondersteunt ook de uitbouw van private labels. In alle
segmenten steeg de omzet in de eigen merken. De samenwerking met de Duitse
inkooporganisatie Katag heeft hier vooral een sterke impuls aan gegeven via het herenmerk
Basefield dat inmiddels 140 verkooppunten heeft. Deze samenwerking wordt ook uitgebreid
naar damesmode. In kindermode staat het private label Mini Stars staat in de top 3 van
best renderende kinderkledingproducten.
Bodyfashion succesvol
De nieuwe bodyfashionlijn Dyanne, die Livera exclusief binnen Nederland uitbracht, is
succesvol. Samen met imagostyliste Dyanne Beekman is deze lijn geheel in eigen huis
ontwikkeld. Dyanne onderscheidt zich in vormgeving, uitvoering en prijsstelling en daarom
is dit unieke concept dan ook met enthousiasme onthaald door de consument. Ook het eigen
merk van Livera staat op het gebied van rendement in alle productgroepen in de top 3.
De marktpositie van Livera is verstevigd door een nog scherpere positionering naar de
klant. Marja Veenstra, branchegroepmanager bodyfashion, werd o.a. daardoor verkozen tot
de beste Nederlandse franchisemanager van het jaar.
Jambelle heeft zich met haar assortimentstrategie inmiddels zodanig gepositioneerd, dat
grote merken graag willen aanhaken. Het assortiment en homogeen winkelbeeld leveren
aantrekkelijke rendementen op voor de ondernemers. Het aantal winkels groeit gestaag.
Intres is de grootste retail service organisatie in Nederland, die professionele,
zelfstandige ondernemers uit de mode-, wonen-, sport- en mediabranche ondersteunt in hun
totale bedrijfsvoering. Dat varieert van support op het gebied van inkoop, logistiek en
ICT tot het aanbieden van winkelformules. Ondernemers bepalen zelf voor welke
samenwerkingsvorm zij kiezen: van selectieve inkoopbundeling tot franchise.
Bekende winkelformules zijn: Livera, Jambelle, Morgana Slaapkamers, Binnen, Burmann,
Intersport, Coach, Libris en Blz. Bij Intres werken momenteel ruim 470 medewerkers. Er
zijn zo n 1.350 ondernemers met ruim 2.000 winkels aangesloten. Intres vertegenwoordigt
een gezamenlijke consumentenomzet van euro 2,1 miljard.
Meer informatie:
Yvette Glättli, Corporate Communicatie & PR, Intres B.V. Telefoon: 033-253 2440,
e-mail: yglattli@intres.nl, www.intres.nl Het Intres jaarverslag 2006 staat op
www.intres.nl. Ook kan via www.intres.nl een jaarverslag worden opgevraagd.