Bovengemiddelde groei voor Intres Mode-ondernemers

26.04.2007 / 09:26 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Intres bv

Intres bv

Private labels onderdeel van het succes
Bovengemiddelde groei voor Intres Mode-ondernemers

Hoevelaken, 26 april 2007

Intres-ondernemers in Mode behaalden in 2006 een totale omzet van euro 282 miljoen (2005: euro 284 miljoen). Dit resultaat werd echter bereikt met een kleiner aantal ondernemers. De omzet in de modebranche groeide over de hele linie met 6% (Bron: Mitex). In bodyfashion boekten vooral Livera en Jambelle goede resultaten met respectievelijk 5% en 24% groei in consumentenomzet. Herenmode pluste 4%, damesmode 3% en kindermode 8%.

Private label als wapen
Intres wil haar ondernemers in de modebranche krachtig ondersteunen door hun concurrentiepositie ten opzichte van de grote verticaal georganiseerde ketens te versterken. Ons ultieme doel is dat onze ondernemers volwaardige concurrenten zijn van de modeketens, aldus Henk Havinga, divisiedirecteur Mode bij Intres. Wij zorgen voor een strak geregisseerde supply chain en zijn op die manier de verbindende schakel tussen leveranciers en ondernemers. Daardoor blijft variatie in winkelbeeld en assortiment mogelijk.
Meer grip op de supply chain ondersteunt ook de uitbouw van private labels. In alle segmenten steeg de omzet in de eigen merken. De samenwerking met de Duitse inkooporganisatie Katag heeft hier vooral een sterke impuls aan gegeven via het herenmerk Basefield dat inmiddels 140 verkooppunten heeft. Deze samenwerking wordt ook uitgebreid naar damesmode. In kindermode staat het private label Mini Stars staat in de top 3 van best renderende kinderkledingproducten.

Bodyfashion succesvol
De nieuwe bodyfashionlijn Dyanne, die Livera exclusief binnen Nederland uitbracht, is succesvol. Samen met imagostyliste Dyanne Beekman is deze lijn geheel in eigen huis ontwikkeld. Dyanne onderscheidt zich in vormgeving, uitvoering en prijsstelling en daarom is dit unieke concept dan ook met enthousiasme onthaald door de consument. Ook het eigen merk van Livera staat op het gebied van rendement in alle productgroepen in de top 3. De marktpositie van Livera is verstevigd door een nog scherpere positionering naar de klant. Marja Veenstra, branchegroepmanager bodyfashion, werd o.a. daardoor verkozen tot de beste Nederlandse franchisemanager van het jaar.
Jambelle heeft zich met haar assortimentstrategie inmiddels zodanig gepositioneerd, dat grote merken graag willen aanhaken. Het assortiment en homogeen winkelbeeld leveren aantrekkelijke rendementen op voor de ondernemers. Het aantal winkels groeit gestaag.

Intres is de grootste retail service organisatie in Nederland, die professionele, zelfstandige ondernemers uit de mode-, wonen-, sport- en mediabranche ondersteunt in hun totale bedrijfsvoering. Dat varieert van support op het gebied van inkoop, logistiek en ICT tot het aanbieden van winkelformules. Ondernemers bepalen zelf voor welke samenwerkingsvorm zij kiezen: van selectieve inkoopbundeling tot franchise. Bekende winkelformules zijn: Livera, Jambelle, Morgana Slaapkamers, Binnen, Burmann, Intersport, Coach, Libris en Blz. Bij Intres werken momenteel ruim 470 medewerkers. Er zijn zo n 1.350 ondernemers met ruim 2.000 winkels aangesloten. Intres vertegenwoordigt een gezamenlijke consumentenomzet van euro 2,1 miljard.

Meer informatie:
Yvette Glättli, Corporate Communicatie & PR, Intres B.V. Telefoon: 033-253 2440, e-mail: yglattli@intres.nl, www.intres.nl Het Intres jaarverslag 2006 staat op www.intres.nl. Ook kan via www.intres.nl een jaarverslag worden opgevraagd.