Vereniging Milieudefensie
Minister Eurlings wil zevende baan Schiphol in Lelystad
Vandaag heeft Minister Eurlings, in reactie op een studie van het
Ruimtelijk Planbureau, aangekondigd dat hij de oplossing voor de
capaciteitsproblemen op Schiphol voor een flink deel op vliegveld
Lelystad zoekt. Burgemeester en Wethouders van Lelystad zien dat wel
zitten. Ze mikken op een luchthaven met vier miljoen passagiers.
Ongebreidelde groei
Het is natuurlijk heel joviaal van het Lelystadse gemeentebestuur om
Schiphol te helpen, maar het is toch te hopen dat de gemeenteraad en
de Tweede Kamer daar een stokje voor steken. Vliegveld Lelystad biedt
Schiphol de mogelijkheid het meer lucratieve intercontinentale verkeer
te verwerken, via een verplaatsing naar Lelystad van de minder
winstgevende charters en low-cost vluchten. De lucratieve vluchten
blijven Lelystad voorbij vliegen. Sterker nog, door de startbaan te
verlengen en Schiphol uit te nodigen een vliegveld voor vier miljoen
passagiers per jaar uit de grond te stampen, zet Lelystad de deur
wagenwijd open voor ongebreidelde groei. Lawaaioverlast verspreidt
zich als een inktvlek over Nederland.
Klimaatverandering
Investeren in een nieuw low-cost vliegveld staat haaks op het
tegengaan van klimaatverandering. Het is te hopen dat het Kabinet dat
enerzijds de groei van de luchtvaart probeert af te remmen door de
introductie van een ticketheffing, niet anderzijds de luchtvaart de
ruimte geeft om door te groeien. De luchtvaart heeft een desastreus
effect op het klimaat. Ruim tien procent van de Nederlandse bijdrage
aan de opwarming van de aarde gaat nu al via Schiphol de atmosfeer in.
Dit percentage gaat hard richting de twintig procent. Daar kunnen de
Flevolandse windmolens niet tegen op!
Overgeleverd aan Schiphol
Als geïnvesteerd is in een nieuwe landingsbaan en gebouwen om
reizigers te ontvangen, zal de luchthaven er alles aan doen om die
investering maximaal te gebruiken. Hoe meer reizigers hoe meer winst.
In Schipholtermen heet dit "het belang van een evenwichtige
ontwikkeling van de Noordelijke randstad". Als gemeente en provincie
nu de ontwikkeling van een groot vliegveld niet blokkeren, is de
bevolking definitief overgeleverd aan de directie van Schiphol en de
Haagse Politiek.
Banen?
Airport Amsterdam East heeft Lelystad weinig te bieden. De beloofde
banen zullen niet in Lelystad landen. Meer dan wat horeca en een paar
souvenir-winkels is er niet te verwachten. De beter betaalde banen
blijven op het hoofdkantoor van de Schiphol Groep. Alleen de
Schipholwerknemers uit Flevoland die een arbeidsplek dichter bij huis
krijgen hebben baat bij een vliegveld in Lelystad.
Milieugrenzen?
De ervaring leert dat de directie van de Schiphol Groep erg creatief
omgaat met beloftes over milieugrenzen en vliegroutes. De PKB, het
toverwoord dat bestuurders aanroepen om te laten zien dat de groei is
begrensd, wordt waarschijnlijk binnenkort afgeschaft. Over een
landelijke luchthaven hebben de provincie en het gemeentebestuur
uiteindelijk niets te zeggen. Ook op de verdeling van het vliegverkeer
tussen Schiphol en Lelystad hebben ze geen invloed. Omdat er in
Lelystad minder mensen vlakbij de startbaan wonen, zal Schiphol de
meest lawaaiige vliegtuigen en de nachtelijke charter- en
pakketdienst-vluchten naar Lelystad sturen. De openingstijden zullen
"in het belang van de economie" worden verruimd.