Vereniging Milieudefensie


Minister Eurlings wil zevende baan Schiphol in Lelystad

Vandaag heeft Minister Eurlings, in reactie op een studie van het Ruimtelijk Planbureau, aangekondigd dat hij de oplossing voor de capaciteitsproblemen op Schiphol voor een flink deel op vliegveld Lelystad zoekt. Burgemeester en Wethouders van Lelystad zien dat wel zitten. Ze mikken op een luchthaven met vier miljoen passagiers.

Ongebreidelde groei Het is natuurlijk heel joviaal van het Lelystadse gemeentebestuur om Schiphol te helpen, maar het is toch te hopen dat de gemeenteraad en de Tweede Kamer daar een stokje voor steken. Vliegveld Lelystad biedt Schiphol de mogelijkheid het meer lucratieve intercontinentale verkeer te verwerken, via een verplaatsing naar Lelystad van de minder winstgevende charters en low-cost vluchten. De lucratieve vluchten blijven Lelystad voorbij vliegen. Sterker nog, door de startbaan te verlengen en Schiphol uit te nodigen een vliegveld voor vier miljoen passagiers per jaar uit de grond te stampen, zet Lelystad de deur wagenwijd open voor ongebreidelde groei. Lawaaioverlast verspreidt zich als een inktvlek over Nederland.

Klimaatverandering Investeren in een nieuw low-cost vliegveld staat haaks op het tegengaan van klimaatverandering. Het is te hopen dat het Kabinet dat enerzijds de groei van de luchtvaart probeert af te remmen door de introductie van een ticketheffing, niet anderzijds de luchtvaart de ruimte geeft om door te groeien. De luchtvaart heeft een desastreus effect op het klimaat. Ruim tien procent van de Nederlandse bijdrage aan de opwarming van de aarde gaat nu al via Schiphol de atmosfeer in. Dit percentage gaat hard richting de twintig procent. Daar kunnen de Flevolandse windmolens niet tegen op!

Overgeleverd aan Schiphol Als geïnvesteerd is in een nieuwe landingsbaan en gebouwen om reizigers te ontvangen, zal de luchthaven er alles aan doen om die investering maximaal te gebruiken. Hoe meer reizigers hoe meer winst. In Schipholtermen heet dit "het belang van een evenwichtige ontwikkeling van de Noordelijke randstad". Als gemeente en provincie nu de ontwikkeling van een groot vliegveld niet blokkeren, is de bevolking definitief overgeleverd aan de directie van Schiphol en de Haagse Politiek.

Banen?
Airport Amsterdam East heeft Lelystad weinig te bieden. De beloofde banen zullen niet in Lelystad landen. Meer dan wat horeca en een paar souvenir-winkels is er niet te verwachten. De beter betaalde banen blijven op het hoofdkantoor van de Schiphol Groep. Alleen de Schipholwerknemers uit Flevoland die een arbeidsplek dichter bij huis krijgen hebben baat bij een vliegveld in Lelystad.

Milieugrenzen?
De ervaring leert dat de directie van de Schiphol Groep erg creatief omgaat met beloftes over milieugrenzen en vliegroutes. De PKB, het toverwoord dat bestuurders aanroepen om te laten zien dat de groei is begrensd, wordt waarschijnlijk binnenkort afgeschaft. Over een landelijke luchthaven hebben de provincie en het gemeentebestuur uiteindelijk niets te zeggen. Ook op de verdeling van het vliegverkeer tussen Schiphol en Lelystad hebben ze geen invloed. Omdat er in Lelystad minder mensen vlakbij de startbaan wonen, zal Schiphol de meest lawaaiige vliegtuigen en de nachtelijke charter- en pakketdienst-vluchten naar Lelystad sturen. De openingstijden zullen "in het belang van de economie" worden verruimd.