Vlaamse Overheid
Nieuwsbericht van de Vlaamse overheid van woensdag 25 april 2007
Vlaanderen bepaalt mee internationale standaarden voor koffiemarkt
Vlaams minister van Ontwikkelingssamenwerking Geert Bourgeois wil zoveel mogelijk koffieboeren in het zuiden de kans geven in menswaardige en sociaal en ecologisch verantwoorde werkomstandigheden hun brood te verdienen. Daarom richtte het Vlaams Agentschap voor Internationale Samenwerking (VAIS) zopas mee de 4C Association op. 4C staat voor "Common Code for the Coffee Community" (Gemeenschappelijke code voor de Koffie Gemeenschap). Dit initiatief wil heel de mondiale koffiesector bewustmaken van en winnen voor sociaal-economische en ecologische minimumstandaarden. Koffieboeren die (nog) niet in aanmerking komen voor een erkenning door het klassieke fairtrade-label Max Havelaar, Rainforest Alliance of Utz Kapeh, worden in het kader van de 4C aanpak aangemoedigd de nodige stappen in de goede richting te zetten.
Sedert de koffiecrisis in de jaren '90 en het instorten van de prijzen, zorgde de fairtradebeweging ervoor dat heel wat boeren in het zuiden op een minimuminkomen konden rekenen. Nog andere labels zagen het licht, waaronder Rainforest Alliance en Utz Kapeh.
"Deze initiatieven hebben al hard getimmerd aan de weg naar een duurzamere handel," aldus minister Bourgeois. "Ze bereiken een groeiend en trouw publiek in het noorden en zorgen voor een echte verbetering in het Zuiden. Maar de volledige koffiemarkt is veel groter dan deze niche-initiatieven. Met 4C engageert Vlaanderen zich mee voor al die koffieboeren die hun product op de gewone koffiemarkt aan de man moeten brengen."
4C legt algemene sociale, economische en ecologische standaarden op aan elke tak in de koffieproductieketen. Het is dus geen label als Max Havelaar, wel een reeks bindende afspraken tussen producenten, handelaars, koffiebranders en distributeurs voor een duurzamere koffiemarkt. De lat ligt minder hoog dan bij de drie specifieke labels, maar het bereik van dit initiatief zou een veelvoud ervan moeten zijn. Het behalen van de 4C standaarden zal voor producenten vaak ook een opstapje betekenen naar de strengere standaarden van Max Havelaar, Rainforest Alliance of Utz Kapeh.
Het initiatief is erg breed gedragen, zowel bij producenten, industrie, distributeurs en ngo's. Producentenorganisaties uit de drie koffieproducerende continenten, vier van de vijf grootste koffiebranders ter wereld, multinationals als Kraft Foods, Nestlé, Melitta, Sara Lee en NGO's als Oxfam International en Rainforest Alliance zette mee hun schouders onder 4C.
Na een lange proefperiode werd de 4C Assocaition officieel boven de doopvont gehouden, met het Vlaams Agentschap voor Internationale Samenwerking (VAIS) als stichtend lid. Mede doorslaggevend was een succesvol proefproject, gefinancierd door het VAIS, de Efico Stichting, de Colombiaanse Nationale Federatie van Koffieproducenten en het Duitse Agentschap voor Ontwikkelingssamenwerking (GTZ). Daarbij werden boeren in Colombia opgeleid om de velden efficiënter en meer ecologisch verantwoord te bewerken. 65% behaalde dankzij deze opleiding niet alleen de 4C standaarden, maar zelfs het Rainforest Alliance certificaat.
http://www.sustainable-coffee.net (http://www.sustainable-coffee.net/)
Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:
Mevr. Marijke Verboven
Tel: 02 552 70 89
GSM: 0475 48 12 32
Email: persdienst.bourgeois@vlaanderen.be
Lees meer op: http://publicatie-62.vlaanderen.be/servlet/Satellite?pagename=nieuwsberichten%2FNB_Nieuwsbericht%2FNieuwsbericht&cid=1177510105652