Gezamenlijk persbericht provincie Zuid-Holland en de gemeente Delft
Bevoegdheden bodembescherming van provincie naar gemeente Delft
De provincie Zuid-Holland delegeert per 1 mei 2007 bevoegdheden op grond van de Wet bodembescherming (Wbb) naar de gemeente Delft. Deze delegatie sluit aan op het beleid van het Rijk om de uitvoering van taken en bevoegdheden neer te leggen op het meest doelmatige schaalniveau.
De gemeente Delft oefent per 1 mei in het stedelijk gebied de bevoegde gezagtaken uit namens de provincie. Bevoegdheden die worden overgedragen zijn het beoordelen en nemen van besluiten op meldingen voor onderzoeken, saneringsplannen, evaluatierapporten en nazorgplannen en toezicht en handhaving op saneringen. Ook de inzet van het juridische instrumentarium om de aanpak van de sanering af te dwingen, aanpak van nieuwe gevallen van bodemverontreiniging en de aanpak van bedrijfsterreinen en toepassing van de subsidieregeling bij de sanering van bedrijfsterreinen worden aan de gemeente overgedragen.
Met de delegatie wordt de daadkracht van de gemeente voor de aanpak van bodemverontreinigingen in samenhang met de stedelijke vernieuwing vergroot. De burger krijgt hiermee één ingang voor bouwinitiatieven waarbij bodemverontreiniging aan de orde is.
De provincie behoudt vanwege haar regisseursrol de taken en bevoegdheden in het landelijk gebied. Alle meldingen en vragen met betrekking tot bodemverontreiniging kunnen vanaf 1 mei bij de gemeente worden ingediend. Indien de desbetreffende locatie in het landelijk gebied is gelegen zal de gemeente de melding of vraag doorsturen naar de provincie.
-----------------------
---- --
Provincie Zuid-Holland