Port of Rotterdam

Forse groei overslag Rotterdamse haven

25-04-2007

De overslag in de Rotterdamse is fors toegenomen. In het eerste kwartaal van dit jaar werd 98 miljoen ton goederen behandeld, 5,7% méér dan in de vergelijkbare periode in 2006.

De groei is vooral te danken aan de overslag van minerale olieproducten (+42%), containers (+8%), overig nat massagoed (+6%) en roll on/roll off (+38%). Kolen en overige stukgoederen bleven constant, bij een dalende overslag van agribulk (-8%), ruwe olie (-11%) en ertsen en schroot(-1%) .

Het uitwijken van containerschepen door de slepersacties, kostte ongeveer 70.000 TEU (containereenheden van 20 voet). Desondanks eindigde het kwartaal met een toename van de overslag met 10% tot 2.544.000 TEU. De oorzaak ligt vooral in de, na een periode van iets gematigder groei, weer sterk aanzwellende aanvoer van containers uit Azië.

Door een aanvaring is één van de twee lospieren van de olieterminal MOT langdurig buiten bedrijf geraakt. Hierdoor gebruikt Total Vlissingen de eigen aanvoerpier. Dit blijft zo tot medio 2008 wanneer de nieuwe vervangende pier gereed is. Voorts zorgde groot onderhoud bij een grote raffinaderij voor een drukkend effect op de aanvoer: -2,7 miljoen ton.

De overslag van minerale olieproducten is zelden in de afgelopen jaren zo sterk gegroeid: +42% tot 15,2 miljoen ton. Door de zachte winter was er minder vraag naar stookolie in Rusland en tegelijk langer gelegenheid voor export over de open Oostzee. De relatief lage prijzen stimuleerden vervolgens de vraag vanuit Azië. Via de draaischijf Rotterdam zijn deze ontwikkelingen 'aan elkaar geknoopt'.

De milde temperatuur matigde de vraag naar kolen in West-Europa, waarvan de overslag stabiel bleef. Tevens bleven de voorraden hoog, waardoor de stremming van de Rijn opgevangen kon worden. Ook op de overslag van andere goederen heeft de stremming geen invloed op de cijfers gehad.

Naast containerschepen, zijn ook enkele schepen met conventioneel stukgoed uitgeweken tijdens de slepersacties. De sterkste druk op de overslag in dit segment komt echter van de dalende vraag naar vervoer met lashbakken van rijst vanuit de Verenigde Staten. Dit werd gecompenseerd door de toenemende overslag van staal en papier.

De sterke groei van de overslag op veerboten, ro/ro, is te danken aan de komst van Norfolkline naar Vlaardingen en het in de overslagcijfers opnemen van Stena Line in Hoek van Holland.

De behandeling van bulkchemicaliën en eetbare oliën, ontwikkelt zich met +6% goed, zeker gezien de sterke toename in de vergelijkbare periode in 2006. Het overig droog massagoed, veel mineralen voor de chemische- en de metaalindustrie, (+3%) blijft een goede indicator voor de positieve bedrijvigheid in het algemeen

© Havenbedrijf Rotterdam N.V.

Goederenoverslag 1e kwartaal 2007 (86.91 Kb)