Ingezonden persbericht


Persbericht

Westerscheldetunnel komt in actie
Karla Peijs geeft op het Tolplein het officiële startsein voor de campagne 'Westerscheldetunnel in actie'.

Borssele, 25 april 2007. Als voorzitter van de Commissie Tunnelveiligheid geeft mevrouw K. Peijs op 25 april het officiële startsein voor de campagne 'Westerscheldetunnel in actie'. Uit onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de N.V. Westerscheldetunnel, is gebleken dat een aanzienlijke groep klanten zich 'onprettig' voelt tijdens de tunnelrit. Van deze groep klanten is het merendeel vrouw. Het onprettige gevoel van vrouwen heeft vaak te maken met het zich 'opgesloten' voelen in de tunnel. De Westerscheldetunnel neemt maatregelen en organiseert activiteiten om klanten die het rijden door de tunnel niet prettig vinden te helpen.

Klanttevredenheidsonderzoek
In 2006 is een algemeen klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd onder 1.400 vaste en losse klanten van de Westerscheldetunnel. Hoewel de Westerscheldetunnel gemiddeld een 7,8 krijgt van haar klanten, was een belangrijke uitkomst dat er een relatie bestaat tussen het hebben van een onprettig gevoel in de Westerscheldetunnel en een lagere tevredenheid over de tunnel. Vrouwen hebben relatief meer last dan mannen van een onprettig gevoel tijdens de tunnelrit en zij waarderen de tunnel dan ook lager. Om een beter begrip te hebben van de dieperliggende oorzaken van de emoties van vrouwen in de tunnel is een vervolgonderzoek naar de emoties van vrouwen gedaan.

Vervolgonderzoek vrouwen
Het vrouwenonderzoek bestaat uit drie onderdelen: er is nader gekeken naar de bestaande data uit het klanttevredenheidsonderzoek, er is literatuuronderzoek gedaan en er zijn vrouwelijke klanten van de Westerscheldetunnel benaderd. Uit het onderzoek komt naar voren dat veel vrouwen zich 'opgesloten' voelen in de tunnel, en dat 40% van de vrouwen zich wel eens claustrofobisch voelt.

Dit gevoel wordt mede veroorzaakt door de lengte van de tunnel, de verlichting en de breedte van de rijbanen. Het ontbreken van een vluchtstrook versterkt deze emotie. Het onderzoek leert ook dat vrouwen niet bang zijn voor dramatische gebeurtenissen als water in de tunnel of een terroristische aanslag. Wat vrouwen angstig maakt zijn praktische, realistische situaties als pech krijgen in de tunnel, zonder benzine komen te staan, en onbekendheid met vluchtroutes. Daarnaast blijkt dat vrouwen moeite hebben met de oriëntatie in de tunnel. Dat versterkt het onprettige gevoel. De Westerscheldetunnel is de langste verkeerstunnel in Nederland. Vooral vrouwen hebben behoefte aan oriëntatiepunten onderweg om in te schatten hoe ver ze nog moeten rijden.

De N.V. Westerscheldetunnel neemt de resultaten van het onderzoek zeer serieus en komt in actie. Naast aanpassingen in de tunnel en op het Tolplein wordt de campagne 'Westerscheldetunnel in actie' gelanceerd. Met deze campagne wil de Westerscheldetunnel mensen met angst voor de tunnel ervaring laten opdoen. En vrouwen meer kennis over en ervaring met de tunnel geven zodat zij zich prettiger voelen.

Aanpassingen aan tunnel en Tolplein
Veiligheid is het belangrijkste aandachtspunt van de Westerscheldetunnel. Continu worden er veranderingen aangebracht aan de tunnel, de toeleidende wegen en het Tolplein, om de veiligheid te vergroten.

Snelheid
Het snelheidsregime op het Tolplein is teruggebracht naar 30 km per uur. De situatie op het Tolplein is nu veiliger en bestuurders hebben meer rust bij het aanrijden en het kiezen van de juiste laan. Op de toeleidende wegen zijn extra 100 km borden gezet en ook op de hectometerbordjes is de toegestane snelheid van 100 km gezet. In de Westerscheldetunnel zelf worden bestuurders permanent op hun snelheid gecontroleerd via trajectcontrole. De trajectcontrole is ingesteld samen met het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) en brengt het aantal snelheidsovertredingen sterk omlaag, zodat een veiliger situatie wordt bereikt. Oriëntatie
In de tunnel zijn om de kilometer borden geplaatst waarop te lezen valt hoever de bestuurder nog verwijderd is van het einde van de tunnel. Daarnaast is ook het hellingspercentage aangegeven bij begin en einde van de tunnel.

Zicht
Ook het zicht van de bestuurder is erg belangrijk. In de tunnel is tegenstraalverlichting en een geleidelijke overgang van daglicht naar tunnellicht. In het donkere gebied ten noorden van de tunnel (op Zuid-Beveland) zijn in beide richtingen reflectoren aangebracht op de rijstroken tussen het Tolplein en de ingang/uitgang van de tunnel.

Westerscheldetunnel in actie
De campagne richt zich op drie doelgroepen: jongeren tijdens de rijopleiding, bestuurders in het bezit van een rijbewijs met weinig ervaring in het rijden door tunnels, en vrouwen die zich onprettig voelen tijdens de tunnelrit.

Rijscholen
De Westerscheldetunnel zou graag zien dat ondergronds rijden een vast onderdeel wordt van de rijopleiding. Veel jonge bestuurders komen pas na het behalen van hun rijbewijs in een tunnel en dit leidt tot onzekerheid en in sommige gevallen tot onveilige situaties. De Westerscheldetunnel bespreekt dit onderwerp landelijk met het CBR. In de tussentijd wil de Westerscheldetunnel op regionaal niveau rijscholen de mogelijkheid geven om leerlingen ervaring met de tunnel te laten opdoen. Alle 150 rijscholen in Zeeland krijgen informatie, lesmateriaal en 10 gratis passages door de Westerscheldetunnel.

Bestuurders
Gedurende de maanden mei en juni kunnen bestuurders van alle leeftijden in het bezit van een rijbewijs zich bij de Westerscheldetunnel opgeven voor een gratis les tunnelrijden.

De rijlessen worden gegeven door Rinie Vaane, een rij-instructeur die gespecialiseerd is in het begeleiden van bestuurders met angst. De rijlessen zijn bedoeld voor mensen met weinig of geen ervaring met het rijden door de Westerscheldetunnel en voor mensen met angstige gevoelens tijdens het rijden door de tunnel. De lessen vinden plaats op zaterdag, voor meer informatie en registratie kan contact opgenomen worden met de klantenservice van de Westerscheldetunnel 0900 - 2358866.

Vrouwendag
Op 9 juni organiseert de N.V. Westerscheldetunnel een informatiedag op het parkeerterrein naast het Tolplein. De dag is speciaal voor vrouwen. Onder het motto 'Ervaar de Westerscheldetunnel' wil de Westerscheldetunnel vrouwen uitgebreid informeren over de tunnel en de mogelijkheid bieden de tunnel te ervaren. Naast informatie over de tunnel staat de vrouwen op 9 juni allerhande andere informatieve en leuke activiteiten te wachten. Meer informatie of registratie kan op de website (www.westerscheldetunnel.nl) of via de klantenservice 0900 - 2358866.