Ingezonden persbericht


Persbericht

25 april, 2007

Virgin Mobile start nieuwe generatie marketing met behulp van SPSS ~ netwerkleverancier maakt gebruik van predictive analytics om CRM-strategie te optimaliseren ~

Virgin Mobile, leverancier van virtuele netwerken in het Verenigd Koninkrijk, heeft gekozen voor predictive analytics-software van SPSS. Dit is ter optimalisatie van marketingcampagnes en het verminderen van het klantverloop.

De software van SPSS maakt het voor Virgin Mobile mogelijk om zijn klantdata en de resultaten van voorafgaande direct marketingcampagnes te analyseren. Aan de hand van de analyseresultaten worden geschikte klantsegmenten voor nieuwe marketinginitiatieven vastgesteld, gericht op de vier miljoen klanten van de leverancier in mobiele diensten.

Virgin Mobile zet per jaar meer dan 100 marketingcampagnes op. Door zich te richten op de meest geschikte klanten per campagne, is het voor de netwerkleverancier mogelijk om de campagnekosten te verlagen, het klantverloop te verminderen en de opbrengst per gebruiker van marketingactiviteiten te verhogen. Zo zullen consumenten die op basis van een 'pay-as-you-go' pakket bij de aankoop van een gelimiteerd bedrag sneller wisselen van leverancier. Het is nu mogelijk om een tekstbericht te sturen aan deze gebruikers om ze te herinneren aan de voordelen van Red, Virgin Mobile's beloningssysteem, wanneer zij op het punt staan een nieuw krediet te kopen. Dit werkt effectiever dan een campagne die adhoc wordt opgezet zonder te weten wanneer klanten nieuw krediet aan willen schaffen.

Predictive analytics-software van SPSS biedt Virgin Mobile daarnaast ook de mogelijkheid om beter inzicht te krijgen in de behoeften van zijn klanten. Dit wordt gedaan door informatie uit het verleden te combineren met huidige bezigheden en toekomstplannen. Verder geeft het een compleet overzicht van klanten en is het voor Virgin Mobile mogelijk om adequaat te anticiperen op individuele behoeften en het gedrag. Zo kan Virgin Mobile voorspellen wat de kans is dat een klant vertrekt en de juiste maatregelen treffen om dit te voorkomen.

"Omdat de concurrentie in deze industrie steeds feller wordt, zal de klantloyaliteit het verschil maken tussen winst of verlies", zegt Caroline Schmidt, Controller bij Virgin Mobile. "De doeltreffendheid van onze CRM-activiteiten kunnen we alleen verbeteren door onze gebruikers beter te leren kennen."

Schmidt vervolgt: "De predictive analytics-oplossing van SPSS maakt het voor ons mogelijk om dichter bij onze klanten te staan en te voorspellen welke campagne het juiste effect heeft bij welke klant. Het is een win-win situatie, aangezien klanten alleen de communicatie-uitingen ontvangen die voor hen van belang zijn en waar zij waarschijnlijk op zullen reageren. Zo krijgen we een hogere respons en meer ROI voor elke campagne. Dit is de echte nieuwe generatie CRM."

"Als organisaties willen overleven in de huidige consumptiemaatschappij is een nieuwe benadering van CRM cruciaal", voegt Frank Passtoors, Country Manager bij SPSS Benelux bv toe. "Bedrijven als Virgin Mobile hanteren nieuwe standaarden voor klantmanagement in de 21ste eeuw. Niet alleen analyseren zij de effectiviteit van iedere campagne, maar wordt deze informatie ook ingezet om toekomstige resultaten te voorspellen. Dit zal helpen het klantverloop terug te dringen, de ROI van marketinginitiatieven te verbeteren en de winst van cross-sell te verhogen."

Over SPSS
SPSS (NASDAQ : SPSS) is wereldwijd leverancier van software-oplossingen voor predictive analytics. De predictive analytics-technologie van SPSS optimaliseert bedrijfsprocessen doordat klanten hiermee beter in staat zijn zich op de kernactiviteiten te richten en te presteren. Met de opname van predictive analytics in de bedrijfsprocessen worden organisaties 'voorspellende ondernemingen'. Zij zijn hiermee in staat om dagelijks weloverwogen beslissingen te nemen, waarmee bedrijfsdoelstellingen gerealiseerd worden en meetbare concurrentievoordelen bereikt worden. Meer dan 250.000 bedrijven, academische instituten, zorgaanbieders, marktonderzoeksbedrijven en overheidsinstellingen vertrouwen op de technologie van SPSS. SPSS is opgericht in 1968 en het hoofdkantoor is gevestigd in Chicago, Illinois. Meer informatie: http://www.spss.nl.

Voor verdere persinformatie, fotomateriaal of een interview kunt u contact opnemen met Ingrid van den Nieuwenhof van LEWIS, Global Public Relations: Tel: +31 (0)40 235 46 00
E-mail: ingridv@lewispr.com http://www.lewispr.com

Voor verdere algemene informatie kunt u contact opnemen met Bernadette van Beest van SPSS: Tel: +31 (0)183 651 777
E-mail: bbeest@spss.com http://www.spss.nl

LEWIS - Global Public Relations

Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com
Agency blog: www.lewis360.com