Gemeente Utrecht


beantwoording vragen 2007, nr. 39 inzake automatisering Sociale Zaken


2007 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
39 Vragen van de heer P.H. van Corler, mevrouw M.C. Mos
en de heer J.L. Ravesteijn
(ingekomen 8 maart 2007
en antwoorden door het college verzonden op 3 april 2007)

Eind 2002 heeft de gemeenteraad in twee fases een krediet van totaal 6,7 miljoen vrijgegeven voor de vervanging van het softwarepakket SZW+ voor de afdeling Sociale Zaken & Werkgelegenheid (SoZaWe). Dit is voor een groot deel gefinancierd uit het Fonds Werk en Inkomen en het risicofonds WVG. Dit krediet had niet alleen betrekking op de vervanging van de software, maar ook op de hele implementatie, inclusief scholing van de medewerkers.

In de brief van het College (d.d. 6 februari 2007) over de aanbevelingen uit het onderzoek "Maak werk van bijstand" staat bij punt 1a. vermeld dat er nog onvoldoende inzicht is in de (samenstelling) van het klantenbestand, o.a. door betrouwbaarheid van de gegevens in het huidige geautomatiseerde systeem. Ook staat er dat parallel aan een systematische schoning van de gegevens in G4-verband onderzocht wordt of de kwaliteit van de informatievoorziening nog verder kan worden verbeterd door gebruik te maken van een aanvullend of vervangend systeem.

Bij de behandeling van de begroting 2007 kwam het ID-fonds ter sprake. De 4,9 miljoen euro uit dit fonds is niet meer nodig voor het doel waarvoor het is ingesteld, maar wethouder Spit heeft er bij de raad op aangedrongen om het fonds wel in stand te houden. De reden hiervoor was dat er geld nodig is voor een ander doel, namelijk om beter in beeld te brengen welke competenties de mensen hebben en daartoe een beter digitaal systeem aan te schaffen. De combinatie van deze drie constateringen brengt de fractie van GroenLinks tot de volgende vragen:

1. Het lijkt er op dat de vervanging van het computersysteem en de scholing van de medewerkers (vanaf 2002) niet heeft geleid tot een beter inzicht in het klantenbestand en betrouwbaarder gegevens. Kan het college aangeven welke resultaten geboekt zijn met deze investering van 6,7 miljoen euro?


Met de genoemde investering is een goed functionerende uitkeringsapplicatie aangeschaft. Het voldeed volledig aan de eisen die daaraan op dat moment (2003) gesteld mochten worden, maar was (en is) vooral gericht op het juist kunnen berekenen en tijdig kunnen uitbetalen van uitkeringen.

2. Wat is de reden dat de medewerkers van de sociale dienst hun klanten onvoldoende kennen? Is deze reden gelegen in het computersysteem?


De beperkingen van het huidige computersysteem (GWS4All) zijn inderdaad een van de oorzaken.

Voor een nadere toelichting verwijzen wij u naar onze brief van 6 februari jl. aan de Gemeenteraad, waarin door ons uitvoerig wordt ingegaan op de conclusie van de Rekenkamer dat er nog onvoldoende inzicht is in de samenstelling van het klantenbestand.

3. Is het college het met GroenLinks eens dat een beter zicht op de klanten vooral gekregen wordt door contact met de klanten zelf? En dat dit prachtig zou aansluiten bij de ingezette verandering richting klantmanagers?


Ja.

4. Welke extra resultaten verwacht het college te boeken met een nieuw computersysteem? En welke garantie heeft het college dat het dit keer wel de gewenste resultaten zal opleveren? Hoe kijkt het college aan tegen de kosten-baten analyse?


Wij verwachten met het nieuwe computersysteem meer inzicht te krijgen in de samenstelling van het klantenbestand en in de effecten van de activiteiten op het gebied van re-integratie. Daarnaast wordt door e-dienstverlening de toegankelijkheid voor onze burgers vergroot. Het computersysteem voldoet daarmee aan de eisen die daaraan heden ten dage gesteld mogen worden, en dat zijn toch wat andere eisen dan vóór de inwerkingtreding van de Wet werk en bijstand (Wwb) het geval was.

Afweging van kosten en baten is uiteraard een onderdeel van het besluitvormingsproces.

5. Hoe staat het met het onderzoek in G4-verband naar verbetering van de kwaliteit van de informatievoorziening, met name met de mogelijke aanschaf van een beter digitaal systeem?


De gemeente Utrecht is volwaardig deelnemer aan een initiatief van de gemeenten Amsterdam, Rotterdam en Den Haag om te komen tot één gezamenlijke sociale-dienst-applicatie, die over drie à vier jaar in Utrecht operationeel zou moeten zijn. De activiteiten binnen dit project verlopen tot dusverre naar wens. Wij zullen de Gemeenteraad binnenkort in de gelegenheid stellen om hun wensen en bedenkingen kenbaar te maken over een aantal aspecten van deze samenwerking.

6. Bij de vervanging van de software voor SoZaWe in 2002 is er gebruik gemaakt van een incidenteel budget dat grotendeels andere bestemmingen had (Fonds Werk en Inkomen en WVG) dan automatisering. Zijn er voor toekomstige ICT-investeringen reserveringen gemaakt? Zo nee, waarom niet?


Nee, er is niet gereserveerd voor vervanging van het huidige computersysteem van SoZaWe. Gelet op de beperkte gemeentelijke middelen heeft het vorige College van B&W de afgelopen jaren andere prioriteiten gesteld. Om die reden zullen wij hiervoor bij de begroting 2008 met voorstellen komen, waarbij wij met name het ID-fonds willen benutten.

7. Is het College het met GroenLinks eens dat werk- en inkomensgeld besteed moet worden aan de reïntegratie mensen en niet aan de technische overhead?


Ja. De beschikbare werk- en inkomensbudgetten dienen ook naar onze mening in de eerste plaats te worden besteed aan de bekostiging van uitkeringen en re-integratieactiviteiten, en pas in de tweede plaats aan de hiermee gemoeide uitvoeringskosten. Een goed functionerend computersysteem is echter onmisbaar om de afdeling Sociale Zaken & Werkgelegenheid in staat te stellen om de diverse wetten en regelingen naar behoren uit te voeren, en staat altijd ten dienste van re-integratie en uitkeringsverstrekking. Aangezien het aanwezige computersysteem om meerdere redenen aan vervanging toe is, zullen wij de Gemeenteraad bij de begroting 2008 daartoe voorstellen doen.


---- --