Persbericht
PepsiCo International organisatie komt opnieuw met minder vet in hartige snacks door introductie Lay's Baked
Na verbeterde zonnebloemolie is ook nieuwe ovenaardappelchip met 70% minder vet resultaat van het voedings- en gezondheidsbeleid 'Taste for Tomorrow'
Utrecht, 25 april 2007 - Nog geen jaar na de introductie van de speciale zonnebloemolie met minder verzadigde vetten (SunSeedTM) in de gehele productlijn hartige snacks, komt de PepsiCo International organisatie (hierna te noemen PepsiCo International) opnieuw met een hartige snackinnovatie. Ditmaal gaat het niet om een nieuw ingrediënt maar om een nieuw bereidingsproces. Door aardappelchips met speciale receptuur in de oven te bakken in plaats van in de olie verlaagt het tweede voedingsmiddelenbedrijf ter wereld het vetpercentage van deze chips met 70% ten opzichte van normale Lay's chips. Met de introductie van Lay's Baked vergemakkelijkt PepsiCo International wederom de keuze voor een verantwoorde levenstijl. Het doel dat PepsiCo International nastreeft met het eigen 'Taste for Tomorrow' voedings- en gezondheidsbeleid.
Eugène Willemsen, General Manager PepsiCo International in de Benelux: "Taste for Tomorrow' betekent dat we al onze producten blijven verbeteren en innoveren als het gaat om smaak en samenstelling. Vorig jaar juli gaf ik al aan dat het niet zou blijven bij de verbeterde SunSeedTM olie. We hebben dan ook fors geïnvesteerd in een nieuwe receptuur en bereidingswijze waaruit de nieuwe 'Lay's Baked' chips is voortgekomen. Het blijkt iedere keer weer een uitdaging om de smaak optimaal te houden als je de samenstelling van de ingrediënten of het bereidingsproces wijzigt. Wij zijn dan ook steeds weer trots als we de keuze kunnen vergroten met een nieuwe lekkere smaak en tegelijkertijd een lager vetpercentage kunnen bieden."
Door het gebruik van SunSeedTM was PepsiCo International al eerder in staat de percentages verzadigd vet bij meer dan 45 producten van de merken Lay's, Smiths en Cheetos met 50% tot 77% te verlagen. Naast reductie van verzadigd vet, is het terugdringen van totaal vet, suiker en zout een aandachtspunt bij een groot aantal andere producten, ook uit de andere productsegmenten. Recent voorbeeld is de introductie van Cruesli Balans van Quaker Oats dat nu minder calorieën per portie, minder dan 5% vet en nog meer vezels dan voorheen bevat.
Taste for Tomorrow
Geen concessies aan smaak en continue productverbetering zijn de belangrijkste van de vijf pijlers van het Taste for Tomorrow* beleid. PepsiCo International ontwikkelde dit beleid in de Benelux ter overkoepeling van al haar voedings- en gezondheidsinitiatieven; niet alleen bij de hartige tussendoortjes, maar ook bij de ontbijtgranen, sappen, sportdranken en frisdranken waar veel producten al verbeterd zijn of nog verbeterd worden. Voor de levensmiddelenfabrikant zijn smaak, groei en gezondheid dan ook van doorslaggevend belang. PepsiCo International ziet het als haar taak de keuze voor een verantwoorde levenstijl te vergemakkelijken. Dit doet ze door een uitgebreide keuze aan lekkere producten te bieden, door haar producten voortdurend te vernieuwen en te verbeteren zonder concessie te doen aan smaak en door heldere informatie te verstrekken.
Over PepsiCo International
PepsiCo International is onderdeel van PepsiCo, het tweede voedingsmiddelenbedrijf ter wereld. Met een omzet van 35 miljard dollar is PepsiCo met 168.000 mensen actief in meer dan 200 landen. PepsiCo International is verantwoordelijk voor alle activiteiten van PepsiCo buiten de Verenigde Staten. Bij de PepsiCo International in de Benelux werken ongeveer 1750 medewerkers die alle actief zijn in de segmenten dranken, hartige tussendoortjes en ontbijtgranen. In die segmenten voert PepsiCo merken als Pepsi Cola, 7-up (frisdranken) Tropicana (vruchtensappen), Gatorade (sportdranken), Lay's, Smiths, Doritos, Cheetos, Snack-a-Jacks, Duyvis (hartige tussendoortjes) en Quaker HO Havermout en Cruesli (ontbijtgranen).
---
PepsiCo International/Smiths Food Group bv
Edelman
Cees-Jan Adema
Wieteke Beerepoot /Hilke van Bergen
Director Public and Government Affairs
tel: +31-20 30 10 980
tel: +31-30-2473811 / +31-6-22948063
Zie http://www.pepsico.nl
email:
Zie
voor hoge resolutie beeldmateriaal, packshots en factsheets
Bijlage 1
Taste for Tomorrow
Voedings- en gezondheidsbeleid PepsiCo International Benelux
Wij weten als geen ander dat smaak, groei en gezondheid van doorslaggevend belang zijn voor ons als producent van levensmiddelen. We zien het dan ook als onze taak de keuze voor een verantwoorde levensstijl te vergemakkelijken. Dit doen we door dicht te blijven bij waar we goed in zijn. We kijken vooruit en verbeteren en vernieuwen onze producten voortdurend zodat ze niet alleen beter smaken maar ook beter zijn qua samenstelling.
Ons beleid Taste for Tomorrow is gebaseerd op vijf pijlers. We vergemakkelijken de keuze voor een verantwoorde levenstijl door:
1.) geen concessies te doen aan smaak. Het merendeel van de PepsiCo producten zijn winnaars in smaakonderzoeken. PepsiCo gelooft dan ook dat goede smaak bijdraagt aan plezier in het leven
2.) de uitgebreide keuze aan lekkere producten die we bieden
3.) deze producten voortdurend te vernieuwen en te verbeteren
4.) te zorgen voor heldere informatie op de verpakking, de website en bij de consumententelefoonlijn.
5.) goede smaak niet alleen te laten gelden voor onze producten maar ook voor verantwoord gedrag. We denken na over wat we doen en nemen onze verantwoordelijkheid als levensmiddelenfabrikant, zelfstandig en in samenwerking met anderen.