Resultaten Euregionaal koopstromenonderzoek
Winkelen in Heerlen in de lift
Twee jaar geleden scoorde Heerlen als winkelstad al goed in het Euregionaal koopstromenonderzoek. Nu zijn de cijfers in alle opzichten nog beter! De Woonboulevard van Heerlen staat op de tweede plaats als meest bezochte winkelcentrum in de Euregio, op de voet gevolgd door Heerlen-Centrum. De voornaamste reden voor bezoekers om voor Heerlen te kiezen is de hoeveelheid winkels en de kwaliteit daarvan. Ander sterk punt ten opzichte van andere binnenstedelijke centra in de Euregio blijft de bereikbaarheid per auto en openbaar vervoer.
In het oog springende zaken zijn de toename van "sfeer en gezelligheid" en de "kwaliteit van de horeca" die als reden worden genoemd om voor Heerlen te kiezen. Deze werden in het onderzoek van twee jaar geleden nog beduidend minder genoemd. Ook de waardering van deze aspecten door bezoekers van buiten de Heerlense stadsregio is gestegen. Wethouder Jos Offermans is blij met de resultaten: "Deze uitkomst is een enorme opsteker. Het laat zien dat onze inspanningen en die van de ondernemers niet zonder resultaat zijn. Het gaat goed met Heerlen!"
De meeste bezoekers komen naar Heerlen om recreatief te winkelen. Maar van alle andere winkelsteden scoort Heerlen-Centrum ook het hoogst op het aantal consumenten dat van buiten de eigen stadsregio komt voor concrete aankopen.
Wat wordt gekocht?
In Heerlen-centrum worden voornamelijk modische artikelen aangeschaft, 61% heeft tijdens het laatste bezoek iets uit deze categorie gekocht. Daarnaast worden huishoudelijke artikelen, drogisterijartikelen, woninginrichting en ook levensmiddelen veel genoemd.
Op de Woonboulevard wordt door de Euregionale consumenten vanzelfsprekend het meeste geld uitgegeven aan woninginrichting (74% heeft tijdens het laatste bezoek uit deze categorie gekocht). Maar ook "doe het zelf en tuin" (24%) en huishoudelijk (29%) zijn niet te verwaarlozen.
Het Euregionaal koopstromenonderzoek levert inzichten op in de ontwikkeling van de bestedingen van consumenten buiten hun eigen regio. Maastricht stond dit jaar op nummer één en Aken-centrum op nummer 4. Het onderzoeksgebied bestond uit de steden Heerlen, Maastricht, Aken en Luik.
HEERLEN, 25 april 2007
Concernstaf Communicatie
Maureen Bisscheroux
(045) 560 40 70
06 - 30731041 (buiten kantooruren)
persvoorlichting@heerlen.nl
-----------------------
---- --
Gemeente Heerlen