Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
24 april 2007

Onderzoek 'Oorlog en Vrede':
economisch belang van toerisme rond de Eerste Wereldoorlog groter dan gedacht 329.200 WOI-toeristen in de Westhoek genereren
in 2006 een omzet van ruim 33 miljoen euro

Wat is het belang van het WOI-toerisme' in de Westhoek? Om een antwoord op deze vraag te formuleren werd voor de eerste keer het onderzoek 'Oorlog en Vrede in de Westhoek' gerealiseerd door Westtoer met de steun van de Provincie West-Vlaanderen en van de gemeentebesturen Diksmuide, Heuvelland, Ieper, Langemark-Poelkapelle, Poperinge en Zonnebeke. In dit onderzoek zijn twee doelstellingen nagestreefd: een inschatting van het totaalvolume 'WOI toeristen' en een beschrijving van het profiel en het gedrag van de 'WOI toerist' in de Westhoek.

Hiervoor werden de bezoekers geteld en bevraagd op 6 attractiepunten en 4 begraafplaatsen met betrekking tot de Eerste Wereldoorlog in de Westhoek gedurende 2006.

329.200 WOI-toeristen in 2006: 40% blijft overnachten Het totaalvolume 'WOI toeristen' wordt ingeschat op 329.200 toeristen. Deze toeristen bestaan voornamelijk uit individuele toeristen (51,6%) en schoolgroepen (30,2%), maar ook volwassenengroepen (18,2%) vinden de weg naar de Westhoek. Naast de Belgen (47,7%) zijn de Britten (37,9%) het sterkst vertegenwoordigd. Ongeveer 60% van de toeristen komt voor één dag, terwijl de verblijfstoeristen gemiddeld 2,8 nachten verblijven in de Westhoek.

De 'WOI toerist' in de Westhoek brengt een bezoek aan gemiddeld 6 locaties met betrekking tot de Eerste Wereldoorlog, opgesplitst in gemiddeld 2 bezoeken aan begraafplaatsen en 4 aan attracties. De top 4 van de meest bezochte locaties is Tyne Cot Cemetery en Memorial in Passendale, de Menenpoort met de 'Last Post' ceremonie in Ieper, het In Flanders Fields Museum in Ieper en de Duitse begraafplaats 'Studenten Friedhof' in Langemark.

De belangrijkste beweegreden voor een bezoek aan locaties met betrekking tot WOI in de Westhoek is niet langer een familieband met het oorlogsverleden. De 'WOI toerist' komt naar de Westhoek uit specifieke interesse voor de Eerste Wereldoorlog, al dan niet gekaderd binnen een thematisch georganiseerde uitstap.

Voor het verder versterken van die oorlogsbeleving in de Westhoek wordt er meer duiding van het WOI-gebeuren aan de hand van informatiedragers (55,4%) gevraagd, en dit zowel in het landschap als op de sites zelf.

Ook meer diepgaand informatiemateriaal over de verschillende WOI-sites in de Westhoek (33,6%) kunnen hiertoe bijdragen. Op deze aspecten is er volgens de 'WOI toerist' nog ruimte voor verbetering: de 'WOI toerist' is immers minder tevreden met de verwijzingen naar andere WOI-sites (score van 3,3 op 5) en met de bewegwijzering naar de sites (3,6 op 5). Andere probleempunten volgens de 'WOI toerist' zijn het ontbreken van voldoende rustbanken (3,2 op 5) en de parkeergelegenheid bij de WOI-sites (3,4 op 5). Het verder uitbouwen van het 'Oorlog & Vrede' gebeuren in de Westhoek met aangepaste informatieborden en faciliteiten kan tegemoetkomen aan deze wensen van de 'WOI toerist'.

Grote tevredenheid
Ondanks enkele probleempunten is de 'WOI-toerist' globaal heel erg tevreden met de bezochte attracties en/of begraafplaatsen: 80% is zeer tevreden tot uiterst tevreden, waarvan 32% uiterst tevreden is - slechts 1% is niet tevreden. De 'WOI toerist' is het meest tevreden met de netheid op de WOI-sites (4,1 op 5), de vriendelijkheid van het personeel (4,1 op 5) en de educatieve waarde van de sites (4,0 op 5). Deze hoge tevredenheidgraad speelt in de Westhoek een belangrijke rol. Informatie ontvangen van familie, vrienden of kennissen is immers de belangrijkste informatiebron voor de 'WOI toerist', zowel voor individuen (12,7%) als volwassenengroepen (10,9%). Andere belangrijke informatiebronnen voor individuen en volwassenengroepen zijn reisgidsen (respectievelijk 7,6% en 10,8%) en brochures van de plaatselijke toeristische dienst (respectievelijk 7,6% en 7,6%). Schoolgroepen daarentegen maken eerder gebruik van bezoeken op voorhand (13,3%), de website van het In Flanders Fields Museum (12,3%) en een educatief pakket van een WOI-site (11,6%) of van de school zelf (8,6%).

33,8 miljoen euro bestedingen door 'WOI toerisme' in de Westhoek In het onderzoek werd ook gepeild naar de bestedingen van de 'WOI toerist' in de Westhoek. Aan de hand van de inschatting van het totaalvolume 'WOI toeristen' en de schriftelijke bevraging wordt de omzet van de bezoekers aan de 10 locaties opgenomen in het onderzoek geschat op 33,8 miljoen euro. Hiervan kan er op basis van de belangrijkheid van het thema 'Eerste Wereldoorlog' voor de 'WOI toerist' 26,7 miljoen euro rechtstreeks toegewezen worden aan de omzet specifiek behaald door het 'WOI toerisme'. Van de totale omzet wordt er 5,2 miljoen euro gerealiseerd door dagtoerisme en 28,6 miljoen euro door verblijfstoerisme. Globaal gezien zijn de belangrijkste uitgaven voor de 'WOI toerist' deze in logies: deze bedragen 15,2 miljoen euro (45%). De tweede belangrijke uitgave is deze voor restaurants en cafés en deze voor de aankoop van levensmiddelen, met een totaal van 8,7 miljoen euro (voeding, 26%). Daarnaast gaat een belangrijk deel van de uitgaven naar de winkels (4,2 miljoen euro, 12%) en de attracties (3,1 miljoen euro, 9%) in de Westhoek.

Attn. Redactie
Extra informatie bij Darline Vandaele, Projectmanager Strategische Planning en Databeheer, tel. 050/305 538