Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Datum: 24 april 2007

Dinkelland gaat wijziging openingstijden onderzoeken

De gemeente Dinkelland gaat onderzoeken of in het nieuwe gemeentehuis gewerkt kan worden met andere openingstijden. Hiervoor is in eerste instantie een enquête gehouden waarbij burgers gevraagd is naar hun mening over de huidige openingstijden van de gemeentelijke balies. Uit dit onderzoek zijn duidelijke voorkeuren voor wijzigingen naar voren gekomen. Dinkelland gaat nu onderzoeken welke wijzigingen haalbaar zijn.

Toelichting

De gemeente is al langer bezig om zijn dienstverlening klantgerichter te maken. Als onderdeel hiervan heeft de gemeente middels een schriftelijke enquête aan 1500 inwoners hun mening gevraagd over de huidige openingstijden. Hieruit bleek dat 2/3 deel van de inwoners een wijziging of verruiming van de openingstijden wil. Ook is gevraagd op welke dag of dagdeel de inwoners de balies willen bezoeken. Met name de verlenging van de huidige woensdagavondopenstelling tot 20.00 uur, de donderdagavond van 17.00 tot 20.00 uur of de zaterdagochtend van 9.00 tot 12.00 uur blijken in een duidelijke behoefte te voorzien. Ook komt uit het onderzoek naar voren dat inwoners bij voorkeur 's ochtends het gemeentehuis bezoeken in plaats van 's middags.

Voor de gemeente geven de resultaten van het onderzoek voldoende aanleiding om de wensen en behoeften van de inwoners verder te laten doorreken. De gemeenteraad heeft in een eerder stadium E80.000 beschikbaar gesteld om de openingstijden te verruimen. Dit geld moet op termijn wel weer worden terugverdiend door het vereenvoudigen van gemeentelijke regelgeving en de invoering van een digitaal loket. De komende tijd wordt berekend tot in welke mate aan de behoefte van inwoners tegemoet kan worden gekomen. Bij een wijziging van de openingstijden is het de bedoeling dat niet alleen de balies van Burgerzaken & Belastingen geopend zijn, maar dat ook de balies van de afdelingen Vergunningen en Maatschappelijke Zorg geopend zijn.

Met een aanpassing van de openingstijden maakt Dinkelland een nieuwe stap op weg naar een klantgerichte gemeente. Eerder al stelde Dinkelland accountmanagers aan die voor de klant het aanspreekpunt zijn tijdens zijn aanvraag. Hiermee heeft de klant één aanspreekpunt die hem gedurende het gehele traject helpt bij zijn aanvraag. Daarnaast zal de gemeente ook eind dit jaar een digitaal loket openen op www.dinkelland.nl waarmee klanten vanuit huis allerlei zaken kunnen regelen met de gemeente.
---

Mededelingen voor de redactie:

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Team Communicatie, Joost Meijer, telefoonnummer 0541-854 100 of 06-16594593 of jwg.meijer@dinkelland.nl.


---- --