Barco
Sterk ordercijfer verhoogt vertrouwen in omzet- en winstverwachtingen voor
2007
Financiële hoogtepunten eerste kwartaal 2007^1 :
* De bestellingen bedragen 237,5 miljoen euro, een stijging met
19,0% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Op een
vergelijkbare basis bedroeg de groei 21,5%, wanneer de
bestellingen van het eerste kwartaal 2006 verminderd worden met de
bestellingen van de verkochte delen van Manufacturing Services.
* De omzet bedraagt 172,5 miljoen euro en is gestegen met 0,2% in
vergelijking met de gerapporteerde omzet van het eerste kwartaal
van 2006. Met uitzondering van de omzet van de verkochte delen van
de Manufacturing Services divisie in het eerste kwartaal van 2006,
groeide de omzet met 1,6%. Eveneens rekening houdend met de
dollar/euro wisselkoers die 9% daalde ten opzichte van het eerste
kwartaal van 2006, steeg de omzet met 5,6%.
* De EBIT bedraagt 9,7 miljoen euro en is gestegen met 4,3% in
vergelijking met 9,3 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2006.
Op een vergelijkbare basis betekent dit een stijging van 6,6%. Op
dezelfde basis steeg de EBIT marge tot 5,6% tegenover 5,4% in het
eerste kwartaal van 2006.
* De courante winst per aandeel bedraagt 0,62 euro tegenover 0,61
euro vorig jaar.
* Het nettoresultaat bedraagt 7,5 miljoen euro, een stijging van
2,3% tegenover 7,4 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2006.
* De nettowinst per aandeel bedraagt 0,62 euro en blijft hetzelfde
als vorig jaar.
Kortrijk, België, 25 april, 2007 - Barco n.v. (Euronext: BAR; Reuters:
BARBt.BR; Bloomberg: BAR BB) maakte vandaag de resultaten bekend voor
het kwartaal dat eindigde op 31 maart 2007.
Barco CEO, Martin De Prycker, lichtte toe: "In het eerste kwartaal van
2007 stegen de bestellingen kwartaal op kwartaal met 19%, en werd de
sterke groei van 12% die we hadden in 2006 verdergezet. Bijna al onze
markten droegen bij tot deze groei. Op een vergelijkbare basis,
waarbij de bestellingen van het eerste kwartaal 2006 verminderd werden
met de bestellingen van de verkochte business units van Manufacturing
Services divisie, bedroeg de groei in bestellingen zelfs meer dan 21%.
Op dezelfde vergelijkbare basis steeg de omzet met 1,6%, versterkt
door een groei in de divisies Media & Entertainment en Security &
Monitoring. Rekening houdend met de dollar/euro wisselkoers die jaar
op jaar 9% daalde, groeide de omzet met 5,6%."
"De bruto winstmarge van 40,5% was lichtjes lager in vergelijking met
41,0% in hetzelfde kwartaal het jaar voordien. Op een vergelijkbare
basis groeide de EBIT met 6,6% tot 9,7 miljoen euro, vergeleken met
9,1 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2006. De EBIT marge
bedroeg 5,6% tegenover 5,4% het jaar voordien."
"De book-to-bill ratio voor het eerste kwartaal bedraagt 1,38, en
versterkt ons vertrouwen dat we in 2007 onze vooropgestelde omzetgroei
van 6 tot 9% zullen halen. Dit vertrouwen wordt ook ondersteund door
de nieuwe producten die verder zullen geïntroduceerd worden in de loop
van 2007. De bestellingen voor het eerste kwartaal waren vooral hoog
in de Asia Pacific regio waar bijna 30% van alle bestellingen werd
genoteerd. We bevestigen onze verwachting op een winststijging voor
2007 in vergelijking met 2006. De verkoop van de resterende business
unit van Manufacturing Services en van de divisie BarcoVision loopt
verder volgens plan. De eerstgenoemde zal halfweg 2007 gefinaliseerd
zijn en de laatstgenoemde in de tweede helft van het jaar."
"Vanaf het eerste kwartaal van 2007 communiceren we de resultaten in
lijn met de nieuwe bedrijfsstructuur. Voor alle vergelijkingen met het
eerste kwartaal van 2006, zijn de cijfers van het eerste kwartaal van
2006 aangepast aan deze nieuwe structuur."
GECONSOLIDEERDE RESULTATEN VOOR HET KWARTAAL
Omzet en bestellingen
Ten opzichte van de vergelijkbare bestellingen in het eerste kwartaal
van 2006 bedroeg de groei in bestellingen 21,5% tot 237,5 miljoen
euro. Ten opzichte van de gerapporteerde bestellingen van 199,6
miljoen euro in het eerste kwartaal van 2006 stegen de orders met 19%.
De Media & Entertainment divisie en de Security & Monitoring divisie
vertoonden de sterkste groei. De grootste groei inzake bestellingen in
het eerste kwartaal van 2007 werd opgetekend in Media & Entertainment
met 74%.
Op een vergelijkbare basis, waarbij de omzet van de verkochte delen
van Manufacturing Services niet meegerekend wordt, steeg de omzet met
1,6% tot 172,1 miljoen. Rekening houdend met de 9% daling in de
dollar/euro wisselkoers, bedroeg de stijging 5,6%. In vergelijking met
de gerapporteerde omzet voor het eerste kwartaal van 2006, bleef de
omzet voor het kwartaal vlak. Zoals bij de bestellingen vertoonden
dezelfde twee divisies de sterkste groei.
De verkoop naar Europa, het Midden Oosten en Afrika vertegenwoordigde
52% van de geconsolideerde omzet, terwijl 32% van de omzet
gerealiseerd werd in Amerika en 16% in de Asia Pacific regio.
De book-to-bill ratio bedroeg 1,38 tegenover 1,15 voor het eerste
kwartaal van 2006.
Book-to-Bill Ratio: over de voorbije 12 maanden
Brutoresultaat & brutowinstmarge
De brutowinst bedroeg 69,9 miljoen euro, wat op een vergelijkbare
basis 0,3 miljoen hoger is in vergelijking met het eerste kwartaal van
2006. De brutowinstmarge bedroeg 40,5% in vergelijking met 41,0% het
jaar voordien.
Bedrijfsresultaat (EBIT)
De EBIT bedroeg 9,7 miljoen euro, een stijging van 6,6% ten opzichte
van de vergelijkbare EBIT van 9,1 miljoen euro in het eerste kwartaal
van 2006. De gerapporteerde EBIT in dat kwartaal bedroeg 9,3 miljoen
euro.
Met 7,6% van de omzet waren de algemene en administratiekosten lager
dan de 8,2% in het eerste kwartaal van 2006. De verkoop- en
marketingkosten bedroegen 17,0% van de omzet in vergelijking met 17,3%
in het eerste kwartaal van 2006. De kosten voor onderzoek &
ontwikkeling gingen lichtjes omhoog tot 10,1% van de omzet, in
vergelijking met 9,8% van de omzet in het eerste kwartaal van 2006.
Het andere bedrijfsresultaat bedroeg -0,2 miljoen euro ten opzichte
van -0,7 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2006.
Waardevermindering op goodwill
Zoals in het eerste kwartaal van 2006 werd geen waardevermindering op
goodwill geboekt in het eerste kwartaal van 2007.
Belasting op het resultaat
De belasting daalde naar 1,7 miljoen euro of 19%, ten opzichte van 2,0
miljoen euro of 21% het jaar voordien.
Courante winst per aandeel
De courante winst per aandeel voor het kwartaal steeg tot 0,62 euro
ten opzichte van 0,61 euro in het eerste kwartaal van 2006.
Nettoresultaat
Het nettoresultaat voor het eerste kwartaal steeg met 2,3% naar 7,5
miljoen euro, of een nettomarge van 4,4%, tegenover 7,4 miljoen euro
in het eerste kwartaal van 2006 toen de nettomarge 4,3% bedroeg.
Het nettoresultaat per aandeel bleef jaar op jaar stabiel op 0,62
euro. Het nettoresultaat per aandeel na verwatering bedroeg 0,59 euro
vergeleken met 0,58 euro tijdens dezelfde periode het jaar voordien.
Balans
Met 188,5 miljoen euro waren de uitstaande vorderingen 8,5% hoger dan
op 31 maart 2006, wat nog steeds de sterke omzet van het vierde
kwartaal van 2006 weerspiegelt.
De voorraad bedroeg 172,6 miljoen euro, een stijging ten opzichte van
de 154,8 miljoen euro in hetzelfde kwartaal in 2006, dankzij de sterke
groei van 19% in de bestellingen in het eerste kwartaal van 2007, in
vergelijking met het eerste kwartaal van 2006.
Op het einde van het eerste kwartaal van 2007 bedroegen de
handelsschulden 84,3 miljoen euro in vergelijking met 79,1 miljoen het
jaar voordien.
Op het einde van het eerste kwartaal van 2007 had Barco een netto
cashpositie van 11,3 miljoen euro, in vergelijking met 40,0 miljoen
euro het jaar voordien. Op 31 december 2006 had Barco een netto
schuldpositie van 12,4 miljoen euro.
De investeringsuitgaven voor het kwartaal bedroegen 4,129 miljoen
euro.
VOORUITZICHTEN VOOR 2007
De volgende verklaringen zijn voorspellingen en de werkelijke
resultaten kunnen hier aanzienlijk van verschillen.
Het groot aantal bestellingen in het eerste kwartaal van 2007
ondersteunt de vooropgestelde omzetgroei tussen 6 en 9%. Het
vertrouwen om dit doel te bereiken wordt verder versterkt door de
nieuwe producten die zullen geïntroduceerd worden in de loop van 2007.
Er wordt ook een stijging verwacht in de EBIT marge in vergelijking
met de marge van 8,1% in 2006, maar de onzekerheid over de dollar/euro
wisselkoers blijft een factor waar rekening dient mee gehouden te
worden. Er wordt een versnelde groei in omzet en EBIT verwacht in het
tweede kwartaal van 2007 tegenover het eerste kwartaal in 2007 omdat
grotere hoeveelheden van de nieuwe producten zullen uitgeleverd
worden. Verwacht wordt dat tegen eind 2007 de geplande verkoop van de
Mechanical afdeling van de vroegere Manufacturing Services divisie en
van de BarcoVision divisie zal gefinaliseerd zijn.
RESULTATEN VAN DE DIVISIES VOOR HET KWARTAAL
Media & Entertainment divisie
De Evenementen markt presteerde erg goed en groeide met een dubbel
cijfer in bestellingen (27%) en omzet (10%), dankzij de succesvolle
introductie van een nieuwe projector en nieuwe LED-producten.
Ook de mediamarkt kon genieten van een sterke groei in bestellingen,
terwijl de omzet minder snel steeg.
Een groot project in China resulteerde in een grote toename van de
bestellingen in digitale cinema. Leveringen voor dit project zijn
gepland voor de tweede helft van 2007 en in de loop van 2008.
De book-to-bill ratio voor de divisie was heel hoog: 1,65.
De brutowinstmarge van 29,8% was lager dan de 31,1% in het eerste
kwartaal van 2006, omwille van grote investeringen in de uitbreiding
van productiecapaciteit voor deze divisie. De EBIT marge bedroeg 4,6%,
in vergelijking met 4,4% het jaar voordien.
Security & Monitoring divisie
De bestellingen voor de divisie groeiden met een dubbel cijfer,
hoofdzakelijk dankzij de markten defensie en luchtverkeerscontrole.
De omzet steeg lichtjes door de groei in de markten controlekamers en
verkeersleiding. In defensie ging de omzet naar omlaag in vergelijking
met het eerste kwartaal van 2006, doordat deze nog steeds beïnvloed
was door het lage aantal bestellingen in deze markt in 2005 en in de
eerste helft van 2006.
De book-to-bill ratio was hoog en bedroeg 1,35.
De brutowinstmarge bedroeg 42,5% in vergelijking met 40,8% het jaar
voordien. De EBIT marge van 2,2% was beter dan de -2.4% in het eerste
kwartaal van 2006, dankzij de grotere omzet.
Medical Imaging divisie
De bestellingen en omzet in het eerste kwartaal van 2007 waren zwakker
in de PACS markt dan in dezelfde periode het jaar voordien, die
bijzonder sterk was omwille van het NHS-project in het Verenigd
Koninkrijk. In de modality markt was het aantal bestellingen groter
dan in het eerste kwartaal van 2006, maar de omzet was wat lager.
De book-to-bill ratio bedroeg 1,09.
De brutowinstmarge van 45,3% had te lijden onder het lagere
omzetvolume en de prijsdaling en was lager dan de 48,9% in het eerste
kwartaal van 2006. De EBIT marge van 10,5% was goed, maar omwille van
de lagere omzet eindigde de marge onder de 21,5% van dezelfde periode
van het vorige jaar.
Andere markten
De bestellingen en de omzet kenden een stijging in de simulatie markt.
De presentation markt had minder bestellingen en een lagere omzet in
het eerste kwartaal van 2007 dan het jaar voordien.
Zowel de bestellingen als de omzet waren lager in de avionics markt
dan in het eerste kwartaal van 2006.
BarcoVision, actief in de markt voor textielmachines en manufacturing
execution systems, kende een stijging in bestellingen en omzet.
De brutowinstmarge bedroeg 39,1% tegenover 37,7% in het eerste
kwartaal van 2006. De EBIT marge bedroeg 5,7% in vergelijking met 1,4%
in het eerste kwartaal van 2006.
PROGRAMMA VOOR DE TERUGKOOP VAN AANDELEN
Tijdens het eerste kwartaal van 2007 kocht Barco 29.055 van zijn eigen
aandelen terug. De onderneming heeft nu 551.780 van zijn eigen
aandelen in handen of 4,37% door een programma voor de terugkoop van
aandelen dat startte in 2003.
CONFERENCE CALL
Op 25 april 2007 om 16.30 CET (10.30 uur EST) zal Barco een conference
call houden met investeerders en analisten om de resultaten voor het
kwartaal te bespreken. De vergadering wordt voorgezeten door Martin De
Prycker, CEO, Antoon Van Petegem, CFO en JP Tanghe, IRO.
Een audiocast van deze conference call zal vanaf 20.00 uur Belgische
tijd (14.00 uur EST) beschikbaar zijn op de website van de groep,
www.barco.com.
OVER BARCO
Barco, een internationaal technologiebedrijf, ontwerpt en ontwikkelt
visualisatieproducten voor geselecteerde professionele markten. Barco
heeft eigen vestigingen voor Sales & Marketing, Customer Support,
Onderzoek & Ontwikkeling en Productie in Europa, Noord-Amerika en Asia
Pacific.
Barco (Euronext Brussel: BAR) heeft zijn hoofdzetel in België en is in
meer dan 90 landen actief met ongeveer 3800 werknemers wereldwijd. In
2006 realiseerde Barco een omzet van 751 miljoen euro.
Meer informatie en het volledige rapport "kwartaal eindigend op 31
maart 2007" kunt u vinden op de website van de onderneming:
www.barco.com.
De boekhoudkundige gegevens in dit persbericht werden niet door de
financiële commissaris gecontroleerd.
1 Tenzij anders aangegeven, zijn de financiële en operationele
gegevens die in deze mededeling worden besproken in overeenstemming
met IFRS en uitgedrukt in miljoen euro. De gegevens in de tabellen
zijn weergegeven in duizenden euro, tenzij anders aangegeven. Tenzij
anders vermeld, hebben alle vergelijkingen betrekking op het kwartaal
dat eindigde op 31 maart 2007 en het equivalente kwartaal dat eindigde
op 31 maart 2006.
For more information, please contact
JP Tanghe
Vice President Barco
President Corporate Communication & Investors Relations
Barco nv
Phone:+32 56 26 23 22
Fax:+32 56 26 22 62
jp.tanghe@barco.com
Downloads
* FINANCIËLE TABELLEN 1Q07