Published: 07:30 25.04.2007 GMT+2 /Source: LBI International AB /AEX: LBI /ISIN: SE0000495293
Kwartaalbericht januari - maart 2007 OP WEG NAAR STERKE OMZET- EN WINSTGROEI
EERSTE KWARTAALBERICHT
25 april 2007
LBI International AB (PUBL)
- Tot stand gekomen door de fusie tussen Framfab en LB Icon op 31 juli 2006
STATUTAIRE FINANCIËLE HOOFDPUNTEN (Pro forma vergelijking volgt hieronder)
Netto-omzet EUR 39,8 miljoen (27,9) over januari-maart.
Winst na belasting EUR 2,1 miljoen (2,1) voor de periode januari-maart. Bedrijfsresultaat EUR 3,1 miljoen (2,4) voor de periode januari-maart, resulterend in een operationele marge van 7,8%.
Winst per aandeel EUR 0,03 (0,07) voor de periode januari-maart.
Dit bericht geeft de resultaten voor de LBi Group weer. De verschafte financiële informatie is gebaseerd op de wet- en regelgeving in Zweden. De financiële informatie is gebaseerd op 12 maanden, januari-december 2006, voor het voormalige LB Icon, in combinatie met 5 maanden, augustus-december 2006, voor het voormalige Framfab. De rapportage verschaft tevens pro forma financiële informatie ter vergelijking met 2005 en 2006 op volledig geconsolideerde basis. In de gevallen waar pro forma informatie wordt verschaft, is dit uitdrukkelijk als zodanig aangegeven.
PRO FORMA FINANCIËLE HOOFDPUNTEN
Daling netto-omzet ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar door langzame start en uitloop van projecten in Groot-Brittannië.
EBIT-marge naar 7,8%, vergeleken met 7,4% over het volledig boekjaar 2006 (exclusief herstructurering); Margeverbetering zet door.
Balans is onverminderd sterk.
EXECUTIVE SUMMARY
Meer acquisities in de pijplijn.
Strategische acquisitie van meerderheidsbelang in Vizualize in India.
Acquisitie van belang in Xie Entertainment voor ontwikkeling van interactieve formats voor televisie in samenwerking met marktleiders Endemol en KPN.
Op basis van nieuw verworven orders, een sterke backlog en pijplijn wordt voor de rest van 2007 een significante omzetgroei en aanmerkelijke verbetering van de operationele marges verwacht.
Gelet op de seizoensgevoeligheid van de onderneming, is het omzetvolume in het eerste en derde kwartaal traditioneel wat lager dan in het tweede en vierde kwartaal.
WOORD VAN DE CEO
Wij blijven met optimisme en vertrouwen uitzien naar sterke omzetgroei en verbetering van de winst in 2007. Zoals verwacht was het eerste kwartaal van 2007 voor wat betreft het omzetniveau relatief gezien minder goed. In onze sector is dit gebruikelijk, aangezien het eerste kwartaal meestal langzaam op gang komt na de piek periode aan het einde van het jaar. De omzet in Groot-Brittannië was echter teleurstellend in het eerste kwartaal. De langzame start in combinatie met niet-declareerbare additionele uren die noodzakelijk waren om projecten af te ronden hadden een negatieve invloed op de resultaten. Voor zowel Groot-Brittannië als voor de Groep wordt voor geheel 2007 een significante toename van de omzet en een aanmerkelijke verbetering in de operationele marges verwacht.
Het consolidatietempo in Europa en de Verenigde Staten lijkt in vergelijking met 2006 zelfs nog verder te zijn toegenomen. In Europa zijn we in staat ondernemingen te acquireren, waarmee we onze positie in kernmarkten kunnen versterken en ons dienstenaanbod in die landen kunnen verbreden. In de Verenigde Staten richten we ons op niche-bedrijven die ons dienstenaanbod daar zullen uitbreiden en die ons in staat stellen meer toegevoegde waarde te bieden aan een aantal grote klanten.
Daarnaast kijken we uit naar de lancering van een nieuw digitaal dashboard, dat revolutionair is voor onze sector. We hebben de expertise en ervaring van een multi-disciplinair team binnen LBi gecombineerd voor de ontwikkeling van dit instrument, dat we later in 2007 aan een groot aantal klanten zullen aanbieden. Naast de omzet die productverkoop en licenties zullen genereren, zijn we van mening dat een dergelijk product in combinatie met onze gespecialiseerde consultancy goede kansen biedt op meer recurring omzet voor de Groep.
We zijn 2007 begonnen met twee relatief bescheiden nieuwe acquisities, die beide bijdragen aan onze visie en strategie om LBi te laten groeien en ons te onderscheiden van onze concurrenten. Onze deelneming in Xie Entertainment is uniek voor een Europese digitale dienstverlener en benadrukt onze competentie en leidende positie op het gebied van ontwikkeling van interactieve oplossingen voor traditionele televisie aanbieders. Even belangrijk is het delen van methodieken, raamwerken en applicaties tussen de verschillende bedrijven, wat de kracht toont van ons internationale netwerk. Deze investering en samenwerking biedt LBi ook kansen om alternatieve omzetstromen te ontwikkelen die gekoppeld zijn aan corporate sponsors en interactieve marketing.
Ons belang in het Indiase outsourcing bedrijf Vizualize geeft ons de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de groei en het dienstenaanbod en geeft ons de beschikking over een bron van goed opgeleide specialisten waarmee we effectiever onze technologische behoeften kunnen invullen. We werken ondertussen al 3 jaar samen met Vizualize in Groot-Brittannië en zijn zeer tevreden met de hoge kwaliteit van hun technische ondersteuning en de relatief lage operationele kosten. LBi zal deze competenties gebruiken voor technische dienstverlening en margeverbetering.
Met een team dat gereed is om onze doelen te realiseren, zien we uit naar de uitdagingen in onze sector en naar de mogelijkheid LBi verder uit te bouwen als marktleider in Europa op het gebied van digitale marketing en communicatie.
Robert Pickering, CEO
MARKT
De sterke vraag naar digitale diensten in Europa zal ook in 2007 aanhouden. Zowel het bedrijfsleven als de consument kunnen gemakkelijk het internet op en ervaren zelf het brede scala aan informatie, diensten, koop- en verkoopmogelijkheden, en de concurrentievoordelen die te behalen zijn met e-commerce.
Nieuwe markttrends blijven de groei van digitale dienstverlening ondersteunen. In Europa nam de penetratiegraad van breedband in 2006 met nog eens 14% toe. De gebruikers van een mobiele telefoon raken steeds meer gewend aan het gebruik daarvan voor allerlei diensten. De ontwikkeling zal dan ook doorgaan van gewone communicatie naar de uiteindelijke positionering van de mobiele telefoon als één van de belangrijkste instrumenten voor e-commerce. Volgens een recent onderzoek door INS Media and Entertainment heeft maar liefst 76% van de mobiele bellers in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Duitsland, Italië, Spanje en Frankrijk vanaf hun mobiele telefoon toegang tot het web. Geschat wordt dat meer dan eenderde van deze gebruikers daar ook daadwerkelijk gebruik van. Ondanks dat de mobiele telefoon ook wel het 'derde scherm' wordt genoemd, na de televisie en de computer, zal de snelle groei van het aantal mobiele telefoons, de verlaging van kosten voor bijbehorende dienstverlening en de stijgende toegang tot diensten, de groei van het aantal transacties via mobiele apparaten zeker stimuleren.
De Europese markt voor webdesign en gerelateerde diensten is nog steeds zeer gefragmenteerd. Een rapport van Forrester uit mei 2006 dat zich richtte op Europese webbedrijven gaf aan dat van de 48 onderzochte ondernemingen slechts 19 een omzet hadden van meer dan EUR 10 miljoen. Deze gefragmenteerde marktomgeving, die te maken krijgt met een stijgende vraag naar een breder aanbod van digitale diensten, vormt een drijvende kracht achter zowel de autonome groei als de verdere consolidatie in de sector.
In Europa is de concurrentie met name op lokaal niveau aanwezig, waar de kleinere, gespecialiseerde digitale bedrijven soms een prijsvoordeel genieten. Aangezien grotere multinationals behoefte hebben aan meer internationale ervaring en full service, is in dat marktsegment het aantal concurrenten beduidend kleiner. In het Verenigd Koninkrijk is, meer dan op het vaste land van Europa, concurrentie van digitale bedrijven uit de Verenigde Staten. Met de aanhoudende consolidatie in de sector zal dit beeld echter op termijn veranderen.
Voor het volledige kwartaalbericht in engels zie bijgaande link.
Contact personen voor aanvullende informatie:
Robert Pickering, CEO, LBI International AB
+31 20 460 45 00, robert.pickering@lbi.com
Jan Norman, CFO, LBI International AB
+46 8 41 00 11 06, jan.norman@lbi.com
Over LBi
LBi is een internationaal toonaangevend full service digital agency netwerk dat haar klanten marketing and technologie oplossingen biedt. De onderneming biedt werk aan meer dan 1.300 professionals die voornamelijk gevestigd zijn in de belangrijke Europese en Amerikaanse steden waaronder Amsterdam, Berlijn, Brussel, Kopenhagen, Londen, Madrid, Milaan, München, New York en Stockholm. Door middel van interdisciplinaire teams creëert LBi innovatieve multi-channel oplossingen voor haar nationaal en internationaal opererende zakelijke klanten. Dit wordt gerealiseerd door de unieke combinatie van strategie ontwikkeling en creatief ontwerp met behulp van specifieke industrie expertise en inzet van de nieuwste digitale technologieën. LBi is ontstaan uit de merger van LB Icon en Framfab in augustus 2006. Aandelen van LBi worden verhandeld op Euronext Amsterdam en OMX Nordic in Stockholm (symbool: LBI).
LB Icon AB