bol.com stapt groot in tweedehands boeken
25.04.2007 / 00:02 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Creative venue
Creative venue
Mediawinkel wil prominente positie op boekenmarkt fors uitbouwen
BOL.COM STAPT GROOT IN TWEEDEHANDS BOEKEN
Nieuwegein, 25 april 2007 - Mediawinkel bol.com gaat met ingang van vandaag naast nieuwe
boeken ook tweedehands boeken aanbieden. Daartoe heeft het bedrijf in aanvang
overeenkomsten gesloten met grote en gespecialiseerde aanbieders van tweedehands boeken.
Ook particulieren kunnen via bol.com eigen gebruikte boeken verkopen. Het tweedehands
aanbod zal volledig ge?ntegreerd worden met dat van nieuwe boeken. De consument die
een boektitel zoekt en vindt kan al op het eerste scherm kiezen voor een nieuw of een
gebruikt exemplaar. Het zoeken, bestellen en kopen van een tweedehands boek is volgens
bol.com nu net zo gemakkelijk als de aanschaf van een nieuw boek.
Bol.com denkt met deze stap een revolutie te ontketenen in de traditionele tweedehands
boekenmarkt. Dat is de laatste jaren ook gelukt voor nieuwe boeken: het bedrijf is nu al
met een aanbod van 1 miljoen nieuwe boektitels de grootste boekwinkel van Nederland. Ruim
1,4 miljoen Nederlanders kopen jaarlijks bij bol.com, en dit aantal blijft groeien. Binnen
een jaar wil bol.com de grootste winkel voor tweedehands boeken zijn. Bol.com start met
een aanbod van tienduizenden tweedehands boeken en zal dat de komende maanden fors
uitbreiden. Het bedrijf verwacht dat naast honderden professionele aanbieders ook veel
consumenten als aanbieder actief zullen worden. Zeker nu er voor het eerst een
laagdrempelig en zeer gestructureerd platform is dat vraag en aanbod bijeenbrengt.
Managing director van bol.com Daniel Ropers zegt: 'Als aanbieder kon je tot nu toe voor
een tweedehands boek natuurlijk terecht op tal van advertentiesites, maar geen daarvan
biedt de zoekstructuur en het overzicht, de kwaliteitsklassen, het gestructureerde
aanbod, de betalingsfaciliteiten en het enorme bereik van bol.com. Bij het bedrijf komen
maandelijks miljoenen boekenliefhebbers zoeken en ontdekken. Dit biedt voor aanbieders
grote kansen hun tweedehands boeken succesvol te verkopen. Daarnaast hebben wij heel veel
expertise in het begeleiden van bestellingen en betalingen om te zorgen dat de klant zijn
boek krijgt en de verkoper zijn geld. Wij combineren onze kennis en kracht die we hebben
ontwikkeld met nieuwe boeken nu met tweedehands waardoor er echt iets nieuws ontstaat'.
Bol.com gaat zich breed in de markt bewegen: in beginsel komen alle boeken die voorzien
zijn van een ISBN-nummer (v.a. 1969) in aanmerking, studieboeken incluis. Ropers:
'Daarbij hebben we ruimte voor bijzondere boeken en speciale edities, zoals jonge eerste
drukken en gesigneerde exemplaren.'
Gemak voor aanbieders
In tegenstelling tot andere sites heeft bol.com voor zowel handelaren als particulieren
een gebruikersvriendelijke systematiek ontwikkeld om het aanbod van tweedehands boeken
eenvoudig te plaatsen op de site van bol.com. Zo krijgt iedere aanbieder een eigen ruimte
in de winkel waarmee hun volledige aanbod eenvoudig inzichtelijk wordt voor de rest van
Nederland.
Het bedrijf gaat verschillende kwaliteitsklassen hanteren, van 'als nieuw' tot
'beschadigd'. De communicatie over en de facturering van de bestelling loopt via de eigen
kanalen van bol.com. Daarnaast staat bol.com garant voor de betaling van de bestelde
boeken. De website vermeldt helder en duidelijk de voorwaarden met betrekking tot het
transactieproces, de betalingsafhandeling en garanties.
'We bieden aanbieders heel veel toegevoegde waarde', aldus Ropers. 'Niet alleen toegang
tot de grootste klantenkring van Nederland, een state-of-the-art informatiesysteem, maar
ook een actieve rol in de correcte financi?le afhandeling. '
Meer keuze- lagere prijzen
Voor de consument zit het voordeel vooral in het feit dat hij aan de ene kant een groter
assortiment tot zijn beschikking heeft en aan de andere kant een goedkoop alternatief
heeft. 'Ons assortiment is groter geworden omdat we boeken toevoegen die niet meer nieuw
te verkrijgen zijn. Daarbij bieden we een goedkoper alternatief in de vorm van
tweedehands, voor boeken die wel nieuw te verkrijgen zijn', aldus Ropers.
Volgende stap
Volgens Ropers is dit initiatief een uitnemend voorbeeld van 'longtailen', iets dat het
bedrijf al ruim acht jaar doet: 'Bijna elke titel uit ons enorme boekenaanbod wordt bij
bol.com daadwerkelijk minimaal ??n keer per jaar verkocht. En dat is uniek
in Nederland. Het laat zien dat klanten voor bol.com kiezen als zij op zoek zijn naar
boeken buiten het geijkte aanbod bestsellers. En dit brede aanbod wordt door de
uitbreiding met tweedehands boeken alleen maar breder. Voorwaarde voor succes is wel dat
je winkel of je distributiekanaal groot genoeg is. Wij denken dat we dat punt bereikt
hebben, en voegen daarmee een nieuwe dimensie toe aan de Nederlandse boekenmarkt.'
Bol.com denkt ongeveer een jaar nodig te hebben om tot een 'volwassen' omzet in
tweedehands boeken te komen. Ropers: 'Al zou het wel eens sneller kunnen gaan. Zeker als
we straks ook niches gaan bedienen als de studieboekenmarkt, waar traditioneel een enorme
omzet wordt gemaakt na de zomer. We gaan hoe dan ook scherp aan de wind varen met dit
initiatief, omdat we sterk geloven in deze groeimarkt.'