bol.com stapt groot in tweedehands boeken

25.04.2007 / 00:02 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Creative venue

Creative venue

Mediawinkel wil prominente positie op boekenmarkt fors uitbouwen BOL.COM STAPT GROOT IN TWEEDEHANDS BOEKEN

Nieuwegein, 25 april 2007 - Mediawinkel bol.com gaat met ingang van vandaag naast nieuwe boeken ook tweedehands boeken aanbieden. Daartoe heeft het bedrijf in aanvang overeenkomsten gesloten met grote en gespecialiseerde aanbieders van tweedehands boeken. Ook particulieren kunnen via bol.com eigen gebruikte boeken verkopen. Het tweedehands aanbod zal volledig ge?ntegreerd worden met dat van nieuwe boeken. De consument die een boektitel zoekt en vindt kan al op het eerste scherm kiezen voor een nieuw of een gebruikt exemplaar. Het zoeken, bestellen en kopen van een tweedehands boek is volgens bol.com nu net zo gemakkelijk als de aanschaf van een nieuw boek.

Bol.com denkt met deze stap een revolutie te ontketenen in de traditionele tweedehands boekenmarkt. Dat is de laatste jaren ook gelukt voor nieuwe boeken: het bedrijf is nu al met een aanbod van 1 miljoen nieuwe boektitels de grootste boekwinkel van Nederland. Ruim
1,4 miljoen Nederlanders kopen jaarlijks bij bol.com, en dit aantal blijft groeien. Binnen een jaar wil bol.com de grootste winkel voor tweedehands boeken zijn. Bol.com start met een aanbod van tienduizenden tweedehands boeken en zal dat de komende maanden fors uitbreiden. Het bedrijf verwacht dat naast honderden professionele aanbieders ook veel consumenten als aanbieder actief zullen worden. Zeker nu er voor het eerst een laagdrempelig en zeer gestructureerd platform is dat vraag en aanbod bijeenbrengt.

Managing director van bol.com Daniel Ropers zegt: 'Als aanbieder kon je tot nu toe voor een tweedehands boek natuurlijk terecht op tal van advertentiesites, maar geen daarvan biedt de zoekstructuur en het overzicht, de kwaliteitsklassen, het gestructureerde aanbod, de betalingsfaciliteiten en het enorme bereik van bol.com. Bij het bedrijf komen maandelijks miljoenen boekenliefhebbers zoeken en ontdekken. Dit biedt voor aanbieders grote kansen hun tweedehands boeken succesvol te verkopen. Daarnaast hebben wij heel veel expertise in het begeleiden van bestellingen en betalingen om te zorgen dat de klant zijn boek krijgt en de verkoper zijn geld. Wij combineren onze kennis en kracht die we hebben ontwikkeld met nieuwe boeken nu met tweedehands waardoor er echt iets nieuws ontstaat'.

Bol.com gaat zich breed in de markt bewegen: in beginsel komen alle boeken die voorzien zijn van een ISBN-nummer (v.a. 1969) in aanmerking, studieboeken incluis. Ropers: 'Daarbij hebben we ruimte voor bijzondere boeken en speciale edities, zoals jonge eerste drukken en gesigneerde exemplaren.'

Gemak voor aanbieders
In tegenstelling tot andere sites heeft bol.com voor zowel handelaren als particulieren een gebruikersvriendelijke systematiek ontwikkeld om het aanbod van tweedehands boeken eenvoudig te plaatsen op de site van bol.com. Zo krijgt iedere aanbieder een eigen ruimte in de winkel waarmee hun volledige aanbod eenvoudig inzichtelijk wordt voor de rest van Nederland.

Het bedrijf gaat verschillende kwaliteitsklassen hanteren, van 'als nieuw' tot 'beschadigd'. De communicatie over en de facturering van de bestelling loopt via de eigen kanalen van bol.com. Daarnaast staat bol.com garant voor de betaling van de bestelde boeken. De website vermeldt helder en duidelijk de voorwaarden met betrekking tot het transactieproces, de betalingsafhandeling en garanties.

'We bieden aanbieders heel veel toegevoegde waarde', aldus Ropers. 'Niet alleen toegang tot de grootste klantenkring van Nederland, een state-of-the-art informatiesysteem, maar ook een actieve rol in de correcte financi?le afhandeling. '

Meer keuze- lagere prijzen
Voor de consument zit het voordeel vooral in het feit dat hij aan de ene kant een groter assortiment tot zijn beschikking heeft en aan de andere kant een goedkoop alternatief heeft. 'Ons assortiment is groter geworden omdat we boeken toevoegen die niet meer nieuw te verkrijgen zijn. Daarbij bieden we een goedkoper alternatief in de vorm van tweedehands, voor boeken die wel nieuw te verkrijgen zijn', aldus Ropers.

Volgende stap
Volgens Ropers is dit initiatief een uitnemend voorbeeld van 'longtailen', iets dat het bedrijf al ruim acht jaar doet: 'Bijna elke titel uit ons enorme boekenaanbod wordt bij bol.com daadwerkelijk minimaal ??n keer per jaar verkocht. En dat is uniek in Nederland. Het laat zien dat klanten voor bol.com kiezen als zij op zoek zijn naar boeken buiten het geijkte aanbod bestsellers. En dit brede aanbod wordt door de uitbreiding met tweedehands boeken alleen maar breder. Voorwaarde voor succes is wel dat je winkel of je distributiekanaal groot genoeg is. Wij denken dat we dat punt bereikt hebben, en voegen daarmee een nieuwe dimensie toe aan de Nederlandse boekenmarkt.'

Bol.com denkt ongeveer een jaar nodig te hebben om tot een 'volwassen' omzet in tweedehands boeken te komen. Ropers: 'Al zou het wel eens sneller kunnen gaan. Zeker als we straks ook niches gaan bedienen als de studieboekenmarkt, waar traditioneel een enorme omzet wordt gemaakt na de zomer. We gaan hoe dan ook scherp aan de wind varen met dit initiatief, omdat we sterk geloven in deze groeimarkt.'