PERSBERICHT
Utrecht, 18 april 2007
Hunkemöller, Jumbo en Albert Heijn genomineerd voor (Re-)Connect Retail Award 2007
Award-uitreiking winnaar op What's going on in Retailing?!, 25 april 2007
Hunkemöller, Jumbo en Albert Heijn zijn genomineerd voor de (Re-)Connect Retail Award, die dit jaar wordt uitgereikt op de zestiende editie van What's going on in Retailing?!. De drie retailers verdienden de nominatie doordat ze uitzonderlijk goed weten aan te sluiten bij de wensen van de consument. Runners-up Mexx, WE en Coop haalden het uiteindelijk net niet. De award wordt uitgereikt op basis van het onderzoek 'Trends in Retail', dat elk jaar wordt uitgevoerd door TNS NIPO in opdracht van Capgemini.
Dat de genomineerden zich alledrie in de fashion- of foodsector bevinden is geen toeval. Uit het Trends in Retail-onderzoek, dat dit jaar eind mei wordt gepubliceerd, blijkt dat deze sectoren door de bank genomen het beste gehoor gaven aan de wensen van de klant. Zo wisten zij het meeste profijt te halen uit de toegenomen consumentenbestedingen in 2006.
Binnen de sectoren zijn de verschillen echter groot. Zo deed Albert Heijn (AH) het op alle fronten erg goed. Het commitment van de klant nam toe; klanten kiezen vaker bewust voor AH en blijven het merk trouw. In de perceptie van de klant is AH namelijk innovatief en servicegericht, terwijl het winkelaanbod groot is en op het juiste moment de juiste acties worden ingezet. Het prijsniveau - eerder een heikel punt voor AH - is volgens de klant vergelijkbaar met dat van de concurrentie. Als gevolg van het toegenomen vertrouwen van de consument was AH in de tweede helft van vorig jaar verantwoordelijk voor 40% van de groei van de gehele foodretailsector.
Albert Heijn heeft er wat betreft klanttevredenheid echter een geduchte concurrent bij: Jumbo. Hoewel Jumbo, (nog) geen brede landelijke speler is, gooit de supermarkt bij de consument hoge ogen vanwege het verrassende aanbod en de grote diversiteit. Klanten winkelen graag bij Jumbo en treffen daar producten aan die ze niet eerder zagen. Jumbo is niet langer een pure prijsvechter, maar gaat nu, net als AH, voor commitment.
Ook Hunkemöller, de enige niet-foodretailer onder de genomineerden, is op de goede weg. De retailer, onderdeel van Maxeda (HEMA, V&D, Bijenkorf), wist zich vooral op het gebied van attraction te onderscheiden. De doelgroep, vrouwen van boven de 13 jaar, blijken het nieuwe, hippere imago zeer te waarderen. Het assortiment werd groter, en de invloed van bekende ontwerpers als Marlies Dekkers heeft het modische aspect duidelijker benadrukt. Hunkemöller liet als gevolg van het succesvolle optreden qua omzet de grootste positieve deviatie zien van alle fashionretailers, in een segment dat toch al met kop en schouders boven de andere segmenten uit blijkt te steken.
Ook Mexx, WE en Coop, de runners-up, hebben een uitzonderlijke prestatie neergezet. Mexx is bezig met een flinke rebound. De jeans-markt, een sterk segment waarin het moeilijk is in positieve zin op te vallen, groeide met 14%. Mexx wist er bovenuit te springen; het is een attractief merk en klanten tonen de nodige commitment. Ook WE deed het goed. Het merk mat zich het afgelopen jaar een meer high fashion-imago aan en boorde zo met succes een nieuwe doelgroep aan. Coop, ten slotte, werkte zich het afgelopen jaar op van "lokale parel" naar een serieuze, nationale food-retailer. De consument is zeer te spreken over de plezierige winkels en het ambachtelijke en vertrouwde imago. Ook de nieuwe formule supercoop viel in goede aarde.
De winnaar van de (Re-)Connect Retail Award wordt bekend gemaakt op 25 april, tijdens het What's going on in Retailing?! congres (www.retailing.nl). De uitreiking van de award is gebaseerd op het onderzoek 'Trends in Retail'. Dit onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd door TNS NIPO in opdracht van Capgemini en beschrijft hoe de retailsector zich de komende jaren zal ontwikkelen en hoe retailers hierop in kunnen spelen.
Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten. Daarbij werkt de onderneming op een onderscheidende manier samen met haar klanten aan het behalen van snellere, betere en meer duurzame resultaten: de Collaborative Business Experience. Deze innovatieve samenwerking krijgt vorm door een sterk netwerk van technologiepartners, bewezen methoden en hulpmiddelen en een sterk op samenwerking gerichte mentaliteit in de dagelijkse praktijk. Hiermee helpt Capgemini organisaties om nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen en de mogelijkheden van technologie optimaal te benutten. Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 68.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2006 een omzet van 7,7 miljard euro. Meer informatie over afzonderlijke disciplines, vestigingen en onderzoek is te vinden op
EINDE PERSBERICHT
Cap Gemini Nederland