Flankerend Gehandicaptenbeleid 2007
Ook dit jaar kunt u weer een aanvraag indienen voor het flankerend
gehandicaptenbeleid. Kent u mensen in uw omgeving, jong of oud, die
door ziekte, handicap of ouderdom beperkingen ervaren om deel te
kunnen nemen aan het dagelijks leven? Misschien behoort u zelf tot
deze doelgroep. Dan is deze oproep interessant voor u!
In 2001 heeft de gemeenteraad het Flankerend Gehandicaptenbeleid
vastgesteld. Jaarlijks wordt voor de uitvoering van dit beleid geld
beschikbaar gesteld om wensen met betrekking tot voorzieningen,
bijvoorbeeld op het gebied van vrijetijdsbesteding, te kunnen
vervullen.
Voor het Flankerend Gehandicaptenbeleid 2007 kunt u tot uiterlijk 5
juni 2007 subsidieverzoeken voor projecten indienen. Met de projecten
moeten voorzieningen worden gerealiseerd om de mogelijkheden van
mensen met een functiebeperking te vergroten of te verbeteren. In
totaal is jaarlijks een bedrag van EUR 22.689 beschikbaar.
Voorbeelden van projecten
Enkele voorbeelden van projecten die de afgelopen jaren zijn
gerealiseerd / aangeschaft:
· een verhalentafel om ouderen met elkaar in contact te brengen
· speciaal zwemmateriaal
· een leesloep, grootletterboeken en gesproken boeken
· een rolstoelfiets
· een bijdrage voor het ontwikkelen van activiteiten van de Zoute
Inval
· materiaal voor gym- en bewegingsactiviteiten
Veel van deze voorzieningen kunnen worden gebruikt door kinderen of
volwassenen, met of zonder functiebeperking. De projecten zijn voor
ongeveer 50% gefinancierd door de gemeente vanuit het Flankerend
Gehandicaptenbeleid.
Waar moet een aanvraag aan voldoen?
In principe kan iedereen een aanvraag indienen. Wel moet de aanvraag
ten gunste komen van de doelgroep. U hoeft niet zelf onder de
doelgroep te vallen. De voorziening moet voor een grotere groep
toegankelijk zijn en zal dus niet alleen in het belang van één of
enkele personen worden toegekend.
Uw verzoek moet aan bepaalde doelstellingen en voorwaarden voldoen.
Deze staan uitgebreid beschreven in de notitie "Flankerend
Gehandicaptenbeleid" die op te halen is bij de receptie van het
gemeentehuis of te downloaden is via de website van de gemeente:
www.wijkbijduurstede.nl à leven wonen welzijn à zorg à flankerend
gehandicaptenbeleid.
Vanuit de laatstgenoemde tekst kunt u de nota en het aanvraagformulier
downloaden.
Financiën
Het uitgangspunt van het flankerend gehandicaptenbeleid is dat de
aanvraag voor maximaal 50% van de kosten kan worden gehonoreerd. Het
resterende bedrag moet u zelf bijdragen. Dit kunt u bijvoorbeeld
realiseren door fondsenwerving. Meer informatie over fondsenwerving
vindt u op de website www.fondsenboek.nl. Onder bijzondere
omstandigheden kan de adviescommissie van deze richtlijnen afwijken.
Adviescommissie
De adviescommissie flankerend gehandicaptenbeleid beoordeelt de
aanvragen en adviseert de gemeente in het al dan niet toekennen van de
aanvraag. In de adviescommissie zitten afgevaardigden van de Algemene
Nederlandse Bond voor Ouderen (ANBO), de Stichting Integratie
Gehandicapten Wijk bij Duurstede (SIGW) en de Gehandicapten Sport
Vereniging (GSV).
Meer informatie
Voor aanvullende informatie kunt u mailen of bellen naar Mariska
Romijn, email: mromijn@wijkbijduurstede.nl, tel. 595 595 of met Rhea
Reintjes van de Stichting Integratie Gehandicapten Wijk bij Duurstede,
tel. 574 222.
Misschien heeft u naar aanleiding van deze oproep ideeën over
voorzieningen, maar bent u zelf niet in staat deze uit te werken. Wij
vragen u dan toch met nadruk om contact op te nemen met de hierboven
genoemde contactpersonen om uw ideeën te bespreken en te bezien of
deze door anderen uitvoerbaar zijn. Misschien dat uw ideeën toch
nieuwe mogelijkheden bieden!
Indienen aanvraag
U kunt uw subsidieverzoek voor 5 juni a.s. indienen via een
aanvraagformulier. Dit kan worden opgehaald bij de gemeente of worden
gedownload via www.wijkbijduurstede.nl. Wij vragen u een begroting en
eventueel documentatiemateriaal op te sturen naar: Gemeente Wijk bij
Duurstede, t.a.v. mevr. M.A.J. Romijn, afdeling SBP, Postbus 83, 3960
BB Wijk bij Duurstede.
Wij zien uw aanvraag, vóór 5 juni 2007, met belangstelling tegemoet.
Uitsluitend compleet ingevulde aanvraagformulieren worden in
behandeling genomen. U moet altijd een begroting meesturen, eventueel
aangevuld met documentatiemateriaal. U krijgt van ons een bevestiging
dat uw aanvraag is ontvangen.
In juni/juli 2007 komt de adviescommissie bijeen om de aanvragen te
beoordelen en ontvangt u nader bericht van ons.
Gemeente Wijk bij Duurstede