Reactie op punten dhr. Koopmans AO Administratieve Lasten
Brief | 25-04-2007 | nr IPAL07-89
Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten Generaal
Postbus 20018
2500 EA 's Gravenhage
Datum
Uw brief (Kenmerk)
Ons kenmerk
IPAL 2007-89 M
Onderwerp
Reactie op punten ingebracht door dhr. Koopmans tijdens AO Administratieve Lasten 26-10-2006
Geachte voorzitter,
Tijdens het Algemeen Overleg over de realisatie van de administratieve lasten verlichting op 26 oktober 2006 heeft dhr. Koopmans namens een aantal CDA-wethouders een aantal, in hun ogen, onnodige of irritante administratieve lasten ingebracht die het gevolg zijn van verplichtingen van de centrale overheid:
1. Het BTW-compensatiefonds moet worden afgeschaft;
2. De rechtmatigheidstoets en de accountantscontroles moeten nog verder verminderd worden, een halvering is het doel;
3. De IV-3 regeling over de informatie die gemeenten en provincies het CBS en de Commissie moeten aanleveren moeten fors beperkt worden;
4. Het aantal rijkinspecties en -controles moet door een betere afstemming worden gehalveerd;
5. De aanbestedingsrichtlijnen zijn te bureaucratisch en te complex en gaan ten koste van kleine, vaak lokale ondernemers. Deze richtlijnen moeten veel eenvoudiger worden;
6. Gemeenten moeten op basis van het baten- en lastenstelsel aan burgemeester en wethouders en de raad verantwoording afleggen en aan het Rijk middels het kasstelsel. In de toekomst moet één en dezelfde systematiek worden gebruikt;
7. De rapportageverplichtingen voor subsidies moeten vereenvoudigd worden;
8. Het ministerie van LNV moet in de toekomst de standaard subsidie verordeningen van de provincies accepteren.
Hierbij wil ik middels deze brief, zoals tijdens het AO ook door mijn voorganger toegezegd, graag reageren op de punten waarop toentertijd geen mondelinge reactie is gegeven. In deze brief ga ik daarom in op de punten 4 en 7. De punten 3, 6 en 8 staan momenteel nog uit bij mijn collega's van Binnenlandse Zaken, Economische Zaken en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Ik zal zo snel mogelijk op deze nog openstaande punten reageren.
Ad 4. Het aantal rijksinspecties en -controles moet door een betere afstemming worden gehalveerd.
Net als u denk ik dat het aantal bezoeken door inspecties teruggedrongen kan en moet worden. Het Kabinet is hier ook al mee bezig. Het terugdringen van het aantal bezoeken door rijksinspecties maakt onderdeel uit van het Rijksbrede programma Eenduidig Toezicht.
Het doel van de Rijksbrede programma Eenduidig Toezicht is concreet:
- Een vermindering van de toezichtlast met 25%
- Maximaal twee reguliere Rijksinspecties per jaar per MKB-domein (tenzij...).
De Minister voor BVK heeft op 19 december 2006 een voortgangsrapportage Kaderstellende Visie op Toezicht naar de TK gestuurd (Tweede Kamer, vergaderjaar 2006-2007, 27831, nr. 21). De voortgang op het gebied van het Rijksbrede programma Eenduidig Toezicht maakte onderdeel uit van deze voortgangsrapportage.
De eerste concrete resultaten worden al zichtbaar. De doelstelling om MKB-bedrijven maximaal twee keer per jaar te inspecteren, wordt in de domeinen Horeca en de Primaire bedrijven in de loop van 2007 gerealiseerd.
Medio 2007 ontvangt u de volgende voortgangsrapportage. Hierin zal weer aandacht geschonken worden aan de voortgang op het gebied van de vermindering van toezichtlasten, samenwerking met toezichthouders van andere overheden en het afleggen van 2 bezoeken aan MBK in bepaalde domeinen.
Ad 7. De rapportageverplichtingen voor subsidies moeten vereenvoudigd worden.
Net als u vindt ook het Kabinet dat de lasten die samenhangen met het verkrijgen van een subsidie moeten worden teruggebracht. In het handboek "reductie verkrijgingskosten subsidies" heeft het Kabinet een 'meetlat' vastgelegd over hoe een 'lastenarme' subsidieregeling dient te zijn vormgegeven. In de komende jaren zullen alle subsidieregelingen langs deze meetlat worden gelegd en zodoende 'lastenarm' worden ingericht. Met behulp van het op het Standaardkostenmodel gebaseerde "Meetmodel AL subsidies" wordt vervolgens bekeken welke informatieverplichtingen zijn geschrapt of vereenvoudigd en wat dit voor besparingen in euro's oplevert voor de ondernemer. Het Kabinet zal over de voortgang van deze operatie rapporteren in de Miljoenennota, het Financieel Jaarverslag van het Rijk en de algemene voortgangsrapportages administratieve lasten / regeldruk.
Hoogachtend
De Staatssecretaris van Financiën,
mr. drs. J.C. de Jager
Ministerie van Financiën