abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
25 april 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
DGTL/07/005074 2060710210
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op de vragen gesteld door het lid Roefs
over de Duitse bezwaren tegen Lange Zware Vrachtwagens (LZV's).
1. Bent u bekend met het artikel `Gigaliners vergen hoge investeringen'?1
1. Ja.
2. Welke investeringen wacht Nederland als de LZV's op grotere schaal zouden worden
ingevoerd?
2. Nederland hanteert als uitgangspunt dat er voor de inzet van LZV's in principe geen
aanpassingen aan de infrastructuur zouden moeten plaatsvinden. Wel wordt thans
aandacht besteed aan de indeling van verzorgingsplaatsen langs de autosnelwegen,
waarvan sommige wellicht met het oog op de grotere lengte een nieuwe indeling
zullen moeten krijgen.
3. Zijn er in Nederland oude bruggen met voorgespannen beton? Zo ja, vormen deze
bruggen een extra probleem als daar LZV's overheen rijden?
3. Ja, ook in Nederland zijn er oude bruggen met voorgespannen beton. Deze zijn
echter conform de Nederlandse Wegenverkeerswet vrijwel allemaal ontworpen op
1 Cobouw, 8 maart 2007
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
DGTL/07/005074
een maximum toegestane massa van 50 ton met een uitloopmogelijkheid voor extra
bijzonder transport tot 60 ton (mobiele kranen). In Duitsland echter is voornamelijk
ontworpen op een maximum toegestane massa van 40 ton met een uitloop naar 44
ton. Het verschil met de voorgestelde LZV's van 60 ton is in Duitsland dan ook
aanmerkelijk groter dan in Nederland.
Toch worden, vooruitlopend op de uitbreiding van het aantal LZV's in Nederland, de
kunstwerken (bruggen, viaducten) van VenW aan een nader onderzoek onderworpen.
Dit met het oog op het feit dat de bij het ontwerp beoogde sterkte door de
onderhouds-toestand kan zijn verminderd. De uitkomsten van dit onderzoek gebruik
ik om de condities voor de toelating van LZV's in de vervolgfase te bepalen.
4. Is te verwachten dat ook in Nederland hogere eisen aan tunnels moeten worden
gesteld?
4. Nee, er behoeven geen zwaardere eisen aan tunnels te worden gesteld. Uitgangspunt
bij het beschermen van tunnels tegen brand is namelijk een brand van een tankauto
die geheel gevuld is met benzine. Eén van de voorschriften voor LZV's is dat met
LZV's geen gevaarlijke stoffen (zoals benzine) mogen worden vervoerd. Een brand
van een LZV is daarom niet maatgevend voor de bescherming van tunnels.
5. Is de Nederlandse middenbermbeveiliging op 60-tonners berekend?
5 Uit ongevallenanalyses is gebleken dat in Nederland zware vrachtauto's weinig bij
bermongevallen zijn betrokken. De verwachting is dat deze betrokkenheid met
een stijging van het aantal LZV's niet of niet noemenswaardig zal wijzigen. Als
LZV's op grote schaal zouden worden ingevoerd, zou het daarom verantwoord
zijn om voor autosnelwegen vast te houden aan de nu in Nederland geldende
normen voor de middenbermbeveiliging. Deze voldoet aan hoge eisen en wordt
volgens Europese normen getest.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat