Groen!

Brussel, 25 april 2007

Boerenbedrog minister Peeters rond nachtvluchten Zaventem

Vlaamse regering op zoek naar bijkomende nachtvluchten

Het is maar hoe je de zaken voorstelt. Vlaams minister Kris Peeters pakte uit met een genereuze geste: minder nachtvluchten in ruil voor een kleine afzwakking van de Brusselse geluidsnormen. Het lijkt bijzonder redelijk. Maar bij nader inzien is het boerenbedrog.

Als DHL weggaat in Zaventem, zullen de meeste nachtvluchten ook verdwijnen. Minister Peeters stelt nu voor het aantal nachtvluchten te beperken van 25.000 naar 16.000. Maar na het vertrek van DHL zal er helemaal geen sprake meer zijn van 16.000 nachtvluchten. Wat minister Peeters en de Vlaamse regering dus zeggen, is dat er terug extra nachtvluchten moeten aangetrokken worden om het vertrek van DHL toch ten dele te compenseren.

Idem wat de lagere geluidsquota betreft. Er zou een geluidsbeperking per vliegtuig komen. s Nachts zou nog maar een geluidsquotum van 8 worden toegestaan, met een uitzondering voor 2.500 nachtvluchten, die tot 12 mogen gaan. Ook dat is puur bedrog want echt stille vliegtuigen bestaan natuurlijk niet en als er meer van die vliegtuigen komen, neemt het geluid ook toe. Bovendien zijn er op dit ogenblik (volgens de ombudsman van de luchthaven) maar 2.300 lawaaierige vluchten. Dat aantal wordt dus nog eens opgetrokken.

Bovendien weigert de Vlaamse regering om de nachtperiode uit te breiden tot acht uren. Ze erkent enkel een nachtelijk regime tussen 23u.00 en 06u.00, in plaats van tot 07u.00. Nochtans is acht uur rust volgens de Wereldgezondheidsorganisatie de regel.

In ruil voor deze toegevingen zou het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dan zijn geluidsnormen moeten afzwakken. Nochtans zijn deze geluidsnormen de enige die de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie benaderen.

Met dit handig verpakte voorstel gaat de Vlaamse regering, in samenwerking met federaal minister Landuyt, eens te meer volop voor de economische expansie van de luchthaven. De ecologische bekommernissen worden in theorie meegenomen, maar worden enkel als een randverschijnsel behandeld en blijven ondergeschikt aan de groei van het luchtvaartverkeer.

Groen! daarentegen pleit voor het bannen van al het nachtelijk vrachtverkeer op de luchthaven. Groen! kiest voor de nachtrust en gezondheid van alle omwonenden, in Brussel én in Vlaanderen.

Eloi Glorieux, Vlaams parlementslid Groen! Tinne Vander Straeten, lijsttrekker Kamer Brussel-Halle-Vilvoorde