Groen!
Brussel, 25 april 2007
Boerenbedrog minister Peeters rond nachtvluchten Zaventem
Vlaamse regering op zoek naar bijkomende nachtvluchten
Het is maar hoe je de zaken voorstelt. Vlaams minister Kris Peeters
pakte uit met een genereuze geste: minder nachtvluchten in ruil voor
een kleine afzwakking van de Brusselse geluidsnormen. Het lijkt
bijzonder redelijk. Maar bij nader inzien is het boerenbedrog.
Als DHL weggaat in Zaventem, zullen de meeste nachtvluchten ook
verdwijnen. Minister Peeters stelt nu voor het aantal nachtvluchten te
beperken van 25.000 naar 16.000. Maar na het vertrek van DHL zal er
helemaal geen sprake meer zijn van 16.000 nachtvluchten. Wat minister
Peeters en de Vlaamse regering dus zeggen, is dat er terug extra
nachtvluchten moeten aangetrokken worden om het vertrek van DHL toch
ten dele te compenseren.
Idem wat de lagere geluidsquota betreft. Er zou een geluidsbeperking
per vliegtuig komen. s Nachts zou nog maar een geluidsquotum van 8
worden toegestaan, met een uitzondering voor 2.500 nachtvluchten, die
tot 12 mogen gaan. Ook dat is puur bedrog want echt stille vliegtuigen
bestaan natuurlijk niet en als er meer van die vliegtuigen komen,
neemt het geluid ook toe. Bovendien zijn er op dit ogenblik (volgens
de ombudsman van de luchthaven) maar 2.300 lawaaierige vluchten. Dat
aantal wordt dus nog eens opgetrokken.
Bovendien weigert de Vlaamse regering om de nachtperiode uit te
breiden tot acht uren. Ze erkent enkel een nachtelijk regime tussen
23u.00 en 06u.00, in plaats van tot 07u.00. Nochtans is acht uur rust
volgens de Wereldgezondheidsorganisatie de regel.
In ruil voor deze toegevingen zou het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
dan zijn geluidsnormen moeten afzwakken. Nochtans zijn deze
geluidsnormen de enige die de aanbevelingen van de
Wereldgezondheidsorganisatie benaderen.
Met dit handig verpakte voorstel gaat de Vlaamse regering, in
samenwerking met federaal minister Landuyt, eens te meer volop voor de
economische expansie van de luchthaven. De ecologische bekommernissen
worden in theorie meegenomen, maar worden enkel als een
randverschijnsel behandeld en blijven ondergeschikt aan de groei van
het luchtvaartverkeer.
Groen! daarentegen pleit voor het bannen van al het nachtelijk
vrachtverkeer op de luchthaven. Groen! kiest voor de nachtrust en
gezondheid van alle omwonenden, in Brussel én in Vlaanderen.
Eloi Glorieux, Vlaams parlementslid Groen!
Tinne Vander Straeten, lijsttrekker Kamer Brussel-Halle-Vilvoorde