25 april 2007
Inge Geyskens hoogleraar Marketing
Benoeming aan de Universiteit van Tilburg
Inge Geyskens is met ingang van 1 januari 2007 benoemd tot hoogleraar Marketing bij het departement Marketing van de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen. Zij doet onderzoek naar het opzetten en managen van distributiekanalen door bedrijven.
Wanneer is het voor een bedrijf interessant om producten te verkopen via het internet? Is het beter om de distributie van producten uit te besteden of zelf te verzorgen? Wanneer is het voor producenten van merkproducten interessant om huismerken van supermarkten te produceren, terwijl die vervolgens concurrerend kunnen worden? Met vragen als deze houdt Inge Geyskens zich al jaren bezig, en zal ze ook haar hoogleraarschap invullen.
Voor haar onderzoek naar huismerken ontving Geyskens in 2005 een vijfjarige VIDI-beurs van het NWO. Daarmee onderzoekt ze bijvoorbeeld waarom huismerken het steeds beter doen, hoe A-merken zich daartegen kunnen verweren en of het verkopen van budget- en premium-huismerken wel zo verstandig is voor supermarkten. Immers, met welke producten concurreren deze huismerken, met elkaar of met A-merken?
Sterke marketinggroep
Geyskens solliciteerde in 1998 al aan de Universiteit van Tilburg vanwege het tenure track systeem bij de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen. Daarbij kreeg ze een tijdelijke aanstelling met een relatief lichte onderwijslast en de opdracht om in vooraanstaande wetenschappelijke tijdschriften te publiceren. Een werkomgeving met het tenure track systeem, destijds het enige in Nederland en België, leek haar uitdagend en stimulerend. En dat bleek ook zo te zijn. Geyskens: "We hebben een hele sterke marketinggroep opgebouwd."
Prof. dr. Inge Geyskens (1970, Geel, België) studeerde Toegepaste Economische Wetenschappen aan de Katholieke Universiteit van Leuven en promoveerde daar in 1998 in de Bedrijfswetenschappen. Sindsdien werkte ze als universitair docent en universitair hoofddocent bij het Departement Marketing van de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen in Tilburg. Ze won verscheidene onderzoeksbeurzen en prijzen voor wetenschappelijke artikelen, waaronder een VIDI-beurs van het NWO (2005) en de ERIM Award for Top Academic Article (2003).
Noot voor de pers
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Corine Schouten, persvoorlichter van de Universiteit van Tilburg, tel: 013 - 466 2993, email c.h.schouten@uvt.nl. Meer persberichten van de UvT vindt u op www.uvt.nl/persberichten. Voor informatie over wetenschappers aan de UvT zie www.uvt.nl/webwijs.
Universiteit van Tilburg