VVD


25-4-2007

Ongevallen scheepvaart worden verder aangepakt

Vandaag heeft het Europees Parlement gestemd over de laatste 5 voorstellen van het Maritieme Veiligheidspakket. Het totaalpakket aan maatregelen bestaat uit 7 voorstellen, gegroepeerd rond twee hoofdthema´s: "versterkte preventie van ongevallen en verontreiniging" en "de behandeling van de gevolgen van ongevallen".

VVD-europarlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert: "Het totaalpakket aan maatregelen is van groot belang. Niemand twijfelt aan de noodzaak hiervan. Rampen uit het verleden zoals met de olietankers Prestige en Erika tonen de urgentie van strikte regelgeving rondom maritieme veiligheid aan. Reders, bemanning, havens en lidstaten dienen hun verantwoordelijkheid te nemen."

De voorstellen waarover vandaag zijn gestemd:


* bevatten richtsnoeren voor technisch onderzoek en uitwisseling van ervaringen na zware incidenten op zee;

* bestempelen de havenstaatcontrole als essentieel instrument om schepen die niet aan de veiligheidsnormen voldoen op te sporen en deze hiertoe alsnog te verplichten;

* voorziet in het opstellen van een zwarte lijst van risicovolle schepen om deze schepen uit de Europese havens te kunnen weren;
* benadrukt het belang van monitoring en informatie-uitwisseling om op die wijze het beleid inzake de opvang van schepen in nood te kunnen aanscherpen;

* stelt hervorming voor van het bestaande systeem voor de erkenning van classificatiebureaus door de gemeenschap;
* stelt randvoorwaarden vast voor de wettelijke aansprakelijkheid inzake schade die wordt berokkend aan passagiers of bagage bij vervoer per schip.

NB: Het laatste punt (de wettelijke aansprakelijkheid) heeft voor het nodige debat gezorgd. Probleem is dat de EC ook de binnenvaart in het toepassingsgebied heeft opgenomen. Hiermee ontstaat een ongewenste mix van zee- en binnenvaart. Het Europees Parlement heeft dit eruit gehaald. Het woord is nu aan de lidstaten ofwel de Raad.

Jeanine Hennis-Plasschaert: "Dit zou echt onwenselijk zijn. Het ´maritieme´ speelveld vergt een andere aanpak dan het ´fluviale´. Deze 2 modaliteiten kun je niet even over één kam scheren. De binnenvaart onder de zeevaartregels van het Athene-verdrag schuiven, is op z´n zachtst gezegd nogal vreemd. De enige gemeenschappelijke deler is dat beide modaliteiten van het water gebruik maken. Juridisch, economisch, technisch en sociaal gezien verschillen zij echter enorm. Het passagiersvervoer over de weg, het spoor en door de lucht kennen een ´eigen´ aanpak. Als men de binnenvaart serieus neemt, komt er dus een ´eigen´ regime voor de binnenvaart. Na een enorme lobby van met name de Nederlandse europarlementariërs, heeft een meerderheid van het Europees Parlement dit vandaag bekrachtigd."