abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
25 april 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
DGP/WV/ABvM/u.07.00752 -
Onderwerp
Wijziging Wbm i.v.m. versnellingstarief
Geachte voorzitter,
Naar aanleiding de vragen van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat inzake
de wijziging van de Wbm in verband met het versnellingstarief informeer ik u over de
laatste ontwikkelingen ter zake.
De voorgestelde wetswijziging van de Wbm vloeit voort uit de Nota Mobiliteit en is
bedoeld om de aanpak van notoire knelpunten in het wegennet (mede) te kunnen
financieren door onder andere innovatief aanbesteden en publiek-private
samenwerking. De wet maakt het mogelijk om een prijs te vragen voor het financieren
van de aanleg van nieuwe infrastructuur, waarbij ook op de bestaande weg een prijs
gevraagd kan worden, indien deze in dezelfde verbinding voorziet of in het verlengde
van de nieuw aan te leggen weg ligt. Hierbij gaat het om twee instrumenten: tol en
versnellingsprijs. Bij de financiering van de Nota Mobiliteit is rekening gehouden met
een bedrag van ca. 1 mrd dat door tol wordt opgebracht. Bij de versnellingsprijs gaat
het met name om financiering van de rentekosten van het versneld aanleggen van
projecten waar reeds financiële dekking voor is.
Wat is de relatie tussen de invoering van een versnellingsprijs en het
kabinetsvoornemen tot (vervroegde) invoering van kilometerbeprijzing?.
Van de versnellingsprijs, initieel bedoeld als voorfase van de kilometerprijs, is bij de
behandeling van de begroting van Verkeer en Waterstaat en het MIT eind vorig jaar,
al vast komen te staan dat projecten die op deze wijze versneld uitgevoerd zouden
kunnen worden, evenals projecten die met behulp van tol gefinancierd worden niet
eerder dan 2012/2013 worden opengesteld. Dat is, in afwijking van het advies van
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
DGP/WV/ABvM/u.07.00752
het Platform Anders Betalen voor Mobiliteit, waarin was voorgesteld al een prijs te
vragen op het moment dat de schop de grond in gaat, ook het moment dat voor het
eerst een prijs wordt gevraagd aan de weggebruiker. Tijdens de
begrotingsbehandeling heeft mijn vorige ambtsgenoot aangegeven dat een
versnellingsprijs bovenop de kilometerprijs komt. Het kabinetsvoornemen tot een
eventueel gefaseerde- invoering van de kilometerprijs in deze kabinetsperiode
verandert niets aan dit gegeven.
Versnellingsprijs op de A2 tussen Maasbracht en Geleen
In 2005 zijn voor de A2 door Limburg 2 startnotities opgestart. Een voor een korte
termijn oplossing die de verkeerstoename moet ondervangen die eind 2007 verwacht
wordt wanneer de aansluiting van de A73-Zuid op de A2 bij Maasbracht gereed is. En
één voor een structurele oplossing voor de verbinding A2 Maasbracht-Geleen die ook
op langere termijn de toenemende verkeersdrukte aankan. Voor de korte termijn-
oplossing, een spitsstrook op de A2 tussen St. Joost en Urmond in zuidelijke richting, is
28 februari een Ontwerp-TracéBesluit (OTB) ter inzage gelegd.
Voor de structurele oplossing A2 Maasbracht-Geleen was er pas op langere termijn
(na 2018) geld beschikbaar. Hierop heeft de regio, bij monde van de provincie
Limburg, aangedrongen om de mogelijkheden te onderzoeken om het project eerder
te realiseren. Tijdens overleg met de provincie Limburg in november 2005 is
afgesproken dat provincie en rijk gezamenlijk de mogelijkheden en gevolgen van
invoering van de versnellingsprijs op de A2 tussen Maasbracht en Geleen zouden
onderzoeken. Deze afspraken zijn aan de Tweede Kamer kenbaar gemaakt per brief
van 6 december 2005 (DGP/WV/U.05.02407).
Dit onderzoek is inmiddels afgerond. De uitkomsten van de haalbaarheidsstudie tonen
aan dat het project 7 à 8 jaar versneld kan worden door het toepassen van een
beperkte versnellingsprijs gedurende een beperkte periode. De haalbaarheidstudie is
onderdeel van bijlage 4 van de brief 10 november 2006 (DGP/MDV/U.06.02949)
inzake de netwerkanalyses. In het MIT overleg van 2006 is met de provincie
afgesproken om de planstudie A2 Maasbracht-Geleen te vervolgen onder voorwaarde
dat de versnelling van het project gekoppeld is aan de toepassing van de
versnellingsprijs. Tevens zijn er afspraken gemaakt over de bekostiging van de A2
Maasbracht-Geleen. Hierover bent u eveneens geïnformeerd middels dezelfde brief.
Het toepassen van de versnellingsprijs maakt onderdeel uit van de verdere uitwerking
van het project in het kader van de Trace MER procedure. Buiten de afspraken zoals
gemaakt in het kader van het MIT is er geen sprake van een overeenkomst voor het
toepassen van de versnellingsprijs op de A2. Op basis van de verdere uitwerking van
het project, en onder het voorbehoud van aanvaarding van het wetsvoorstel door het
parlement, zullen nadere afspraken over de bekostiging en de aanbestedingswijze van
het project worden gemaakt. U wordt hierover te zijner tijd nog geïnformeerd.
---
DGP/WV/ABvM/u.07.00752
Verhouding tot het rapport Anders Betalen voor Mobiliteit?
In het rapport Anders Betalen voor Mobiliteit van het de commissie Nouwen werd
aangedragen dat betalen voor de aanpak van notoire knelpunten in de vorm van een
versnellingsprijs zou kunnen dienen als een voorfase van kilometerprijs. Volgens de bril
van het platform Nouwen, zou de weggebruiker hierdoor wennen aan het betalen
voor het gebruik van de weg op drukke trajecten. Tol is als zodanig niet door de
commissie geadviseerd, maar in het advies wel genoemd als bestaand instrument. In
de Nota Mobiliteit is vastgelegd dat beide instrumenten worden gehanteerd. En voor
beide instrumenten geldt dat er een prijs wordt gevraagd na openstelling omdat het
niet past een prijs te vragen als de weggebruiker wellicht ook al wordt geconfronteerd
met oponthoud in verband met de wegwerkzaamheden.
Zijn er elders in Nederland gelijksoortige projecten?
Tijdens de bestuurlijke overleggen over het MIT 2007 is tevens afgesproken om in de
volgende projecten tol mee te nemen in de planstudies: A27 Utrecht-Hooipolder,
A13/A16, A1-A27-A28 Ring Utrecht en de driehoek Amersfoort-Hilversum-Utrecht.
Deze afspraken zijn aan de Tweede Kamer kenbaar gemaakt door middel van een brief
van 10 november 2006 (DGP/MDV/U.06.02949). Er zijn geen verdere
versnellingsprijsprojecten. Alle andere projecten zijn procedureel niet versnelbaar.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat