Ingezonden persbericht
Persbericht
25 april 2007
Werknemers denken dat '9-tot-5' over tien jaar tot verleden behoort
- Onderzoek van Lexmark blikt vooruit op toekomstige werkomgeving -
Bijna tweederde van de Nederlanders (64 procent) gelooft dat het concept van '9-tot-5' over tien jaar tot het verleden zal behoren. In totaal geeft 40 procent aan dat zij verwachten dat de kantooromgeving, zoals wij die nu kennen, in de toekomst niet langer zal bestaan. De huidige traditionele kantooromgeving wordt mede door nieuwe technologieën aangepast tot een compleet mobiel kantoor, waardoor iedereen kan werken waar en wanneer men wil.
Productiviteit
Uit het onderzoek van Lexmark, aanbieder van printoplossingen, dat gehouden is onder ruim 500 kantoormedewerkers in Nederland, blijkt dat werknemers er steeds vaker voor kiezen om thuis te werken. Een Nederlandse kantoormedewerker werkt nu al gemiddeld 1 uur en 23 minuten per dag thuis. Op deze manier ontwijken zij afleidingen op kantoor. Die afleidingen leiden tot een verspilling van 15 procent per werkdag. Koffie halen neemt de meeste tijd in beslag, gevolgd door surfen op het internet, kletsen met collega's, roken en mailen met vrienden. In totaal zegt 23 procent van de Nederlandse kantoormedewerkers even productief of zelfs productiever te zijn wanneer zij thuis werken. Deze percentages zullen de komende tien jaar alleen maar toenemen.
Uit het onderzoek blijkt dat in Nederland 85 procent van de werkdag als productief wordt beschouwd. Dit percentage is gelijk aan het Europese gemiddelde. In de UK zijn kantoormedewerkers het minst productief, 22 procent van de dag wordt verspild, terwijl Duitsers het meest productief zijn tijdens hun werkdag, namelijk 89 procent van de dag. In totaal zijn 4.602 werknemers uit Frankrijk, Duitsland, Engeland, Spanje, Italië, België, Nederland, Oostenrijk en Polen ondervraagd voor het onderzoek.
"De werkomgeving ondergaat grote veranderingen nu we steeds mobieler en productiever worden", zegt Danny Molhoek, General Manager bij Lexmark Benelux. "Door de nieuwe technologieën kunnen werknemers werken waar en wanneer ze willen. Voor sommigen betekent dit langere werkdagen doordat ze thuis verder werken. Voor anderen betekent dit grotere flexibiliteit doordat zij niet meer aan '9-tot-5' zijn gebonden."
"Thuis werken zit in de lift en zal de komende tien jaar nog fors toenemen. De werkdag zal dan onherkenbaar zijn vergeleken met vandaag de dag. Veranderingen vinden nu al plaats en Lexmark biedt werknemers de mogelijkheden die zij nodig hebben om productiever te werken, ongeacht of dit op kantoor of thuis is. Dankzij ons uitgebreid gamma professionele kwaliteitsprinters waarbij vooral de multifunctionele All-In-One printers goed scoren bij thuiswerkers, kan men thuis net zo snel printen, scannen en kopiëren als op kantoor."
BERICHT VOOR DE REDACTIE:
Over Lexmark
Lexmark International, Inc. (NYSE: LXK) levert diverse print- en imagingproducten, -oplossingen en -diensen voor bedrijven en particulieren in meer dan 150 landen. Lexmark helpt hen hun productiviteit te verhogen. Het bedrijf telt wereldwijd meer dan 13.000 werknemers. Lexmark boekte in 2006 een omzet van 5,1 miljard dollar.
Voor verdere persinformatie, fotomateriaal of een interview kunt u contact opnemen met Maud Geerbex van LEWIS - Global Public Relations:
Tel: +31 (0) 40 235 4600 Fax: +31 (0) 40 235 4601
E-mail: maudg@lewispr.com www.lewispr.com
Voor meer informatie over Lexmark kunt u contact opnemen met:
Petra Nemitz Peggy Op de Beeck
Tel: +32 (0)2 716 74 66 Tel: +32 (0)2 716 74 47
E-mail: petra.nemitz@lexmark.be E-mail: podebee@lexmark.com
LEWIS - Global Public Relations
Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland
Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com
Agency blog: www.lewis360.com