GroenLinks

Lelystad moet geen Schiphol filiaal worden

25 april 2007

GroenLinks vindt het onbegrijpelijk dat Verkeersminister Eurlings wil dat vliegveld Lelystad een filiaal van Schiphol wordt. Onderzoek toont aan dat de maatschappelijke-& milieukosten hiervan veel groter zijn dan de baten. Daarom hebben vorige kabinetten terecht van deze optie afgezien. GroenLinks wil middels kamervragen weten waarop de minister zijn nieuwe inzicht baseert en hoe hij dit rijmt met de ambitieuse milieudoelstellingen van dit kabinet.

Schriftelijke vragen van het lid Duyvendak (GroenLinks) aan de minister van V&W over zijn uitlatingen rond vliegveld Lelystad en de toekomst van Schiphol (Teletekst & ANP, 25 april 2007).


1. Kan de minister zich herinneren dat hij tijdens de presentatie van het RPB rapport "De toekomst van Schiphol" de woorden sprak: "alleen met schiphol kom je er niet" en "we hebben verschillende luchthavens nodig en dan ligt Lelystad voor de hand"? (De presentatie van het RPB rapport vond plaats op het ministerie van V&W op 25 april j.l.)


2. Kan de minister zich ook herinneren dat hij zelfs zei "daarbij moeten we de grenzen opzoeken"? Wat bedoelde u daarmee?


3. Is de minister met de GroenLinks-fractie van mening, dat indien Lelystad een luchthaven naast Schiphol wordt, specifiek gericht op vakantiecharters en 'point to point'-vluchten er in Nederland een hele regio bijkomt die ernstige geluidshinder zal ondervinden? Zo nee, waarom niet?


4. Kent de minister de studie gemaakt door V&W in het kader van het project TNLI (Toekomst Nederlandse Luchthaven Infrastuctuur) waarvan eind jaren negentig de politieke conclusie van het kabinet Kok-II was, dat de baten van groei van een luchthaven bij Lelystad niet op zouden wegen tegen de (maatschappelijke- en milieu-) kosten? Kan hij aangeven waarom en op basis waarvan hij deze conclusie nu niet meer wil volgen?


5. Is het de minister bekend dat vliegverkeer in ernstige mate bijdraagt aan de klimaatverandering? Kan hij aangeven hoe de reductiedoelstelling van minus dertig procent voor CO2-uitstoot uit het regeerakkoord te rijmen valt met een forse groei van het zeer vervuilende vliegverkeer, die mede plaats zou moeten vinden op de luchthaven Lelystad?


6. Is de minister bereid zijn woorden weer terug te nemen en het oordeel van voorgaande kabinetten te herbevestigen?


7. Is de minister met de GroenLinks-fractie van mening dat het in het licht van de klimaatverandering veel meer voor de hand ligt om te bevorderen dat op de korte en middellange afstanden reizigers vanaf Schiphol gebruik gaan maken van snelle treinen? Zo nee, waarom niet?


8. Is de minister bereid zich ervoor in te spannen dat Schiphol optimaal ontsloten wordt door een net van snelle treinen? Zo nee, waarom niet?