Opening spitsstrook A13
Toespraak | 16-04-2007 | Rotterdam | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Sinds ik minister ben krijg ik vaak de vraag: Camiel, wat zijn je
ambities, wat wil je als minister bereiken? Best lastige vragen! Maar
wat ik in ieder geval wil doen, is de dingen daadkrachtig aanpakken.
Ik wil dat mensen Verkeer en Waterstaat zien als een ministerie van
oplossingen en actie. En gelukkig kán het daar de komende vier jaar
ook over gaan, want de plannen liggen er al. Mijn voorgangster heeft
immers een goed uitgewerkte Nota Mobiliteit voor mij achtergelaten en
ik sta volledig achter de plannen en doelstellingen die daar in staan:
acceptabele en voorspelbare reistijden, een integrale
netwerkbenadering, betrouwbaarheid van de infrastructuur en goed
openbaar vervoer.
De nieuwe spitsstrook tussen Berkel en Rodenrijs en Delft-Zuid past in
dat beeld. De A13 is een verbinding tussen twee heel belangrijke
regio's: Haaglanden en Rijnmond. Maar de weg wordt zwaar belast,
vooral in de ochtendspits is het vaak raak. Veel verkeer, ook
vrachtverkeer, wil bij de oprit Berkel en Rodenrijs/Rotterdam Airport
de A13 op. En die is op dat moment al overvol, dus dat zorgt voor
stagnatie op het Kleinpolderplein en de A20. Extra wegcapaciteit in de
spits was dus keihard nodig. Aan de andere kant, van Delft-Zuid naar
Rotterdam, kunnen ze in de avondspits ook wel extra capaciteit
gebruiken. Maar aan die kant past een spitsstrook gewoon niet.
Als je van een vluchtstrook een spitsstrook maakt, zoals hier, is het
natuurlijk zaak om extra aandacht aan veiligheid te geven. Volgens mij
is dat hier heel grondig aangepakt. In overleg met de hulpdiensten
zijn er vier pechhavens aangelegd. En met de drie doorsteken voor in
het geval van nood kunnen hulpverleners snel bij de A13 komen. Verder
houden camera's de doorstroming in de gaten en - de techniek staat
voor niets - signaleren elektronische sensoren in het wegdek
stilstaande auto's. Omdat de werkzaamheden aan de elektronische
installaties langer duurden dan gepland, gaat de spitsstrook ook iets
later open. Maar dan zeg ik: liever een veilige spitsstrook met wat
vertraging, dan een onveilige.
Dames en heren,
Dit de het eerste wegproject dat ik open. En ik hoop natuurlijk dat er
de komende jaren nog vele zullen volgen. Want onderzoek na onderzoek
laat zien dat de files blijven groeien. Vorig jaar weer met zeven
procent. Daar moeten we dus knalhard tegenaan.
En dat gebeurt ook, dat zie ik. Neem deze regio. De spitsstrook op de
A13 is onderdeel van een groter plan om de doorstroming in de héle
regio te verbeteren. Er lopen planstudies voor de A4 Delft-Schiedam,
de A16/A13 en de N209, inclusief een viaduct over de A13. En over die
A4, daar werd veertig jaar geleden al een probleem geconstateerd. Nu
is het 2007 en ik wil gewoon zo snel mogelijk aan de bak met het
oplossen van de vervoersproblemen in de regio. Het onderzoek dat nu
loopt, zal uitwijzen wat de beste optie is. Veertig jaar is natuurlijk
bizar. Het duurt in Nederland vaak veel te lang voor er een beslissing
valt en vaak volgen er dan ook nog jarenlange procedures. Maar ik denk
dan: als wij het niet goed vinden dat de files blijven toenemen, dan
moeten we met elkaar een stuk daadkracht laten zien. Dan moeten we
sneller tot actie komen, en niet eindeloos blijven discussiëren.
We hebben tot 2020 een recordbedrag van 132 miljard tot onze
beschikking om de mobiliteit te verbeteren. Maar dan moeten we wel
zorgen dat we het weggezet krijgen. Blijven praten en plannen maken is
prima, maar ik wil ook meer praktijk! Ik snap heel goed dat er de
afgelopen jaren een stevige vertraging is ontstaan bij de aanleg van
spitsstroken en wegverbredingen, omdat we te maken kregen met de
problemen rondom luchtkwaliteit en fijnstof. Maar we hebben ook een
heel pakket aan maatregelen geformuleerd dat die problemen voor het
grootste deel oplost. We kunnen wat mij betreft in deze periode dus
full speed door.
Dit jaar leveren we weer twee spitsstroken op en passen we drie
knooppunten aan. Verder zijn er nog enkele tientallen projecten in
procedure, spitsstroken en wegverbredingen. Ik ga mijn uiterste best
doen om ook die snel en slim aan te leggen. Maar natuurlijk gaat het
niet alleen om extra asfalt. We moeten het onderste uit de kan halen
om het beschikbare geld zo goed mogelijk te besteden en zo het
fileleed te verminderen. En ja, dat betekent bijbouwen op knelpunten
en wegen verbreden. Maar het betekent óók beter benutten, verbeteren
van het openbaar vervoer en het toewerken naar een kilometerprijs.
Zodat mensen die heel veel autorijden wat meer gaan betalen dan mensen
die de auto vaker bij huis laten staan. Files zullen niet als sneeuw
voor de zon verdwijnen. Die loze belofte ga ik niet doen. We moeten
het hebben van een intelligente mix van maatregelen.
En om even terug te komen op de A13: daar zag je dat zo'n mix van
maatregelen werkt. Je kunt bij wegwerkzaamheden niet zomaar
plompverloren een weg afsluiten, zeker niet bij zo'n belangrijke
schakel als de A13. De combinatie van maatregelen die hier is
toegepast, heeft de verkeershinder beperkt gehouden. Ten eerste was de
weg maar twee weekenden totaal afgesloten. Ten tweede werd het verkeer
al vanaf de Belgische grens en Breda op de afsluiting gewezen en
omgeleid. En ten derde konden treinreizigers voor twee euro van
Rotterdam naar Den Haag, dankzij goede afspraken met de NS. Daardoor
viel de overlast alleszins mee.
Dames en heren,
Ik moet nog één ding noemen, en dat is dat ik vandaag eigenlijk niet
één maar drie spitsstroken open. Eigenlijk vind ik het wel een beetje
jammer dat ik ze niet alledrie apart mag openen. De spitsstroken op de
A20, de A27 en de A13 zijn in één contract aanbesteed. De eerste twee
zijn al een tijdje in gebruik, maar nooit officieel geopend. Dus als
ik zo het belletje pleeg voor de A13, geldt dat ook voor die andere
twee. Dus als ik even van de telefoon gebruik mag maken om de
Verkeersmanagementcentrale te bellen?
Ministerie van Verkeer en Waterstaat