College neemt extra tijd voor overgang afvalinzameling naar Avalex
De overgang van de afdeling Afvalinzameling van de gemeente Zoetermeer
naar Avalex wordt uitgesteld naar uiterlijk 1 oktober dit jaar. Het
college van Burgemeester en Wethouders besloot hiertoe nadat duidelijk
werd dat er meer tijd nodig is de productbegroting voor 2008, in
aanvulling op het bedrijfsplan van Avalex, in detail uit te werken en
om de fiscale aspecten te toetsen. Daarnaast nemen de onderhandelingen
over het Sociaal Plan extra tijd in beslag.
Wij hebben een belofte uitstaan bij ons personeel en de gemeenteraad,
dat we de besluitvorming over de aansluiting van Zoetermeer bij Avalex
op een zorgvuldige wijze tot stand te laten komen. Daarom hechten wij
aan een optimaal inzicht in de financiën en een stevig Sociaal Plan.
Het college heeft vertrouwen in de aansluiting bij Avalex, maar er is
meer tijd nodig om de puntjes op de i te zetten, aldus
verantwoordelijk wethouder Frank Speel.
Met de aansluiting bij Avalex wil de gemeente zorgen dat de
afvalinzameling in Zoetermeer ook in de nabije toekomst op een
efficiënte manier uitgevoerd kan worden. Uit onderzoek is gebleken dat
de omvang van het verzorgingsgebied Zoetermeer hiervoor te klein is.
Door aansluiting bij een grotere overheidsgedomineerde organisatie kan
in Zoetermeer een goede prijs- kwaliteitverhouding voor de
afvalinzameling ook op de middellange termijn worden gegarandeerd.
Binnen de gemeenschappelijke regeling blijft de gemeente maximale
zeggenschap houden over de bedrijfsvoering, kwaliteit, financiën en
dienstverlening. De gemeente neemt zitting in het Dagelijks Bestuur
van Avalex, om zo haar mede-eigenaarschap van en opdrachtgeversrol aan
Avalex te realiseren.
Gemeente Zoetermeer