Tiel, 24 april 2007 Persbericht Resultaten ZO²Z Award 2007 samengevat
in rapport
objectief en grondig onder de loep'
Het afgelopen half jaar is een groep van bijna 200
supermarktondernemers binnenste buiten gekeerd. Op een zevental
dimensies, variërend van ondernemerschap, rendement tot
klanttevredenheid, zijn deze ondernemers tegen het licht gehouden. De
gegevens zijn gebruikt om tijdens de Dag van het Vakcentrum de
landelijke ZO²Z winnaar te kunnen bepalen en daarnaast zijn de
resultaten samengevat in het HBD/EIM/Vakcentrum-rapport `De
Zelfstandig Ondernemer Onderscheidt Zich'.
Geert Benders, Plus-ondernemer in Venlo is de beste
supermarktondernemer van Nederland en ontving uit handen van
Vakcentrumvoorzitter Herman van der Geest de fel begeerde ZO²Z Award
2007.
ZO²Z staat voor Zelfstandig Ondernemer Onderscheidt Zich. De
ZO²Z-Award is een tweejaarlijkse prijs voor de beste zelfstandige
ondernemer van Nederland in de levensmiddelenbranche. Dat excellent
ondernemerschap - naast een goede winkelformule - dé belangrijkste
voorwaarde is, lijkt logisch. Vaak weten klanten en ook de lokale
overheid echter niet dat er een zelfstandig ondernemer schuil gaat
achter een landelijk bekende winkelformule. Het bedrijf van de
ondernemer vormt bovendien het sociaal economisch middelpunt van zijn
wijk, dorp of stad. Samen met het Vakcentrum, de brancheorganisatie
voor alle zelfstandige levensmiddelendetaillisten, maken de deelnemers
aan de competitie om de ZO²Z-Award hun omgeving duidelijk wie ze zijn
en waar ze voor staan.
Een schat aan informatie is beschikbaar. In het rapport `De
Zelfstandig Ondernemer Onderscheidt Zich' staat een analyse van de
onderzoeksresultaten, aangevuld met slimme oplossingen, tips en
aanbevelingen.
Stemming is goed
Bij de ZO²Z Award twee jaar geleden was de prijzenoorlog nog volop aan
de gang. De ondernemers waren toen ook nog druk bezig met het
aanpassen van de organisatie aan de nieuwe omstandigheden. Inmiddels
is dat min of meer achter de rug. De omzetten stijgen bij veel
ondernemers weer, een ontwikkeling die eind 2006 is ingezet. Door
veranderingen in de organisaties zie je ook weer de marges de goede
kant uitgaan. Er wordt beduidend meer met deeltijdwerkers gewerkt, het
belang van de voltijd krachten wordt echter niet vergeten. Het
ziekteverzuim onder de onderzochte groep is met 2% bijzonder laag.
Vernieuwen moet
Juist in de `crisisjaren' hebben de echte ondernemers het aangedurfd
om te investeren in hun winkel. Het lijkt erop dat zij daarvan nu
zeker de vruchten plukken. Klanten stellen het namelijk zeer op prijs
om in een nette, goed verzorgde winkel met een prettige sfeer
boodschappen te doen. Als wordt gezocht naar de aspecten die de
doorslag geven voor de algemene tevredenheid van de klant, dan blijkt
de sfeer in de winkel een grote invloed te hebben. Sterker nog: het
blijkt het belangrijkste aspect te zijn. Is de sfeer zeer goed en de
gezochte producten zijn beschikbaar, dan kan een vlotte
kassabehandeling de mensen echt enthousiast maken. Dit blijkt in ieder
geval uit de resultaten van het klantenonderzoek.
Lekker eigenwijs
Ondernemerschap wil ook zeggen zelf keuzes maken. De 12 ondernemers
die in hun provincie hebben gewonnen, hebben allemaal passie voor het
supermarktvak. Ze hebben een duidelijke visie over hoe hun winkel
eruit moet zien. Ze zijn ook bereid om, indien nodig, de richtlijnen
van de formule niet te volgen. Zij voelen zich echter beslist thuis
bij de formule die ze nu hebben.
Het eigenwijze komt naar voren door bijvoorbeeld te kiezen voor andere
schappen in de winkel, andere verlichting, afwijkend wijnassortiment,
veel meer verse producten, producten voor de niet-autochtone bevolking
en een goed assortiment locale specialiteiten.
Midden in de maatschappij
Supermarktondernemers zijn niet alleen met hun winkel bezig. Zij staan
midden in de maatschappij. Ze ondersteunen volop het maatschappelijke
leven met bijvoorbeeld sponsoring en het opzetten van acties voor
goede doelen. Door goed samen te werken met de lokale overheid lukt
het ook om de omstandigheden voor alle ondernemers in de buurt te
verbeteren. Bijvoorbeeld rond parkeervoorzieningen. Dan blijkt maar
weer eens hoe belangrijk netwerken en lobbyen is!
Het rapport `De Zelfstandig Ondernemer Onderscheidt Zich' kunt u
downloaden op www.vakcentrum.nl.
Einde persbericht
---
Vakcentrum
Het Vakcentrum is de brancheorganisatie van de zelfstandige
levensmiddelendetaillist en behartigt de belangen van de 1900
aangesloten leden met hun 2300 winkels. Het Vakcentrum is aangesloten
bij de Koninklijke Vereniging MKB-Nederland en bij het Centraal Bureau
Levensmiddelenhandel. Het Vakcentrum behartigt de belangen voor de
branches Supermarkten, Kaas & Delicatessen, Natuurvoeding & Reform,
Convenience stores en Zoetwaren. Tot de Vakcentrumgroep behoren
Vakcentrum Bedrijfsadvies, Foodconsult Bedrijfsadvies, P&O Support,
Stichting Varena en Stichting Kaas en Delicatessenwinkels Nederland.
Noot aan de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Vakcentrum, Paul
Jansen communicatie Vakcentrum, (0653) 30 31 60.
Vakcentrum Levensmiddelen