Vakcentrum Levensmiddelen

Tiel, 24 april 2007 Persbericht Resultaten ZO²Z Award 2007 samengevat in rapport

objectief en grondig onder de loep'

Het afgelopen half jaar is een groep van bijna 200 supermarktondernemers binnenste buiten gekeerd. Op een zevental dimensies, variërend van ondernemerschap, rendement tot klanttevredenheid, zijn deze ondernemers tegen het licht gehouden. De gegevens zijn gebruikt om tijdens de Dag van het Vakcentrum de landelijke ZO²Z winnaar te kunnen bepalen en daarnaast zijn de resultaten samengevat in het HBD/EIM/Vakcentrum-rapport `De Zelfstandig Ondernemer Onderscheidt Zich'.

Geert Benders, Plus-ondernemer in Venlo is de beste supermarktondernemer van Nederland en ontving uit handen van Vakcentrumvoorzitter Herman van der Geest de fel begeerde ZO²Z Award 2007.

ZO²Z staat voor Zelfstandig Ondernemer Onderscheidt Zich. De ZO²Z-Award is een tweejaarlijkse prijs voor de beste zelfstandige ondernemer van Nederland in de levensmiddelenbranche. Dat excellent ondernemerschap - naast een goede winkelformule - dé belangrijkste voorwaarde is, lijkt logisch. Vaak weten klanten en ook de lokale overheid echter niet dat er een zelfstandig ondernemer schuil gaat achter een landelijk bekende winkelformule. Het bedrijf van de ondernemer vormt bovendien het sociaal economisch middelpunt van zijn wijk, dorp of stad. Samen met het Vakcentrum, de brancheorganisatie voor alle zelfstandige levensmiddelendetaillisten, maken de deelnemers aan de competitie om de ZO²Z-Award hun omgeving duidelijk wie ze zijn en waar ze voor staan.

Een schat aan informatie is beschikbaar. In het rapport `De Zelfstandig Ondernemer Onderscheidt Zich' staat een analyse van de onderzoeksresultaten, aangevuld met slimme oplossingen, tips en aanbevelingen.

Stemming is goed

Bij de ZO²Z Award twee jaar geleden was de prijzenoorlog nog volop aan de gang. De ondernemers waren toen ook nog druk bezig met het aanpassen van de organisatie aan de nieuwe omstandigheden. Inmiddels is dat min of meer achter de rug. De omzetten stijgen bij veel ondernemers weer, een ontwikkeling die eind 2006 is ingezet. Door veranderingen in de organisaties zie je ook weer de marges de goede kant uitgaan. Er wordt beduidend meer met deeltijdwerkers gewerkt, het belang van de voltijd krachten wordt echter niet vergeten. Het ziekteverzuim onder de onderzochte groep is met 2% bijzonder laag.

Vernieuwen moet

Juist in de `crisisjaren' hebben de echte ondernemers het aangedurfd om te investeren in hun winkel. Het lijkt erop dat zij daarvan nu zeker de vruchten plukken. Klanten stellen het namelijk zeer op prijs om in een nette, goed verzorgde winkel met een prettige sfeer boodschappen te doen. Als wordt gezocht naar de aspecten die de doorslag geven voor de algemene tevredenheid van de klant, dan blijkt de sfeer in de winkel een grote invloed te hebben. Sterker nog: het blijkt het belangrijkste aspect te zijn. Is de sfeer zeer goed en de gezochte producten zijn beschikbaar, dan kan een vlotte kassabehandeling de mensen echt enthousiast maken. Dit blijkt in ieder geval uit de resultaten van het klantenonderzoek.

Lekker eigenwijs

Ondernemerschap wil ook zeggen zelf keuzes maken. De 12 ondernemers die in hun provincie hebben gewonnen, hebben allemaal passie voor het supermarktvak. Ze hebben een duidelijke visie over hoe hun winkel eruit moet zien. Ze zijn ook bereid om, indien nodig, de richtlijnen van de formule niet te volgen. Zij voelen zich echter beslist thuis bij de formule die ze nu hebben.

Het eigenwijze komt naar voren door bijvoorbeeld te kiezen voor andere schappen in de winkel, andere verlichting, afwijkend wijnassortiment, veel meer verse producten, producten voor de niet-autochtone bevolking en een goed assortiment locale specialiteiten.

Midden in de maatschappij

Supermarktondernemers zijn niet alleen met hun winkel bezig. Zij staan midden in de maatschappij. Ze ondersteunen volop het maatschappelijke leven met bijvoorbeeld sponsoring en het opzetten van acties voor goede doelen. Door goed samen te werken met de lokale overheid lukt het ook om de omstandigheden voor alle ondernemers in de buurt te verbeteren. Bijvoorbeeld rond parkeervoorzieningen. Dan blijkt maar weer eens hoe belangrijk netwerken en lobbyen is!

Het rapport `De Zelfstandig Ondernemer Onderscheidt Zich' kunt u downloaden op www.vakcentrum.nl.

Einde persbericht

---

Vakcentrum

Het Vakcentrum is de brancheorganisatie van de zelfstandige levensmiddelendetaillist en behartigt de belangen van de 1900 aangesloten leden met hun 2300 winkels. Het Vakcentrum is aangesloten bij de Koninklijke Vereniging MKB-Nederland en bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel. Het Vakcentrum behartigt de belangen voor de branches Supermarkten, Kaas & Delicatessen, Natuurvoeding & Reform, Convenience stores en Zoetwaren. Tot de Vakcentrumgroep behoren Vakcentrum Bedrijfsadvies, Foodconsult Bedrijfsadvies, P&O Support, Stichting Varena en Stichting Kaas en Delicatessenwinkels Nederland.

Noot aan de redactie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Vakcentrum, Paul Jansen communicatie Vakcentrum, (0653) 30 31 60.