Clio Renault F1 Team: een link naar Formule 1
(4/25/2007)
Deze Série Limitée van de Clio Renault Sport is een bijzondere auto,
die gericht is op uitzonderlijke prestaties, passie en het plezier van
autorijden. Ook onderscheidt deze zich door een exclusieve uitstraling
en sportief rijgedrag dat nu nog verder verbeterd is door een aantal
technische oplossingen uit de racewereld.
De Clio Renault F1 Team beschikt over een nauwkeurig en strak
cupchassis en zorgt ervoor dat de 200 pk (145 kW) en de 215 Nm van de
atmosferische 2.0 16V motor optimaal benut worden. Deze motor is
ontwikkeld door Renault Sport Technologies en loopt zonder reactietijd
snel op in toerental. De Recaro kuipstoelen zijn speciaal afgestemd op
de afstellingen van het chassis en zijn voorzien van zijairbags. De
sportieve lijnen van de Clio Renault F1 Team komen nog meer tot hun
recht door de nieuwe carrosseriekleur Jaune Sirius en de exclusieve F1
striping. Een unieke gelegenheid om de dubbele Formule 1 wereldtitel
te vieren en de liefhebbers een blik te gunnen op deze bijzondere
sportwagen.
Deze Série Limitée werd op 24 januari jl. in Amsterdam onthuld door
de coureurs van het ING - Renault F1 Team en wordt neergezet als de
blikvanger van het Clio-gamma, net als zijn grote broer de Mégane
Renault F1 Team dat is voor het Mégane-gamma. De Clio Renault F1 Team
is ontwikkeld door Renault Sport Technologies en geproduceerd in het
Franse Dieppe, waar de sportversies van de Renault Groep gemaakt
worden.
Een chassis en afstellingen die het verschil maken
De Clio Renault F1 Team beschikt over het zogenaamde cupchassis in
combinatie met 17-inch Dark Anthracite BeBop-velgen voor nog heftigere
rijsensaties en een betere nauwkeurigheid. Met een verlaging van 7 mm
ten opzichte van de Clio Renault Sport, zorgt het lager gelegen
zwaartepunt voor betere prestaties in de bocht doordat de
lastverplaatsing afgenomen is (vergelijking op het circuit: winst van
0, 2 sec. per km). De efficiency in een platte bocht is nog verder
verbeterd door een andere afstelling van de schokdempers en de
stijfheid van de veren (+ 27% vóór en + 30% achter). Dit allemaal
ten gunste van de prestaties en het rijplezier.
Met een 10% toegenomen buigstijfheid en soepelere aanslagrubbers komt
de van de Clio Renault Sport afkomstige, onafhankelijk scharnierende
voortrein volledig tot zijn recht. Zo is de Clio Renault F1 Team
stabieler tijdens het remmen en stuurt hij nauwkeuriger bij het nemen
van bochten. De Clio Renault F1 Team is voorzien van een doeltreffend
en krachtig remsysteem, dat weer afgeleid is van dat van de Mégane,
waaronder geventileerde schijven van 312 mm vóór en massieve
schijven van 300 mm achter.
Een sportieve en pittige atmosferische motor van 100 pk per liter
cilinderinhoud
De Clio Renault F1 Team wordt aangedreven door de atmosferische 2.0
16V motor (F4R RS), die een vermogen ontwikkelt van 145 kW bij 7.250
t/min. Gekoppeld aan de handgeschakelde 6-versnellingsbak (TL4) laat
hij een koppel zien van 215 Nm bij 5.550 t/min. De korte versnellingen
komen het acceleratievermogen in alle tussenliggende versnellingen ten
goede. De motor is comfortabel in de lage toerentalgebieden en toont
al zijn kracht bij volle belasting. De Clio Renault F1 Team
accelereert van 0 tot 100 km/uur binnen slechts 6,9 seconden en vanuit
staande start tot 1.000 m in 27,5 seconden. Met 8,4 liter / 100 km
(199 g CO / km) behoort het brandstofverbruik bij gecombineerd
gebruik tot de laagste waarden in het segment van de sportieve autoâs
met een vergelijkbare motor.
De duidelijke identiteit van het Renault F1 Team
Met zijn rode Brembo remklauwen met vier zuigers vóór, de nieuwe
carrosseriekleur Jaune Sirius en de exclusieve Renault F1 Team en
World Champion striping, legt deze speciale uitvoering meteen de link
met zijn grote broer de Mégane Renault F1 Team. De airdiffuser is een
onderdeel dat afkomstig is uit de racewereld en heeft als taak de
luchtstroming in de juiste richting te leiden om het zuigingseffect te
vergroten. Net als op de Clio Renault Sport creëert de airdiffuser
een neerwaartse druk op de achterkant van de auto, terwijl de
opwaartse druk juist beperkt wordt. De luchthappers in de zijschermen
neutraliseren turbulentie aan de zijkanten van de auto en leiden de
warme lucht weg onder de motorkap. Naast Jaune Sirius is de Clio
Renault F1 Team leverbaar in drie metallic lakken (Noir Profond, Bleu
Monako en Gris Makaha) en twee gewone lakken (Rouge Toro en Bleu
Dynamo).
In het interieur zijn de kuipstoelen voorzien van zijairbags die, in
samenwerking met Recaro, speciaal voor deze toepassing ontwikkeld
zijn. Door de speciale constructie van de stoel, in combinatie met een
geringer gewicht en een lager zwaartepunt, kon de vormgeving verfijnd
worden. De specifieke vorm en de omsluitende zitting van de stoel
zorgen voor een natuurlijk anti-duikeffect, zodat het bestaande
systeem niet toegepast hoefde te worden. De riemgeleiders en de in de
rugleuning geïntegreerde hoofdsteunen zijn afgestemd op de
afstellingen van het chassis van de Clio Renault F1 Team en geven het
interieur een uiterst sportieve look. Het nummerplaatje naast de
handrem laat er geen enkele twijfel over bestaan dat het hier de
unieke en exclusieve Clio Renault F1 Team betreft.
De knowhow van de fabriek in Dieppe
De Clio Renault F1 Team wordt geproduceerd in Dieppe op basis van
carrosserieën die uit de Renault-fabriek in het Franse Flins komen.
Net als bij de andere sportieve autoâs die door Renault Sport
Technologies ontwikkeld worden, is het productieproces aangepast aan
de bijzonderheden van deze auto, waarbij de kwaliteitseisen van de
seriegeproduceerde auto nageleefd worden.
De Série Limitée Clio Renault F1 Team werd tijdens de laatste Salon
van Genève aan het publiek gepresenteerd en is vanaf heden te
bestellen. Deze gelimiteerde uitvoering van de Clio RS is leverbaar
vanaf 30.495 euro. De beschikbaarheid van de Clio F1 team is voor de
Nederlandse markt zeer beperkt, slechts 20 stuks.
Sinds de introductie in juni 2006 zijn er van de nieuwe Clio Renault
Sport al meer dan 8.000 exemplaren geproduceerd, waarmee eens te meer
duidelijk wordt hoe populair de compacte sporthatchbacks van Renault
zijn.
AutoRai