AutoRai

Clio Renault F1 Team: een link naar Formule 1

(4/25/2007)
Deze Série Limitée van de Clio Renault Sport is een bijzondere auto, die gericht is op uitzonderlijke prestaties, passie en het plezier van autorijden. Ook onderscheidt deze zich door een exclusieve uitstraling en sportief rijgedrag dat nu nog verder verbeterd is door een aantal technische oplossingen uit de racewereld.

De Clio Renault F1 Team beschikt over een nauwkeurig en strak cupchassis en zorgt ervoor dat de 200 pk (145 kW) en de 215 Nm van de atmosferische 2.0 16V motor optimaal benut worden. Deze motor is ontwikkeld door Renault Sport Technologies en loopt zonder reactietijd snel op in toerental. De Recaro kuipstoelen zijn speciaal afgestemd op de afstellingen van het chassis en zijn voorzien van zijairbags. De sportieve lijnen van de Clio Renault F1 Team komen nog meer tot hun recht door de nieuwe carrosseriekleur Jaune Sirius en de exclusieve F1 striping. Een unieke gelegenheid om de dubbele Formule 1 wereldtitel te vieren en de liefhebbers een blik te gunnen op deze bijzondere sportwagen.

Deze Série Limitée werd op 24 januari jl. in Amsterdam onthuld door de coureurs van het ING - Renault F1 Team en wordt neergezet als de blikvanger van het Clio-gamma, net als zijn grote broer de Mégane Renault F1 Team dat is voor het Mégane-gamma. De Clio Renault F1 Team is ontwikkeld door Renault Sport Technologies en geproduceerd in het Franse Dieppe, waar de sportversies van de Renault Groep gemaakt worden.

Een chassis en afstellingen die het verschil maken De Clio Renault F1 Team beschikt over het zogenaamde cupchassis in combinatie met 17-inch Dark Anthracite BeBop-velgen voor nog heftigere rijsensaties en een betere nauwkeurigheid. Met een verlaging van 7 mm ten opzichte van de Clio Renault Sport, zorgt het lager gelegen zwaartepunt voor betere prestaties in de bocht doordat de lastverplaatsing afgenomen is (vergelijking op het circuit: winst van 0, 2 sec. per km). De efficiency in een platte bocht is nog verder verbeterd door een andere afstelling van de schokdempers en de stijfheid van de veren (+ 27% vóór en + 30% achter). Dit allemaal ten gunste van de prestaties en het rijplezier.

Met een 10% toegenomen buigstijfheid en soepelere aanslagrubbers komt de van de Clio Renault Sport afkomstige, onafhankelijk scharnierende voortrein volledig tot zijn recht. Zo is de Clio Renault F1 Team stabieler tijdens het remmen en stuurt hij nauwkeuriger bij het nemen van bochten. De Clio Renault F1 Team is voorzien van een doeltreffend en krachtig remsysteem, dat weer afgeleid is van dat van de Mégane, waaronder geventileerde schijven van 312 mm vóór en massieve schijven van 300 mm achter.

Een sportieve en pittige atmosferische motor van 100 pk per liter cilinderinhoud
De Clio Renault F1 Team wordt aangedreven door de atmosferische 2.0 16V motor (F4R RS), die een vermogen ontwikkelt van 145 kW bij 7.250 t/min. Gekoppeld aan de handgeschakelde 6-versnellingsbak (TL4) laat hij een koppel zien van 215 Nm bij 5.550 t/min. De korte versnellingen komen het acceleratievermogen in alle tussenliggende versnellingen ten goede. De motor is comfortabel in de lage toerentalgebieden en toont al zijn kracht bij volle belasting. De Clio Renault F1 Team accelereert van 0 tot 100 km/uur binnen slechts 6,9 seconden en vanuit staande start tot 1.000 m in 27,5 seconden. Met 8,4 liter / 100 km (199 g CO / km) behoort het brandstofverbruik bij gecombineerd gebruik tot de laagste waarden in het segment van de sportieve autoâs met een vergelijkbare motor.

De duidelijke identiteit van het Renault F1 Team Met zijn rode Brembo remklauwen met vier zuigers vóór, de nieuwe carrosseriekleur Jaune Sirius en de exclusieve Renault F1 Team en World Champion striping, legt deze speciale uitvoering meteen de link met zijn grote broer de Mégane Renault F1 Team. De airdiffuser is een onderdeel dat afkomstig is uit de racewereld en heeft als taak de luchtstroming in de juiste richting te leiden om het zuigingseffect te vergroten. Net als op de Clio Renault Sport creëert de airdiffuser een neerwaartse druk op de achterkant van de auto, terwijl de opwaartse druk juist beperkt wordt. De luchthappers in de zijschermen neutraliseren turbulentie aan de zijkanten van de auto en leiden de warme lucht weg onder de motorkap. Naast Jaune Sirius is de Clio Renault F1 Team leverbaar in drie metallic lakken (Noir Profond, Bleu Monako en Gris Makaha) en twee gewone lakken (Rouge Toro en Bleu Dynamo).

In het interieur zijn de kuipstoelen voorzien van zijairbags die, in samenwerking met Recaro, speciaal voor deze toepassing ontwikkeld zijn. Door de speciale constructie van de stoel, in combinatie met een geringer gewicht en een lager zwaartepunt, kon de vormgeving verfijnd worden. De specifieke vorm en de omsluitende zitting van de stoel zorgen voor een natuurlijk anti-duikeffect, zodat het bestaande systeem niet toegepast hoefde te worden. De riemgeleiders en de in de rugleuning geïntegreerde hoofdsteunen zijn afgestemd op de afstellingen van het chassis van de Clio Renault F1 Team en geven het interieur een uiterst sportieve look. Het nummerplaatje naast de handrem laat er geen enkele twijfel over bestaan dat het hier de unieke en exclusieve Clio Renault F1 Team betreft.

De knowhow van de fabriek in Dieppe
De Clio Renault F1 Team wordt geproduceerd in Dieppe op basis van carrosserieën die uit de Renault-fabriek in het Franse Flins komen. Net als bij de andere sportieve autoâs die door Renault Sport Technologies ontwikkeld worden, is het productieproces aangepast aan de bijzonderheden van deze auto, waarbij de kwaliteitseisen van de seriegeproduceerde auto nageleefd worden.

De Série Limitée Clio Renault F1 Team werd tijdens de laatste Salon van Genève aan het publiek gepresenteerd en is vanaf heden te bestellen. Deze gelimiteerde uitvoering van de Clio RS is leverbaar vanaf 30.495 euro. De beschikbaarheid van de Clio F1 team is voor de Nederlandse markt zeer beperkt, slechts 20 stuks.

Sinds de introductie in juni 2006 zijn er van de nieuwe Clio Renault Sport al meer dan 8.000 exemplaren geproduceerd, waarmee eens te meer duidelijk wordt hoe populair de compacte sporthatchbacks van Renault zijn.