Flinke uitschieters bij Intres Wonen
24.04.2007 / 19:59 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Intres bv
Intres bv
Formuleaanpak en samenwerking leiden tot besparingen
Flinke uitschieters bij Intres Wonen
Hoevelaken, 24 april 2007
Na een aantal mindere jaren trok de woninginrichtingbranche in 2006 weer aan met een
gemiddelde omzetstijging van 4% (Bron: CBW). Toch blijft de markt nog ruim 10% onder het
omzetniveau van 2001 en is hier nog een flinke inhaalslag te maken. Alleen het
Meubelsegment van Intres blijft nog achter bij de markt (-2%). Het segment Slapen deed
het met +10% juist beter dan de markt (+7%), waarbij de Intres-formules Morgana en
Slaapgilde zelfs uitmuntend presteerden met resp. +16 en +20%. Woningtextiel deed het met
een omzetplus van 3% ook uitstekend en beter dan de markt (2%, bron: CBW). In de divisie
Wonen werd een totale omzet bereikt van euro 231 miljoen (2005: euro 232 miljoen).
Rekeninghoudend met de daling van het aantal leden, van 587 naar 529, nam de gemiddelde
omzet per ondernemer toe met 10%.
Samenwerken loont
De belangrijkste verklaring voor de positieve uitschieters is dat een formuleaanpak en
samenwerking tot besparingen leiden die tot uitdrukking komen in omzet en marge. In
Slapen en Woningtextiel wordt door de ondernemers goed gestapeld. Dit resulteerde bij
Woningtextiel in basiscollecties woningtextiel met onderscheidende modules of
verschijningsvormen. Slapen heeft inmiddels een breed assortiment kussens en matrassen.
Ook in Meubelen heeft Intres opnieuw veel aandacht besteed aan samenwerking tussen de
verschillende groepen. Dit heeft gestalte gekregen in het opgaan van Runner Wonen in OTAK
(begin 2007) en in een samenwerking tussen een bestaande en een nieuwe groep: Novastyl,
die tevens het 40-jarig bestaan vierde en Zenz, een nieuw herkenbaar merk in wonen. Onze
doelstelling is om met behoud van de eigenheid van de individuele formules, op de
achtergrond samenwerking zo te realiseren dat wij het rendement van de ondernemer
optimaal ondersteunen. Synergievoordelen behalen we door op het gebied van organisatie,
inkoop, automatisering en publiciteit krachten te bundelen, aldus Arie Schreuder,
divisiedirecteur Wonen bij Intres.
Nieuwe formules
In 2006 introduceerde Intres Zenz, een nieuw merk in wonen. Zenz is een woonconcept met
een collectie van vier stijlgroepen: modern, eigentijds, lifestyle en klassiek. Stylisten
en visual merchandisers zorgen voor de juiste beleving en uitstraling in de winkels.
Verder werd het nieuwe collectieconcept Image Line, met betaalbare designmeubelen,
gelanceerd. Dit concept beslaat een winkeloppervlakte van circa 1.000 m2. Half december
is de eerste pilot gestart bij een ondernemer in Wijchen. Het nieuwe concept Woonnuance,
voor totaal woonadvies, telt nu 33 ondernemers. In december werd Le Motif
geïntroduceerd in een Novastyl-winkel in Oldenzaal en ook het woningtextielconcept
binnen is inmiddels bij 20 ondernemers ondergebracht.
Slapen doet het goed
Behalve de uitstekende omzetresultaten zijn er in Slapen nog andere hoogtepunten geweest
in 2006. Intres heeft de licentie voor het slaapsysteem Svane verkregen. Svane is een
hoogwaardig concept, gebaseerd op een intelli-gel matras dat concurreert met topmerken in
de markt. Dit slaapsysteem wordt in eerste instantie verkocht bij Slaapgilde en Morgana.
In het Friese Wommels is in oktober het nieuwe Morgana-concept geopend met een
oppervlakte van 3.000 m2. Intres-ondernemer Romantovich Exclusief Slapen in Uden was
finalist voor de Retail Jaarprijs en werd getypeerd als de slaapautoriteit van
Zuid-Nederland. Het merk Sleepy boekte in België een bijzonder marketing succes door
de nummer 4 positie te bemachtigen achter de grote feel good brands Philips, Sony en Coca
Cola.
Intres is de grootste retail service organisatie in Nederland, die professionele,
zelfstandige ondernemers uit de mode-, wonen-, sport- en mediabranche ondersteunt in hun
totale bedrijfsvoering. Dat varieert van support op het gebied van inkoop, logistiek en
ICT tot het aanbieden van winkelformules. Ondernemers bepalen zelf voor welke
samenwerkingsvorm zij kiezen: van selectieve inkoopbundeling tot franchise.
Bekende winkelformules zijn: Livera, Jambelle, Morgana Slaapkamers, Binnen, Burmann,
Intersport, Coach, Libris en Blz. Bij Intres werken momenteel ruim 470 medewerkers. Er
zijn zon 1.350 ondernemers met ruim 2.000 winkels aangesloten. Intres vertegenwoordigt
een gezamenlijke consumentenomzet van euro 2,1 miljard.
Meer informatie:
Yvette Glättli, Corporate Communicatie & PR, Intres B.V. Telefoon: 033-253 2440,
e-mail: yglattli@intres.nl, www.intres.nl
Het Intres jaarverslag 2006 staat op www.intres.nl. Ook kan via www.intres.nl een
jaarverslag worden opgevraagd.