Vakantiegangers krijgen onverwachts torenhoge rekeningen
24 april 2007
Pas op met mobiel bellen/internet buitenland!
Mobiel internetten op vakantie kan je onverwachts een rekening van
vele duizenden euro's opleveren. Ook veel vakantiegangers die mobiel
bellen worden bij thuiskomst verrast door de factuur. De
Consumentenbond roept telefoonbedrijven op om alle klanten te
waarschuwen. Ook vraagt de bond de overheid telefoonbedrijven te
verbieden excessieve tarieven te hanteren.
Twee waargebeurde verhalen. John ging twee weken op vakantie naar
Tsjechië. Na een paar dagen werd hij gebeld door zijn telefoonbedrijf:
die eiste een voorschot omdat zijn rekening dramatisch opliep. Hij
bleek - zonder dat hij dat wist - al 277 euro te hebben uitgegeven aan
file-informatie. En Jan-Pieter vond toen hij weer thuis kwam van
vakantie een rekening van 1.600 euro op de mat omdat hij via zijn
laptop naar de radio had geluisterd.
Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat mobiel internet in het
buitenland schreeuwend duur kan zijn. Wie bijvoorbeeld even met zijn
mobieltje wat uitprobeert en een weblog met foto's bekijkt, kan al een
rekening krijgen van honderden euro's. En wie een maand op vakantie
gaat en iedere dag een uurtje `gratis' belt via Skype, kan in het
ergste geval een rekening ontvangen van 13.000 euro.
Breedbeeldtv-kijken via je laptop: 20.000 euro. Hotspots zijn een
alternatief, maar die zijn niet overal en zijn potentieel onveilig.
Overigens, ook wie op vakantie gaat in eigen land, kán een torenhoge
rekening krijgen.
Bij bellen op vakantie speelt hetzelfde. Van de Nederlanders die de
afgelopen twee jaar de mobiele telefoon heeft gebruikt in het
buitenland, was 54% wel eens onaangenaam verrast over de rekening.
De Consumentenbond vindt het onaanvaardbaar dat mensen van te voren
vaak niet weten wat bellen of internetten in het buitenland kost,
terwijl zij onverwachts met belachelijk hoge rekeningen geconfronteerd
kunnen worden. Daarom roept de bond de telefoonbedrijven op om hun
klanten via een gratis sms te melden wat bellen en internetten ze
kost. Tweederde van de Nederlanders vindt dat belangrijk, zo blijkt
uit onderzoek van de bond.
Verder vindt de bond het onacceptabel dat aanbieders van mobiele
telefonie en mobiel internet excessieve tarieven rekenen en vraagt de
(Europese) overheid in te grijpen. 95% van de Nederlandse bevolking
vindt dat er grenzen gesteld moeten worden aan de tarieven.
Consumentenbond