Lerarentekort kleiner als scholen betere werkgevers worden
24.04.2007 / 09:03 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Open universiteit nederland
Open universiteit nederland
http://www.ou.nl
Scholen moeten meer investeren in de begeleiding en scholing van leraren,
loopbaantrajecten ontwikkelen en gedifferentieerde beloning mogelijk maken. Met een goed
HRM-beleid zijn scholen ook aantrekkelijke werkgevers op een krapper wordende
arbeidsmarkt en wordt een vroegtijdig vertrek uit onderwijsfuncties voorkomen. Dat stelt
prof.dr. John Gerrichhauzen, hoogleraar 'Opleidings- en professionaliseringsvraagstukken
in werksituaties van onderwijsgevenden' bij het Ruud de Moor Centrum van de Open
Universiteit Nederland in zijn inaugurale rede op vrijdag 27 april.
Beter onderwijs door goed HRM-beleid
Voor verbetering van de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs is de kwaliteit van de
docent essentieel. Aan leraren worden echter steeds meer eisen gesteld. Ze moeten niet
alleen goed kunnen lesgeven, maar ook nieuwe onderwijskundige methoden ontwerpen, kunnen
omgaan met de diversheid van de klas (van zorgleerling tot hoogbegaafd, verschillende
culturele achtergronden) en kritisch zijn over het eigen handelen. Volgens John
Gerrichhauzen kan en mag het hanteren van al deze veranderingen niet uitsluitend afhangen
van de individuele leraar. Scholen moeten een goed Human Resource Management-beleid (HRM)
ontwikkelen zodat de leraar er bij zijn professionalisering niet alleen voor staat.
Bovendien kunnen met HRM ook andere zaken aangepakt worden zoals de ontwikkeling van
teamwerk en loopbaanpaden, kennisdeling, beloningsdifferentiatie en de werving van nieuwe
collega's.
Realisatie HRM is geen sinecure
Op papier lijken dit geen echt moeilijke opdrachten, maar in de praktijk zijn ze dat wel
degelijk. Een voorbeeld. Bij 'beloningsdifferentiatie' speelt een grote mate van
politieke correctheid, evenals de neiging te volharden in simplificaties. Het belonen van
betere prestaties is een snel te aanvaarden principe. Maar wat zijn betere prestaties, hoe
stel je die vast? Het zal veel denkkracht van onderwijsorganisaties vragen om valkuilen en
mogelijkheden van een vernieuwd beloningsbeleid te bepalen. Toch moet er ruimte worden
gevonden voor experimenten, bijvoorbeeld door docenten die als team goed onderzoek
uitvoeren, extra te belonen.
Met HRM-beleid lerarentekort bestrijden
Met een goed HRM-beleid kan het imago van beroepen in het onderwijs verbeterd worden. Een
school die investeert in zijn personeel is een aantrekkelijke werkgever. Niet alleen voor
nieuwe leraren, maar ook voor het eigen personeel: een vroegtijdig vertrek uit
onderwijsfuncties kan zo voorkomen worden. Ook op deze wijze kan het lerarentekort
verkleind worden.
Over de spreker
Prof. dr. John T.G. Gerrichhauzen, geboren in 1946 in Huissen (GLD), studeerde arbeids- en
organisatiepsychologie aan de Radboud Universiteit te Nijmegen en promoveerde in 1989 aan
deze universiteit. Hij werkte enkele jaren als HRM-adviseur en daarna bekleedde hij zowel
opleidings- als managementfuncties bij de Fontys Hogescholen. Vanaf 1 januari 1990 werkt
hij bij de Open Universiteit Nederland te Heerlen. Eerst bij de faculteit Sociale
Wetenschappen, vervolgens bij de faculteit Managementwetenschappen en sedert 1 maart 2006
als hoogleraar- directeur van het Ruud de Moor Centrum. Hij maakt deel uit van de
commissie professionalisering van de Nederlandse Vereniging van Personeelsfunctionarissen
(NVP) en de kernredactie van het vakblad HRM in de Praktijk.