Gemeente Tilburg
24-4-2007
Onderzoek nieuwe vergunningen
Doelstelling minder vergunningen voor burgers en ondernemers
Het college heeft onderzoek laten doen naar het beperken van de
administratieve lastendruk voor ondernemers en burgers. Uit dit
onderzoek is een aantal voorstellen en mogelijkheden naar voren
gekomen die de komende tijd nader zullen worden uitgewerkt.
De vernieuwingsvoorstellen betreffen het afschaffen van vergunningen,
het samenvoegen van vergunningen en het ruimer maken van
vergunningvoorwaarden waardoor deze minder vaak of minder snel hoeft
te worden aangevraagd. De voorstellen uit het onderzoeksrapport worden
nu uitgewerkt. Daar waar mogelijk worden verbeteringen meteen
doorgevoerd. De onderzoeksresultaten worden op 7 mei besproken in de
commissie Modern Bestuur.
Kapvergunning
Het onderzoek maakt deel uit van de vernieuwingsvoorstellen uit het
Algemeen Beleidsplan van het college. Hierin is opgenomen dat de
administratieve lasten voor burgers en ondernemers moeten worden
beperkt en dat burgers meer verantwoordelijkheid krijgen om zelf
dingen te regelen. Het onderzoek, waarin ook uitgebreid met
ondernemers (horeca, bouw) gesproken is, sluit aan bij Actie Stofkam,
waarin Tilburgers worden opgeroepen zelf regels te melden waarvan men
denkt dat die overbodig zijn of hun doel voorbij schieten. Naast Actie
Stofkam is vorig jaar begonnen met de pilot flitsvergunningen om voor
eenvoudige verbouwingen binnen een week een vergunning te geven, in
plaats van de zes weken die er normaal voor staat. Tevens wordt de
aanvraag van een aantal vergunningen gedigitaliseerd, waardoor er veel
minder papier bij komt kijken.
Verantwoordelijkheid burger
Veel vernieuwingsvoorstellen uit het onderzoek komen voort uit een
andere benadering van de burger. Marieke Moorman, wethouder
bestuurlijke vernieuwing: "We bekijken alle voorstellen, maar
duidelijk is dat burgers zelf veel zaken zonder vergunning ook goed
kunnen regelen. Als je aan het verbouwen bent heb je soms een
container nodig. Deze mag niet op de openbare weg gezet worden, tenzij
je een vergunning aanvraagt. Door in de APV dit verbod te vervangen
door een algemene regel die omschrijft waaraan je je moet houden als
je op de openbare weg een container plaatst, is de burger zelf
verantwoordelijk om zich hieraan te houden. Houdt hij zich niet aan de
algemene regels dan riskeert hij een boete. Het effect is hetzelfde,
maar het werkt voor de burger een stuk eenvoudiger."
Vergunningen bundelen
Andere vernieuwingsvoorstellen betreffen het afschaffen van
vergunningen die eigenlijk 'dubbel' zijn, omdat ze makkelijk
samengevoegd kunnen worden met andere vergunningen. Een tijdelijke
terrasvergunning is een voorbeeld van een vergunning die eigenlijk
dubbel is. Een tijdelijke terrasvergunning gaat immers altijd gepaard
met een evenement en daarvoor is een evenementenvergunning nodig. Deze
geeft toestemming voor alle tijdelijke activiteiten, dus ook voor een
terras. Wethouder Moorman: "De meeste regels zijn ooit ontstaan om de
burger te beschermen. Omdat de maatschappij steeds ingewikkelder werd,
werden er ook steeds meer regels ontwikkeld. Daarbij is niet altijd
gekeken naar al bestaande regels. Door nu regels te combineren waar
dat mogelijk is kunnen we dubbel werk voorkomen voor zowel burgers als
voor de gemeente.
Een ander vernieuwingsvoorstel voor vergunningen betreft het verruimen
van grenzen, bijvoorbeeld door een vergunning die nu jaarlijks wordt
afgegeven, voor meer jaren te laten gelden. Dit kan ertoe leiden dat
minder mensen een vergunning hoeven aan te vragen. Een ander voorbeeld
is de grens voor de aanvraag van een sloopvergunning. Ooit was 10 m3
sloopafval al behoorlijk. Nu is die grens al snel bereikt. Als we de
grens verruimen naar 15 m3 hoeven minder mensen een sloopvergunning
aan te vragen.
Gevolgen
Wat het onderzoek nu heeft opgeleverd zijn verbetervoorstellen. De
eerstvolgende stap is te bepalen wat de gevolgen zijn van
daadwerkelijke invoering van deze verbetervoorstellen. Soms kan een
vergunning wel afgeschaft worden en plaatsmaken voor een algemene
regel, maar als vervolgens blijkt dat dat meer uren met zich meebrengt
voor de controle op naleving van de regels, dan is het de vraag of het
zinvol is om die vergunning te schrappen. Marieke Moorman:
"Belangrijkste doel van het onderzoek is efficiency en kostenbesparing
terwijl tegelijkertijd de rechtsbescherming van alle burgers
gewaarborgd blijft. De uitwerking van de complexe verbetervoorstellen
duurt nog even, maar de verbeteringen die nu al kunnen worden
doorgevoerd, zullen we gelijk oppakken.