Nederlandse Huisstijlprijs voor SP

24.04.2007 / 17:30 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Grafische cultuurstichting

Grafische cultuurstichting

De - iedereen bekende - huisstijl van de SP (Socialistische Partij) is volgens de jury van de Nederlandse Huisstijlprijs de beste huisstijl die de afgelopen twee jaar in Nederland is ontwikkeld. Dat bleek tijdens de uitreiking van de prijs op 24 april jl. in Foam (Fotografiemuseum Amsterdam).

'Veelzijdig en toch eenduidig' is volgens de jury het kenmerk van de huisstijl, d.w.z. van al het drukwerk en alle andere uitingen waarmee de SP naar buiten treedt. 'En humor en rood, erg veel rood, waardoor ook het rood onderscheidend is.' Blijkens het juryrapport komt de eer van de bekroning toe aan zowel de ontwerper, in dit geval het Amsterdamse ontwerpbureau Thonik, als aan de opdrachtgever, de SP. De jury gaat er namelijk van uit dat een goede huisstijl alleen tot stand komt in samenwerking en met inbreng van beide partijen. Beide ontvingen daarom, uit handen van juryvoorzitter Jan Brinkman en jurylid Pieter Brundel, de bij de Huisstijlprijs behorende gouden logo's. Voor Thonik was de Nederlandse Huisstijlprijs slechts één van de twee onderscheidingen die men in ontvangst mocht nemen. Thonik kreeg ook een eervolle vermelding (een zilveren logo) voor de huisstijl van Theater Bellevue. Behalve Thonik werd Irma Boom Office tweemaal onderscheiden, met eervolle vermeldingen voor de huisstijlen van KCAP Architects & Planners en van Koninklijke Tichelaar Makkum. Daarnaast werden uit het totaal van 137 inzendingen nog drie andere huisstijlen en een merk met een eervolle vermelding bekroond. Het ging om de huisstijlen van drukkerij robstolk(r) (ontwerp Marieke Zwartenkot), Restaurant Waterfront (ontwerp Anker x Strijbos), de eigen huisstijl van ontwerpbureau Zuiderlicht en het merk Tampopo (opdracht Multi-MR/C, ontwerp Studio Laucke).
De Nederlandse Huisstijlprijs wordt tweejaarlijks georganiseerd door de Grafische Cultuurstichting, met medewerking van papiergroothandel ModoVanGelder, Flevodruk Harderwijk en Uitgeverij Compres (Print Buyer), en met instemming van de BNO (Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers). Het juryrapport 2007 werd gedrukt door GVO grafisch bedrijf op Image Impact van ModoVanGelder en afgewerkt door Molier Finishing. Het rapport is onder andere bijgesloten bij de april-uitgave van Print Buyer.

UITREIKING
De uitreiking van de Nederlandse Huisstijlprijs vindt plaats op dinsdag 24 april a.s. om 17.30 uur in Foam Fotografiemuseum Amsterdam, Keizersgracht 609 te Amsterdam. Behalve de Huisstijlprijs wordt de Studentenprijs Grafische Vormgeving uitgereikt.

FOTO UITREIKING
Een (digitale) foto van de prijsuitreiking wordt op verzoek toegezonden.

BEELDMATERIAAL
(Digitale) foto's van de bekroonde inzendingen worden op verzoek toegezonden.

NADERE INLICHTINGEN
Alwin van Steijn (020-5435675 of 06-51442070); Jan Brinkman (juryvoorzitter; 06-53183026)

JURYRAPPORT
Een uittreksel uit het juryrapport is onderstaand opgenomen.

Juryrapport
Het was de zevende keer dat de - tweejaarlijkse - Nederlandse Huisstijlprijs werd georganiseerd. De bekroning 2007 werd reeds in oktober 2006 aangekondigd met onder andere een persbericht, bijsluiters bij Vormberichten en Print Buyer, en een mailing aan alle bij de organisatoren bekende ontwerpers van huisstijlen. De uiterste datum van inzending was 1 maart 2007. Een en ander nam niet weg dat nagenoeg alle inzendingen op 1 maart of later bij de organisatoren werden bezorgd. Omdat de Nederlandse Huisstijlprijs zich niet tot doel stelt stiptheid te bevorderen of nonchalance af te straffen, zijn alle 137 inzendingen die voor aanvang van de jurering werden ontvangen aan de jury voorgelegd. Voor circa tien inzendingen kwam de jurering op 9 maart ten kantore van de BNO in Amsterdam echter nog te vroeg. Deze inzendingen zijn ongezien geretourneerd.

Doel van de Nederlandse Huisstijlprijs is een stimulans te geven aan de toepassing van drukwerk om de identiteit van een organisatie uit te dragen en te versterken. Dat gebeurt door de beste huisstijlen te selecteren en als voorbeeld te stellen en door de betrokken opdrachtgevers en ontwerpers te onderscheiden. Beiden delen in de eer, want een goede huisstijl is altijd meer dan een ingeving van een opdrachtgever of een uitspatting van een ontwerper. Een goede huisstijl komt tot stand in samenwerking en met inbreng van beide partijen.

Ingezonden konden worden merken, 'kleine huisstijlen' (voor kleinere organisaties) en 'grote huisstijlen' (voor grotere of complexe organisaties). De inzenders van een merk konden volstaan met inzending van een afdruk van het merk en voorbeelden van toepassingen. Een inzending van een huisstijl diende te bestaan uit in elk geval het briefpapier, ongebruikt en 'betypt', een bijbehorende envelop en een visitekaartje, als zijnde de meest kenmerkende onderdelen van een huisstijl. Daarnaast mochten andere drukwerken worden ingezonden, foto's en prints van beletteringen, websites et cetera en een toelichting.

De selectie van de inzendingen geschiedde door een zevenkoppige jury, samengesteld uit vertegenwoordigers van verschillende disciplines. Omdat Richard van der Laken, één van de in eerste instantie aangezochte juryleden, verhinderd was, werd zijn plaats ingenomen door Alex Quale.

Gebruikelijk is dat de jury haar werkzaamheden begint met een beoordeling van de inzendingen door de juryleden afzonderlijk. Ook dit jaar was dat het geval. Gewapend met de criteria uit het reglement (concept, communicatiekracht, bruikbaarheid en uitvoering) en de eigen deskundigheid en voorkeuren, werden 132 huisstijlen van kleinere en grotere organisaties en 5 merken door de juryleden tegen het licht gehouden, figuurlijk en vaak ook letterlijk. Eén zaak die daarbij opviel was dat het gebruik van de achterkant van het papier (briefpapier, visitekaartje et cetera) en de binnenzijde van de envelop meer regel dan uitzondering is. In bijna alle gevallen ging het om veelkleurige foto's en illustraties die op een of andere wijze de organisatie verbeelden. Tussen dit geweld was een briefpapier van robstolk(r) met op de achterzijde een verhaal een opvallende verschijning. Voorts konden de juryleden vaststellen dat wit offsetpapier min of meer standaard is en dat in het algemeen wordt verzuimd het papier onderdeel van het ontwerp te maken. De vaak rijke bedrukking en toepassing van bijzondere technieken zoals stansen en foliedruk laten zien dat dit niet uit zuinigheid is. Als sprake is van een trend in huisstijlen, dan is het dat emotie en de totale impressie steeds belangrijker worden. Een aardig logo volstaat niet meer.

Van de 137 huisstijlen en merken doorstonden 22 huisstijlen en één merk de eerste fase van de jurering. Alle kregen twee of meer voorkeurstemmen. Opvallende uitschieter was de huisstijl van de SP, die van alle juryleden een voorkeurstem kreeg. Duidelijk was echter dat een verdere selectie moest plaatsvinden om alleen de beste huisstijlen te bekronen en zekerheid te verkrijgen over de winnaar of winnaars. Deze selectie vond plaats door de voltallige jury en met inachtneming van de onderscheiden categorieën: huisstijlen van kleinere organisaties, huisstijlen van grotere/complexe organisaties en merken.

Geen van de inzendingen met twee voorkeurstemmen overleefde de verdere selectie, waardoor voor de eindronde slechts 12 inzendingen met drie of meer stemmen resteerden. Van deze twaalf werden er nog eens 4 terzijde gelegd, maar niet voordat daar uitvoerig en soms in hevigheid over was gediscussieerd. De 8 overgebleven inzendingen - 7 huisstijlen en het ene merk - doorstonden de kritiek en verdienden volgens de jury alle in elk geval een eervolle vermelding. Het ging om de huisstijlen van Theater Bellevue, KCAP Architects & Planners, robstolk(r), de SP, Tampopo, Koninklijke Tichelaar Makkum, Restaurant Waterfront en Zuiderlicht, die alle in dit rapport zijn afgebeeld met daarbij de motivatie van de jury. Vraag was vervolgens of naast de huisstijl van de SP die zich met de zeven voorkeurstemmen al meteen voor de Nederlandse Huisstijlprijs had genomineerd in een andere categorie nog een tweede of misschien wel derde inzending was die deze eer toekwam. Het antwoord was nee. De huisstijl van de SP staat op eenzame hoogte.

Jury 2007
Jan Brinkman (ontwerper), juryvoorzitter
Pieter Brundel (directeur verkoop en marketing ModoVanGelder) Albertien Jaeger-Kamp (senior consultant SCAN Management Consultants) Jan Sevenster (ontwerper Member Since)
Fokko Tamminga (drukker/directeur Ando)
Alex Quale (ontwerper Lesley Moore)
David Quay (ontwerper)
(Richard van der Laken, ontwerper De Designpolitie)
Alwin van Steijn (Grafische Cultuurstichting), secretaris zonder stemrecht

Theater Bellevue
Origineel is hij niet, maar de huisstijl van Bellevue doet wel waarvoor hij ontworpen is. Hij is kleurrijk en sprankelend en laat geen misverstand over de aard van de gebruiker. Ook de uitwerking kreeg een compliment.

Opdracht: Theater Bellevue, Amsterdam
Ontwerp: Thonik, Amsterdam
Drukwerk: Drukkerij Mart.Spruijt, Amsterdam
Papier: Chambord 90 - 250g/m2 (Velpa)

KCAP Architects & Planners
'Monumentaal' is het juiste woord voor de huisstijl van KCAP, die zich daarmee als architecten profileren, precies zoals de bedoeling is. Gewoon zwart-wit, mooie simpele typografie, zo eenvoudig kan een huisstijl zijn. Ogenschijnlijk althans, want niets is aan het toeval overgelaten.

Opdracht: KCAP Architects & Planners, Rotterdam
Ontwerp: Irma Boom Office (Irma Boom, Sonja Haller, Pascal Brun), Amsterdam Drukwerk: De Nieuwe Grafische, Rotterdam
Papier: Promail Plus (Proost en Brandt)

robstolk(r)
Drukkerij robstolk(r) bood en biedt haar opdrachtgevers gelegenheid de marge en de achterzijde van het nieuwe briefpapier te gebruiken en de achterzijden van andere huishoudelijke drukwerken om te vertellen wie ze zijn en wat ze doen. En ze mochten en mogen de papieren kiezen, terwijl de drukkerij zelf op de voorzijde een veredelde knipoog geeft naar het werk op de achterzijde. Het resultaat is een weinig samenhangend geheel, dat echter zeer sympathiek aandoet en mede daardoor een toepasselijke en onderscheidende huisstijl is voor een idealistisch bedrijf.

Opdracht: drukkerij robstolk(r), Amsterdam
Ontwerp (voorzijde briefpapier): Marieke Zwartenkot, Amsterdam Drukwerk: drukkerij robstolk(r), Amsterdam
Papier: Classic superglad 100 g/m2, Chromolux 700 90 - 300g/m2, Allure ivoor 100 g/m2, Image Impact 120 - 300g/m2, Valentinoise 90-300g/m2 (alle ModoVanGelder), Elementa 60 g/m2 (Proost en Brandt) e.a.

Nederlandse Huisstijlprijs 2007
SP
Veelzijdig en toch eenduidig. Dat is het kenmerk van de huisstijl van de SP. En humor en rood, erg veel rood, waardoor ook het rood onderscheidend is. Als huisstijl voorbeeldig in alle opzichten.

Opdracht: SP, Rotterdam
Ontwerp: Thonik, Amsterdam
Papier: Houtvrij offset

Tampopo
Tampopo werd ingezonden als merk en had als huisstijl niet minder waardering gekregen. 'Professioneel en overtuigend' luidde het oordeel. Als Tampopo het merk van een wereldwijde keten van oosterse supermarkten was geweest, had de jury dat graag geloofd.

Opdracht: Multi-MR/C, Amsterdam
Ontwerp: Studio Laucke (Dirk Laucke, Marc Karpstein), Amsterdam Drukwerk: Loodswerk, Landsmeer e.a.

Koninklijke Tichelaar Makkum
De huisstijl van Koninklijke Tichelaar laat een moderne vertaling zien en een voorbeeldige toepassing van het eeuwenoude wapenschild. 'Koninklijk en krachtig en perfect gedrukt' was het oordeel. Een bij het huishoudelijk drukwerk ingezonden brochure over de Parels van Makkum deed alle overige kritiek verstommen. Prachtig!

Opdracht: Koninklijke Tichelaar Makkum
Ontwerp: Irma Boom Office (Irma Boom, Sonja Haller), Amsterdam Drukwerk: Calff & Meischke, Amsterdam
Papier: Century Cotton Wove 90 - 300 g/m2 (Grafisch Papier)

Restaurant Waterfront
De huisstijl van restaurant Waterfront straalt zelfvertrouwen uit, nadenkendheid, eenvoud en een frisse aanpak. Daarnaast werd hij verrassend gevonden en was er waardering voor het ijzersterke ikoon.

Opdracht: Restaurant Waterfront, Almere
Ontwerp: Anker x Strijbos (Paul Wolterink, Rowan McCuskey), Utrecht Drukwerk: Drukkerij Libertas, Bunnik
Papier: Chambord 90 - 250 g/m2 (Velpa)

Zuiderlicht
Het nadrukkelijk gebruik van verschillende woorden, alle beginnend met een z, is een onderscheidend onderdeel van de huisstijl van Zuiderlicht, maar wel een onderdeel dat snel kan vervelen. De professionele uitwerking echter, de mooie typografie en de uitstraling van de huisstijl blijven eeuwig fris.

Opdracht/ontwerp: Zuiderlicht, Maastricht
Drukwerk: Drukkerij Walters, Maastricht
Papier: Conquerer Smooth 100 g/m2 (ModoVanGelder)