24.04.2007 / 17:30 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Grafische cultuurstichting
Grafische cultuurstichting
De - iedereen bekende - huisstijl van de SP (Socialistische Partij) is volgens de jury van
de Nederlandse Huisstijlprijs de beste huisstijl die de afgelopen twee jaar in Nederland
is ontwikkeld. Dat bleek tijdens de uitreiking van de prijs op 24 april jl. in Foam
(Fotografiemuseum Amsterdam).
'Veelzijdig en toch eenduidig' is volgens de jury het kenmerk van de huisstijl, d.w.z. van
al het drukwerk en alle andere uitingen waarmee de SP naar buiten treedt. 'En humor en
rood, erg veel rood, waardoor ook het rood onderscheidend is.'
Blijkens het juryrapport komt de eer van de bekroning toe aan zowel de ontwerper, in dit
geval het Amsterdamse ontwerpbureau Thonik, als aan de opdrachtgever, de SP. De jury gaat
er namelijk van uit dat een goede huisstijl alleen tot stand komt in samenwerking en met
inbreng van beide partijen. Beide ontvingen daarom, uit handen van juryvoorzitter Jan
Brinkman en jurylid Pieter Brundel, de bij de Huisstijlprijs behorende gouden logo's.
Voor Thonik was de Nederlandse Huisstijlprijs slechts één van de twee
onderscheidingen die men in ontvangst mocht nemen. Thonik kreeg ook een eervolle
vermelding (een zilveren logo) voor de huisstijl van Theater Bellevue. Behalve Thonik
werd Irma Boom Office tweemaal onderscheiden, met eervolle vermeldingen voor de
huisstijlen van KCAP Architects & Planners en van Koninklijke Tichelaar Makkum.
Daarnaast werden uit het totaal van 137 inzendingen nog drie andere huisstijlen en een
merk met een eervolle vermelding bekroond. Het ging om de huisstijlen van drukkerij
robstolk(r) (ontwerp Marieke Zwartenkot), Restaurant Waterfront (ontwerp Anker x
Strijbos), de eigen huisstijl van ontwerpbureau Zuiderlicht en het merk Tampopo (opdracht
Multi-MR/C, ontwerp Studio Laucke).
De Nederlandse Huisstijlprijs wordt tweejaarlijks georganiseerd door de Grafische
Cultuurstichting, met medewerking van papiergroothandel ModoVanGelder, Flevodruk
Harderwijk en Uitgeverij Compres (Print Buyer), en met instemming van de BNO
(Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers). Het juryrapport 2007 werd gedrukt door GVO
grafisch bedrijf op Image Impact van ModoVanGelder en afgewerkt door Molier Finishing.
Het rapport is onder andere bijgesloten bij de april-uitgave van Print Buyer.
UITREIKING
De uitreiking van de Nederlandse Huisstijlprijs vindt plaats op dinsdag 24 april a.s. om
17.30 uur in Foam Fotografiemuseum Amsterdam, Keizersgracht 609 te Amsterdam. Behalve de
Huisstijlprijs wordt de Studentenprijs Grafische Vormgeving uitgereikt.
FOTO UITREIKING
Een (digitale) foto van de prijsuitreiking wordt op verzoek toegezonden.
BEELDMATERIAAL
(Digitale) foto's van de bekroonde inzendingen worden op verzoek toegezonden.
NADERE INLICHTINGEN
Alwin van Steijn (020-5435675 of 06-51442070); Jan Brinkman (juryvoorzitter; 06-53183026)
JURYRAPPORT
Een uittreksel uit het juryrapport is onderstaand opgenomen.
Juryrapport
Het was de zevende keer dat de - tweejaarlijkse - Nederlandse Huisstijlprijs werd
georganiseerd. De bekroning 2007 werd reeds in oktober 2006 aangekondigd met onder andere
een persbericht, bijsluiters bij Vormberichten en Print Buyer, en een mailing aan alle bij
de organisatoren bekende ontwerpers van huisstijlen. De uiterste datum van inzending was 1
maart 2007. Een en ander nam niet weg dat nagenoeg alle inzendingen op 1 maart of later
bij de organisatoren werden bezorgd. Omdat de Nederlandse Huisstijlprijs zich niet tot
doel stelt stiptheid te bevorderen of nonchalance af te straffen, zijn alle 137
inzendingen die voor aanvang van de jurering werden ontvangen aan de jury voorgelegd.
Voor circa tien inzendingen kwam de jurering op 9 maart ten kantore van de BNO in
Amsterdam echter nog te vroeg. Deze inzendingen zijn ongezien geretourneerd.
Doel van de Nederlandse Huisstijlprijs is een stimulans te geven aan de toepassing van
drukwerk om de identiteit van een organisatie uit te dragen en te versterken. Dat gebeurt
door de beste huisstijlen te selecteren en als voorbeeld te stellen en door de betrokken
opdrachtgevers en ontwerpers te onderscheiden. Beiden delen in de eer, want een goede
huisstijl is altijd meer dan een ingeving van een opdrachtgever of een uitspatting van
een ontwerper. Een goede huisstijl komt tot stand in samenwerking en met inbreng van
beide partijen.
Ingezonden konden worden merken, 'kleine huisstijlen' (voor kleinere organisaties) en
'grote huisstijlen' (voor grotere of complexe organisaties). De inzenders van een merk
konden volstaan met inzending van een afdruk van het merk en voorbeelden van
toepassingen. Een inzending van een huisstijl diende te bestaan uit in elk geval het
briefpapier, ongebruikt en 'betypt', een bijbehorende envelop en een visitekaartje, als
zijnde de meest kenmerkende onderdelen van een huisstijl. Daarnaast mochten andere
drukwerken worden ingezonden, foto's en prints van beletteringen, websites et cetera en
een toelichting.
De selectie van de inzendingen geschiedde door een zevenkoppige jury, samengesteld uit
vertegenwoordigers van verschillende disciplines. Omdat Richard van der Laken,
één van de in eerste instantie aangezochte juryleden, verhinderd was, werd
zijn plaats ingenomen door Alex Quale.
Gebruikelijk is dat de jury haar werkzaamheden begint met een beoordeling van de
inzendingen door de juryleden afzonderlijk. Ook dit jaar was dat het geval. Gewapend met
de criteria uit het reglement (concept, communicatiekracht, bruikbaarheid en uitvoering)
en de eigen deskundigheid en voorkeuren, werden 132 huisstijlen van kleinere en grotere
organisaties en 5 merken door de juryleden tegen het licht gehouden, figuurlijk en vaak
ook letterlijk. Eén zaak die daarbij opviel was dat het gebruik van de achterkant
van het papier (briefpapier, visitekaartje et cetera) en de binnenzijde van de envelop
meer regel dan uitzondering is. In bijna alle gevallen ging het om veelkleurige foto's en
illustraties die op een of andere wijze de organisatie verbeelden. Tussen dit geweld was
een briefpapier van robstolk(r) met op de achterzijde een verhaal een opvallende
verschijning. Voorts konden de juryleden vaststellen dat wit offsetpapier min of meer
standaard is en dat in het algemeen wordt verzuimd het papier onderdeel van het ontwerp
te maken. De vaak rijke bedrukking en toepassing van bijzondere technieken zoals stansen
en foliedruk laten zien dat dit niet uit zuinigheid is. Als sprake is van een trend in
huisstijlen, dan is het dat emotie en de totale impressie steeds belangrijker worden. Een
aardig logo volstaat niet meer.
Van de 137 huisstijlen en merken doorstonden 22 huisstijlen en één merk de
eerste fase van de jurering. Alle kregen twee of meer voorkeurstemmen. Opvallende
uitschieter was de huisstijl van de SP, die van alle juryleden een voorkeurstem kreeg.
Duidelijk was echter dat een verdere selectie moest plaatsvinden om alleen de beste
huisstijlen te bekronen en zekerheid te verkrijgen over de winnaar of winnaars. Deze
selectie vond plaats door de voltallige jury en met inachtneming van de onderscheiden
categorieën: huisstijlen van kleinere organisaties, huisstijlen van grotere/complexe
organisaties en merken.
Geen van de inzendingen met twee voorkeurstemmen overleefde de verdere selectie, waardoor
voor de eindronde slechts 12 inzendingen met drie of meer stemmen resteerden. Van deze
twaalf werden er nog eens 4 terzijde gelegd, maar niet voordat daar uitvoerig en soms in
hevigheid over was gediscussieerd. De 8 overgebleven inzendingen - 7 huisstijlen en het
ene merk - doorstonden de kritiek en verdienden volgens de jury alle in elk geval een
eervolle vermelding. Het ging om de huisstijlen van Theater Bellevue, KCAP Architects
& Planners, robstolk(r), de SP, Tampopo, Koninklijke Tichelaar Makkum, Restaurant
Waterfront en Zuiderlicht, die alle in dit rapport zijn afgebeeld met daarbij de
motivatie van de jury. Vraag was vervolgens of naast de huisstijl van de SP die zich met
de zeven voorkeurstemmen al meteen voor de Nederlandse Huisstijlprijs had genomineerd in
een andere categorie nog een tweede of misschien wel derde inzending was die deze eer
toekwam. Het antwoord was nee. De huisstijl van de SP staat op eenzame hoogte.
Jury 2007
Jan Brinkman (ontwerper), juryvoorzitter
Pieter Brundel (directeur verkoop en marketing ModoVanGelder)
Albertien Jaeger-Kamp (senior consultant SCAN Management Consultants)
Jan Sevenster (ontwerper Member Since)
Fokko Tamminga (drukker/directeur Ando)
Alex Quale (ontwerper Lesley Moore)
David Quay (ontwerper)
(Richard van der Laken, ontwerper De Designpolitie)
Alwin van Steijn (Grafische Cultuurstichting), secretaris zonder stemrecht
Theater Bellevue
Origineel is hij niet, maar de huisstijl van Bellevue doet wel waarvoor hij ontworpen is.
Hij is kleurrijk en sprankelend en laat geen misverstand over de aard van de gebruiker.
Ook de uitwerking kreeg een compliment.
Opdracht: Theater Bellevue, Amsterdam
Ontwerp: Thonik, Amsterdam
Drukwerk: Drukkerij Mart.Spruijt, Amsterdam
Papier: Chambord 90 - 250g/m2 (Velpa)
KCAP Architects & Planners
'Monumentaal' is het juiste woord voor de huisstijl van KCAP, die zich daarmee als
architecten profileren, precies zoals de bedoeling is. Gewoon zwart-wit, mooie simpele
typografie, zo eenvoudig kan een huisstijl zijn. Ogenschijnlijk althans, want niets is
aan het toeval overgelaten.
Opdracht: KCAP Architects & Planners, Rotterdam
Ontwerp: Irma Boom Office (Irma Boom, Sonja Haller, Pascal Brun), Amsterdam
Drukwerk: De Nieuwe Grafische, Rotterdam
Papier: Promail Plus (Proost en Brandt)
robstolk(r)
Drukkerij robstolk(r) bood en biedt haar opdrachtgevers gelegenheid de marge en de
achterzijde van het nieuwe briefpapier te gebruiken en de achterzijden van andere
huishoudelijke drukwerken om te vertellen wie ze zijn en wat ze doen. En ze mochten en
mogen de papieren kiezen, terwijl de drukkerij zelf op de voorzijde een veredelde knipoog
geeft naar het werk op de achterzijde. Het resultaat is een weinig samenhangend geheel,
dat echter zeer sympathiek aandoet en mede daardoor een toepasselijke en onderscheidende
huisstijl is voor een idealistisch bedrijf.
Opdracht: drukkerij robstolk(r), Amsterdam
Ontwerp (voorzijde briefpapier): Marieke Zwartenkot, Amsterdam
Drukwerk: drukkerij robstolk(r), Amsterdam
Papier: Classic superglad 100 g/m2, Chromolux 700 90 - 300g/m2, Allure ivoor 100 g/m2,
Image Impact 120 - 300g/m2, Valentinoise 90-300g/m2 (alle ModoVanGelder), Elementa 60
g/m2 (Proost en Brandt) e.a.
Nederlandse Huisstijlprijs 2007
SP
Veelzijdig en toch eenduidig. Dat is het kenmerk van de huisstijl van de SP. En humor en
rood, erg veel rood, waardoor ook het rood onderscheidend is. Als huisstijl voorbeeldig
in alle opzichten.
Opdracht: SP, Rotterdam
Ontwerp: Thonik, Amsterdam
Papier: Houtvrij offset
Tampopo
Tampopo werd ingezonden als merk en had als huisstijl niet minder waardering gekregen.
'Professioneel en overtuigend' luidde het oordeel. Als Tampopo het merk van een
wereldwijde keten van oosterse supermarkten was geweest, had de jury dat graag geloofd.
Opdracht: Multi-MR/C, Amsterdam
Ontwerp: Studio Laucke (Dirk Laucke, Marc Karpstein), Amsterdam
Drukwerk: Loodswerk, Landsmeer e.a.
Koninklijke Tichelaar Makkum
De huisstijl van Koninklijke Tichelaar laat een moderne vertaling zien en een voorbeeldige
toepassing van het eeuwenoude wapenschild. 'Koninklijk en krachtig en perfect gedrukt' was
het oordeel. Een bij het huishoudelijk drukwerk ingezonden brochure over de Parels van
Makkum deed alle overige kritiek verstommen. Prachtig!
Opdracht: Koninklijke Tichelaar Makkum
Ontwerp: Irma Boom Office (Irma Boom, Sonja Haller), Amsterdam
Drukwerk: Calff & Meischke, Amsterdam
Papier: Century Cotton Wove 90 - 300 g/m2 (Grafisch Papier)
Restaurant Waterfront
De huisstijl van restaurant Waterfront straalt zelfvertrouwen uit, nadenkendheid, eenvoud
en een frisse aanpak. Daarnaast werd hij verrassend gevonden en was er waardering voor
het ijzersterke ikoon.
Opdracht: Restaurant Waterfront, Almere
Ontwerp: Anker x Strijbos (Paul Wolterink, Rowan McCuskey), Utrecht
Drukwerk: Drukkerij Libertas, Bunnik
Papier: Chambord 90 - 250 g/m2 (Velpa)
Zuiderlicht
Het nadrukkelijk gebruik van verschillende woorden, alle beginnend met een z, is een
onderscheidend onderdeel van de huisstijl van Zuiderlicht, maar wel een onderdeel dat
snel kan vervelen. De professionele uitwerking echter, de mooie typografie en de
uitstraling van de huisstijl blijven eeuwig fris.
Opdracht/ontwerp: Zuiderlicht, Maastricht
Drukwerk: Drukkerij Walters, Maastricht
Papier: Conquerer Smooth 100 g/m2 (ModoVanGelder)