Gemeente Alphen aan den Rijn
ontwikkelingen
Alphenaren positief over ontwikkelingen in de stad
Alphen sluit financieel jaar 2006 positief af
Alphen aan den Rijn sluit de financiële boeken voor 2006 af met een
voordelig (incidenteel) resultaat van 16,5 miljoen euro. Dit is vooral
te danken aan positieve ontwikkelingen in onze grondexploitaties. Het
gaat dan bijvoorbeeld om de projecten Molenwetering, Kerk en Zanen en
Stationsomgeving. Zo ontving de gemeente in 2006 van het Rijk een
subsidie van circa 7 miljoen euro voor de tunnel in het
stationsgebied, terwijl daar geen rekening mee was gehouden. Alle
activiteiten buiten de grondexploitaties leiden tot een klein tekort
van ongeveer 0,8 miljoen euro.
Het college stelt voor het voordelige resultaat voor het grootste deel
naar de algemene reserve te brengen. Tegelijkertijd heeft het college
alle claims die op de Algemene reserve rusten doorgelicht en
opgeschoond. De hoogte van de Algemene reserve bedraagt (als de raad
instemt met alle voorstellen) 15,4 miljoen. De algemene reserve dient
onder ander voor het opvangen van financiële risico's
(weerstandscapaciteit). De door de raad vastgestelde norm voor de
Algemene reserve (6 tot 8 procent van het begrotingstotaal) betekent
dat 5 tot 9 miljoen euro beschikbaar is voor inzet in de
voorjaarsnota.
Waardering van de burgers
Naast het postieve financiële resultaat is vorig jaar ook veel in de
stad gebeurd. En de Alphenaren waarderen dat. Zo blijkt uit de
Stadspeilingen van de afgelopen jaren dat de waardering voor het
veelbesproken Stadshart sterk gestegen is en in 2006 op een hoog
niveau is blijven staan.
In de vijf buurten van het ISV-programma (Investeringsbudget
Stedelijke Vernieuwing) geven de bewoners blijk van hun waardering
voor het feit dat men betrokken wordt bij verbetering van de
woonomgeving. Daar groeit ook het aantal vrijwilligers, dat in Alphen
aan den Rijn toch al (erg) groot is. Buurten die zich in de ogen van
de inwoners zelf positief ontwikkelen zijn de Planetenbuurt en de
Emmalaan (omgeving Groene Dorp).
Waar de betrokkenheid en de waardering in de ISV-buurten groeien,
scoort de sociale cohesie in diezelfde buurten echter niet altijd
goed, zoals bij voorbeeld in de Planetenbuurt.
De beleving van de veiligheid ontwikkelt zich over de afgelopen jaren
positief. Ook de aangiftebereidheid is gunstig in Alphen aan den Rijn.
Helaas is het beeld minder gunstig in een aantal buurten, waaronder de
omgeving van de Hooftstraat/Lijsterlaan en Diamantbuurt.
En nog niet alles loopt goed. Er blijft een aantal hardnekkige
buurtproblemen: overlast van jongeren, het gebrek aan
ontmoetingsplekken voor jongeren, verkeers- en parkeerproblemen.
Wat is er bereikt?
2006 was het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen. Het vorige
collegeprogrammaprogramma werd afgesloten en er kwam een nieuw:
Samenleven in de complete Stad. De verandering van college en het
vaststellen van een nieuwe collegprogramma maakt dat 2006 een
overgangsjaar is geweest. Desondanks is er veel bereikt en
gerealiseerd in de stad. Hieronder wordt samengevat wat er in het
overgangsjaar 2006 op hoofdpunten is bereikt.
Participatie
De gemeente heeft actief de maatschappelijke organisaties, de
inwoners, bedrijfsleven en andere overheden opgezocht bij grote
projecten zoals de invoering van de Wmo en de ontwikkeling van de Oude
Rijnzone. Onze website is klaar voor digitale dienstverlening. Vrijdag
13 april is een nieuwe website met frisse vormgeving en up-to-date
functionaliteiten de lucht in gegaan. Alphen aan den Rijn scoort in de
top 20 van gemeentelijke websites op de gebieden klantvriendelijkheid
en e-dienstverlening.
De betrokkenheid bij de gemeentelijke activiteiten op wijkniveau was
in 2006 weer groot. Er zijn nu 3712 vrijwilligers die zich inzetten
voor deze activiteiten. In 2006 is een nieuwe methodiek geïntroduceerd
in de Stromenwijk. Deze aanpak, waarbij gebruik is gemaakt van de
innovatieve beslisboek-methode, heeft geleid tot een verdrievoudiging
van het aantal vrijwilligers in die wijk.
Dienstverlening
De telefonische bereikbaarheid van de gemeentelijke organisatie is in
2006 behoorlijk verbeterd. In 2006 gaven burgers de gemeente een 5,9
voor de telefonische bereikbaarheid, een jaar eerder was dit nog
onvoldoende (4,8). De gemeentelijke dienstverlening is eind 2006
verbeterd door de mogelijkheid 4 producten via de website aan te
vragen (binnengemeentelijke verhuizing, melding/klacht openbaar
gebied/afhalen grofvuil/uittreksel GBA). De belangstelling hiervoor
bleek opvallend groot, ook zonder veel communicatie-inspanningen.
In 2006 bedroeg de klanttevredenheid over de publieke dienstverlening
een 7,2 (In 2005 een 7,8 op basis van een onderzoek gedaan in eigen
beheer).
De gemeente is efficiënt en effectief
De accountant heeft getekend voor de rechtmatigheid van de
jaarrekening. Dit is mede het resultaat van de voortdurende aandacht
voor verbetering van de planning- en controlcyclus. Deze cyclus is
steeds beter ingericht op het inzichtelijk, meetbaar en bestuurbaar
krijgen van onze efficiëntie en effectiviteit.
OZB en overige tarieven
Het uitgangspunt de structurele lasten in evenwicht te houden met de
structurele baten leidde in 2006 tot verhoging van het OZB-tarief
woningen met 2,5 procent bovenop de inflatiecorrectie. De overige
tarieven (afval, riool, begraafrechten, leges) zijn over het algemeen
licht gestegen, ter compensatie van de stijgende lasten op deze
exploitaties. In vergelijking met de omliggende regiogemeenten neemt
Alphen aan den Rijn de derde plaats in van opgetelde lasten en
tarieven (OZB, afvalstoffenheffing en rioolrechten).
Gezondheid
De Consultatiebureaus hebben bijna 95 procent van de kinderen van 0
tot 4 jaar regelmatig gezien. Door deze hoge dekkingsgraad krijgt de
gemeente steeds beter in beeld hoe de gezondheids- en leefsituatie van
jonge kinderen is. In 2006 is een inventarisatie gemaakt van het
binnenmilieu op scholen. We hebben een start gemaakt met het opstellen
van een verbeterplan,
In 2006 opende het gezondheidscentrum Toussaintplein. Het
gezondheidscentrum aan de Preludeweg opent mei 2007 zijn deuren. Voor
een centrum in Kerk en Zanen zijn de bouwplannen goedgekeurd.
Verhogen van de sociale samenhang
Naast activiteiten in het kader van de Stedelijke Vernieuwing
(multiculturele activiteiten, kinderactiviteiten) zijn nieuwe
activiteiten per wijk in gang gezet, zoals buurtbemiddeling, een
wijkanalyse per ISV-wijk en de ontwikkeling van het wijkgericht
werken.
Het nieuwe gebouw van het Open Venster is april 2006 geopend. Hierbij
is veel aandacht besteed aan de omgeving van het Open Venster. In 2006
heeft de gemeente ook de projecten Jonge mantelzorgers en Allochtone
mantelzorgers gefinancierd.
Activiteiten uit het jaarplan 2006 Seniorennota zijn uitgevoerd.
Verder wordt met WonenCentraal een deel van een flat in de
Edelstenenbuurt geschikt gemaakt als seniorenwoning.
Veilig opgroeien voor alle kinderen
We hebben een samenhangende aanpak voor multiprobleemgezinnen en
jeugdigen gerealiseerd. Steven van Eijck, het boegbeeld van de
landelijke operatie Jong, heeft onze aanpak gecomplimenteerd. Het
regionale visiedocument Een kwestie van niveau wordt door adviesbureau
Berenschot als voorbeeld aangehaald.
Er is een start gemaakt met een centraal meldpunt waarin meerdere
hulpverleners in één gezin de hulp afstemmen en bewaken. Aan de
verschillende vormen van coördinatie van zorg is gezinscoaching
toegevoegd. Door een extra financiële impuls van het ministerie van
VWS is de wachtlijst opgelost bij gezinscoaching vanuit BKK (basiszorg
kwetsbare kinderen).
Zeventig procent van de doelgroep volgt de voorschoolse educatie, er
is geen wachtlijst.
In het schooljaar 2005-2006 kwamen ongeveer 400 leerplicht-meldingen.
In 2006 hebben we een begin gemaakt met het controleren van verzuim-
en verlofregistraties van de scholen. Voor Onderwijshuisvesting zijn
in 2006 11 projecten nieuwbouw of uitbreiding/renovatie gerealiseerd.
Veilige leefomgeving terugdringen overlast door jongeren
Naast de al bestaande voorzieningen zoals Basta, het
Signaleringsoverleg en Communities that care hebben we een aantal
nieuwe projecten gerealiseerd:
- Stoplichtenmodel, wijze van benadering van jongerengroepen. De
verschillende partners (jongerenwerk, politie, toezicht en handhaving)
stemmen met elkaar af wanneer en met welke activiteit zij inzetten op
een groep jeugd).
- Rebound, opvangvoorziening voor risicojongeren in het onderwijs. Het
project is gestart in augustus 2006. In de periode augustus tot
januari 2006 zijn vier jongeren aangemeld.
- Jongerenpreventieteam (JPT): directe aanpak van first offenders om
herhaling te voorkomen. Het JPT is gestart in november 2006. In de
periode 1 november tot 1 januari zijn in totaal 36 jongeren aangemeld.
Buurtpreventie
In 2006 bleef het aantal buurtpreventieprojecten stabiel. Op de lijst
van enge plekken is het centrumgebied dit jaar op de eerste plaats
gekomen. Dit komt door de problematiek in de Hooftstraat. De extra
inspanningen van de gemeente ten aanzien van de Hooftstraat worden
daarom onverminderd voortgezet. Een poging om in de omgeving
Hooftstraat een project te starten is niet gelukt. De voorwaarde dat
75 procent van de woningen meedoen werd niet gehaald.
Huiselijk geweld
De registratie van huiselijk geweld bij de politie is geoptimaliseerd
door de invoering van een nieuw systeem. Slachtoffers weten het Advies
en Steunpunt Huiselijk Geweld steeds beter te vinden, zo blijkt uit
het toenemende aantal casussen. Er is een eerste stap gezet in de
aanpak van ouderenmishandeling door de vorming van een regionale
werkgroep.
Brandveiligheid
Op 1 januari 2006 was als gevolg van de inhaalslag afgifte
gebruiksvergunningen 98 procent van het aantal te beoordelen gebouwen
voorzien van een gebruiksvergunning. In 2006 hebben we 39 nieuwe
gebruiksvergunningen afgegeven.
Cultuur
We hebben afspraken gemaakt over het gebruik van amateurkunst en
evenementen in Theater Castellum. Zon 7500 leerlingen uit het
basisonderwijs deden mee aan kunstmenu. Drieduizend leerlingen uit de
onderbouw van het voortgezet onderwijs volgden een cultuurtraject en
1500 leerlingen volgden Culturele en Kunstzinnige Vorming.
Mobiliteit
De inwoners van Alphen aan den Rijn noemen de bereikbaarheid nog
steeds het grootste probleem. Toch is in 2006 in elk geval bereikt dat
nog maar 16 procent Verkeer noemt als een van de drie hoofdproblemen
in de buurt. Het streefcijfer hiervoor was 19 procent.
De afgelopen jaren is aan de Hoge Zijde flink geïnvesteerd in
parkeervoorzieningen. Zo hebben we het aantal abonnementhouders in
parkeergarage Castellum uit kunnen breiden. Verder zijn in de
Vogelbuurt (Lage Zijde) 21 extra parkeerplaatsen gekomen.
Bij de zogenaamde hotspots voor auto-inbraak, te weten Ridderveld en
het centrum, zijn parkerende automobilisten die zichtbaar waardevolle
spullen in de auto achterlaten aangesproken op hun gedrag. Andere
acties om het gedrag te beïnvloeden waren aandacht in de pers,
plaatsen van borden op de hotspots en posters. Het resultaat van deze
inspanningen is zichtbaar in een lichte daling van het aantal
meldingen van auto-inbraken.
Economie
Van de 24,3 ha. aan beschikbaar bedrijventerrein is 2,11 ha
uitgegeven, ongeveer evenveel als in 2005. De voorbereidingen voor de
vestiging van een starterscentrum in een bedrijfsverzamelgebouw zijn
in gang gezet. Ook zonder de aanwezigheid van een dergelijk centrum
gingen in 2006 niet minder dan 421 bedrijven van start.De
herstructurering van het bedrijventerrein Rijnhaven is één van de
speerpunten in de Transformatievisie Oude Rijnzone. Een Masterplan
voor het terrein is opgesteld. In het ontwerp-streekplan is een forse
vergroting van het geplande bedrijventerrein aan de Steekterweg
opgenomen.
Het aantal arbeidsplaatsen in de gemeente vertoont een geleidelijke
stijging en mede daardoor een geleidelijke daling van het percentage
niet-werkende werkzoekenden (van 4,7 procent in 2004, naar 4,6 procent
in 2005 en 4,3 procent in 2006)
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
In 2006 is hard gewerkt aan de voorbereiding van de invoering van de
Wet maatschappelijke ondersteuning per 1 januari 2007. De aandacht
ging daarbij vooral uit naar de voorbereiding op de nieuwe taken.
Nadrukkelijk betreft dit het bieden van hulp bij het huishouden aan
inwoners die daar recht op hebben. Er is veel geïnvesteerd in de
communicatie met de inwoners en ruimte geboden voor participatie. De
raad heeft een beleidskader vastgesteld voor de Wmo onder de titel
'Sterk voor kwetsbaar. Er zijn een verordening en een
uitvoeringsbesluit vastgesteld en de aanbesteding van de hulp bij het
huishouden is geregeld. Met vier thuiszorgaanbieders heeft de gemeente
een contract gesloten. Voor de aanvraag van individuele voorzieningen
kunnen inwoners terecht bij het Wmo-loket. Dit loket is een
samenvoeging van het oude loket van Stichting Zorgwijzer met het
zorgloket van de gemeente. Op deze wijze is één loket gevormd waar
inwoners terecht kunnen met vragen rond (aangepast) wonen, welzijn,
zorg en inkomensondersteuning.
Werk
Het aantal jongeren mét een uitkering en zonder uitzicht op een baan
door het ontbreken van een startkwalificatie is 9. Per 31 december
2006 zat 49 procent van het klantenbestand op een traject. Een aantal
aparte projecten zoals De witte motor (uitstroom 76 procent) en Groen
als kans (uitstroom 50 procent) is succesvol geweest als instrument
om de uitstroom te bevorderen.
Bijstand
Het aantal uitkeringen is met 59 afgenomen tot 864 per 31 december
2006. Dit is het laagste aantal in de laatste jaren. Door streng te
zijn aan de poort wordt een uitkering alleen dan toegekend als het
echt noodzakelijk is. Door het inzetten van hoogwaardig handhaven is
in achttien gevallen een aanvraag stopgezet. Door de inzet van
fraudepreventie is in zeventien gevallen de uitkering beëindigd. Door
goede voorlichting en een proactieve houding is een aantal
(gewijzigde) voorzieningen uit het minimabeleid duidelijker onder de
aandacht van de cliënten gebracht. Dat heeft gewerkt: in totaal zijn
in 2006 voor het minimabeleid 2273 aanvragen binnengekomen. Dit zijn
er 1573 meer dan verwacht. Waar mogelijk wordt een gedeelte van de
aanvragen automatisch verwerkt als de klant al bekend is en er recht
op de uitkering bestaat.
Wonen
In vergelijking met de Monitor Woonvisie (jaarschijf 2006) zijn er
minder goedkope en middeldure huurwoningen en minder middeldure en
dure koopwoningen gerealiseerd.
De koopprijsgrens in de Huisvestingsverordening is verhoogd van 70.790
naar 181.512. Door deze substantiële verhoging kunnen we met de
toewijzingsvoorwaarden méér woningen dan voorheen toewijzen aan
Alphenaren en mensen die economisch en/of maatschappelijk gebonden
zijn aan Alphen.
We proberen in Alphen aan den Rijn zoveel mogelijk levensloopbestendig
(=aanpasbaar en betreedbaar) te bouwen. In deelplan Q Kerk en Zanen
zijn hiervoor woningen met Woonkeur opgeleverd.
Ruimtelijke ontwikkeling
In 2006 is zowel ambtelijk als bestuurlijk een enorme inzet geleverd
om de transformatievisie OudeRijnzone, het streekplan Zuid-Holland
Oost 2015 en de Corridorstudie N 207 te sturen in een richting die
goed is voor Alphen aan den Rijn. De raad heeft in december 2006
ingestemd met de Transformatievisie en gemeentelijke reactie op het
streekplan 2015.
De Visie Steekterweggebied is in concept gereed in 2006. Deze visie
schetst het toekomstbeeld tot 2020 voor het gebied ten zuiden van de
Oude Rijn tussen Alphen-Oost en Bodegraven. Het project OTA/IDB wordt
daarin als uitvoeringsproject meegenomen.
Na vele jaren van volharding en andere partijen in beweging brengen,
kunnen we nu met trots melden dat het Zaanse Rietveld is aangelegd.
Het is weliswaar niet gelukt een gebied van de oorspronkelijk bedoelde
omvang (70 ha) te realiseren, maar het nu gerealiseerde
recreatief/landschappelijk waardevolle gebied van 38 ha. Voegt een
kwaliteit toe aan het wonen in Alphen aan den Rijn.
© Gemeente
Alphen aan den Rijn
Stadhuisplein 1
2405 SH Alphen aan den Rijn
Tel: 0900 - 481 11 11
Fax: (0172) 46 55 64
gemeente@alphenaandenrijn.nl
Postbus 13, 2400 AA
Alphen aan den Rijn