Bijlage bij brief Technische briefing UWV UB/K/2007/15278
De aanleiding/oorzaak van de problemen
In de presentatie van de Belastingdienst werd de omvang geschetst van de aantallen die de
Belastingdienst en UWV jaarlijks te verwerken krijgen:
· Aantal werkgevers: 567.000. Aan hen is in 2006 een aangifte uitgereikt, bestaande uit
maand- vier-weken en halfjaaraangevers.
· Aantal werknemers: ca. 12.000.000
· Aan alle inhoudingsplichtigen zijn in 2006 in totaal 6.615.697 loonaangiften
uitgereikt.
· Aantal loonregels in totaal: gemiddeld per maand 16 tot 18 miljoen
inkomstenverhoudingen. Dit zijn ca 200 miljoen nominatieve regels over 2006.
· In een loonaangifte zijn 120 velden opgenomen; 83 daarvan betreffen de
werknemersgegevens.
· Aantal weekaanleveringen: 1500 per week, op jaarbasis 78.000.
De Directeur Generaal Belastingdienst gaf aan dat in 2006 problemen ontstonden rondom het
niet kunnen genereren van correctieberichten uit de VDA (VoorDeurApplicatie). In verband
hiermee is door UWV en Belastingdienst de kwaliteitscirkel ingericht, die steeds beter
funtioneert. Ook bleek het over 2006 niet mogelijk om geautomatiseerd naheffingen op te
leggen. De belastingdienst legt voor die tijdvakken handmatig naheffingen op, en verwacht
hiermee in juni klaar te zijn. Door de handmatige aanslagoplegging vindt een verschuiving in
de opbrengsten plaats van 2006 naar 2007 van ongeveer 800 miljoen euro. De Tweede Kamer
is van deze ontwikkelingen op de hoogte gehouden via de halfjaarlijkse rapportages en de
Algemene Overleggen over SUB/Walvis.
De Belastingdienst heeft thans nog te maken 50.000 niet-verwerkbare loonaangiften 2006 van
zo'n 11.000 werkgevers in uitvalbakken zitten. Het gaat hier vooral om aangiften die
"overschreven" zijn door werkgevers die loonaangifte hebben gedaan onder een onjuist, maar
wel bestaand loonheffingennummer.
De voorzitter van de Raad van Bestuur UWV noemde als voornaamste oorzaken voor de
problemen die de afgelopen tijd zijn gerezen het (te) hoge ambitieniveau waardoor een erg
ingewikkeld systeem is ontstaan, het doorvoeren van wijzigingen in de technische specs
tijdens de bouw, omdat politieke besluitvorming pas in een laat stadium plaats vond en het
onvoldoende betrokken zijn van de lijnorganisatie. Ook de hoge eisen die aan de
betrouwbaarheid van gegevens worden gesteld leiden ertoe dat gegevens pas in de polis
worden opgenomen als zeker is dat de gegevens kloppen. Hoewel de polis in de tweede helft
van 2006 goed draaide, bleek dat het systeem onder te grote permanente druk stond om
incidenten zoals de brand in het Rekencentrum van UWV in Brussel en de
jaarovergangsproblematiek op te kunnen vangen. Aangezien het systeem ingesteld is op het
normale aanbod van gegevenslevering ontstonden, toen de gegevenslevering weer op gang
kwam, problemen bij het verwerken van de grote aantallen gegevens die in korte tijd
aangeboden werden.
De verbeteracties en deadlines
Vanwege de brand in Brussel heeft het tot eind januari geduurd tot de ICT-situatie bij UWV
weer normaal was. Afnemers zoals CBS en sociale diensten en de Belastingdienst worden
medio mei via tijdelijke bestanden weer bediend. Met betrekking tot het polisdomein zullen in
het voorjaar de achterstanden in de gegevensverwerking worden ingelopen en verwacht UWV
medio 2007 weer op het niveau van eind 2006 te zijn.
De Belastingdienst verwacht de problemen met de niet-verwerkte loonaangiften 2006 in de
eerste helft van mei 2007 opgelost te hebben.
Afgezien van de niet-verwerkte loonaangiften 2006 heeft de Belastingdienst inmiddels alle
loonaangiften over december 2006 en de tijdvakken 2007 doorgestuurd aan UWV. Het
heffingsproces van de Belastingdienst is hiermee zo langzamerhand op orde.
Verwerking van de loonaangiften door UWV heeft nog niet plaatsgevonden. UWV zal medio
juli de achterstanden in het verwerken van de loonaangiften weggewerkt hebben en de polis
weer `up to date' hebben.
Pemba en normenkader
Pembabeschikkingen
Er zijn in totaal ca. 588.000 beschikkingen met het gedifferentieerde premiepercentage voor
de WAO en de WIA eind 2006 en begin 2007 naar de werkgevers verzonden. De verzending
was later dan de geplande datum van uiterlijk 15 december 2006. Werkgevers kregen soms
pas begin 2007 een herziene beschikking voor 2006. Sommige werkgevers kregen geen
beschikking maar een adviesbrief. Enkele werkgevers kregen helemaal niets. Een aantal van
de beschikkingen bevatten een foutief percentage.
Meerdere werkgevers ontvingen pas begin 2007 een herziene beschikking gecombineerde
gedifferentieerde premie WAO/Aok-premie voor het jaar 2006. De oorzaak was dat het UWV
ná 10 juni 2006 geen mutaties van werkgevers kon verwerken. Deze mutaties zijn pas eind
november 2006 verwerkt. Deze werkgevers moeten nu gaan corrigeren over tijdvakken 2006
indien het percentage op de herziene beschikking afwijkt van het percentage dat ze in 2006
hebben toegepast.
Sommige beschikkingen 2007 bevatten foutieve percentages. Oorzaak daarvan was dat:
· alle mutaties van werkgevers én nieuwe werkgevers na juni 2006 zijn niet meegenomen in
de berekening van de premie voor 2007;
· afspraak is gemaakt dat de uitzendbureaus uit moeten gaan van twee loonheffing-
subnummers (flexwerkers en regulier), overige subnummers komen te vervallen. De
afspraken zijn niet altijd goed geïmplementeerd bij uitzendbureaus, Belastingdienst en
UWV. Daardoor is bij de berekening soms van verkeerde gegevens uitgegaan.
Overigens vindt UWV het aantal bezwaarzaken tegen foutieve beschikkingen erg meevallen:
ruim 2000 stuks. Dit is volgens UWV in lijn met eerdere jaren en geeft geen indicatie dat dit
jaar op grote schaal een foutief percentage is vastgesteld.
46.000 werkgevers hebben geen beschikking ontvangen maar alleen een adviesbrief, of geen
van beide. Oorzaak daarvan was dat:
· startende werkgevers die al wel bekend waren bij de belastingdienst maar gelet op de
actualiteit van de polis bij de berekening nog niet meegenomen konden worden;
· UWV van 3800 grote voormalige Cadans-werkgevers de WAO-lasten niet kon berekenen;
· door de zgn. populatieverschillen konden werkgevers niet worden gematcht waardoor
door UWV geen berekeningen konden worden gemaakt. Deze populatieverschillen zijn
ontstaan doordat de werkgeversadministraties van de Belastingdienst en UWV niet altijd
goed op elkaar aansluiten.
Inmiddels is de polis verder gevuld met werkgeversgegevens en heeft dit geleid tot een aantal
wijzigingen in premieberekening over 2006 en 2007. Volgende week kan voor deze groep
waarschijnlijk een start worden gemaakt met de verzending van de definitieve beschikkingen.
Er is samen met SZW en UWV een voorstel uitgewerkt om werkgevers de teveel of te weinig
afgedragen WAO/Aok-premie 2006 tegemoet te komen met een vereenvoudigde correctie
door werkgevers. Met softwareleveranciers wordt op dit moment overlegd wat de
mogelijkheden zijn. Hierover zal op zeer korte termijn naar buiten worden gecommuniceerd.
Een vergelijkbare oplossing wordt gezocht voor 2007.
Aan de resterende problemen zoals de zgn. populatieverschillen wordt hard gewerkt.
Onderzoek is gaande. Naar verwachting is in juni a.s. duidelijkheid over het tijdstip waarop de
problemen kunnen zijn opgelost.
Normenkader
Zoals in de brief van 10 april jl. is aangegeven zijn UWV en Belastingdienst bezig met de
ontwikkeling van het normenkader, ten aanzien van begrippen als volledigheid, juistheid en
actualiteit. De planning is om eind mei dit normenkader uitgewerkt te hebben.
Kosten
In uw brief vraagt u om een indicatie van de (meer)kosten. Binnen de gegeven tijdsspanne is
het voor UWV en Belastingdienst niet mogelijk om een goede indicatie van de kosten af te
geven. Dit vergt namelijk het nodige aan onderzoek. Zij hebben toegezegd in de
eerstvolgende halfjaarrapportage inzage te geven in de kosten.
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid