Onderzoek naar haalbaarheid distributiepunt voor binnenstad
24/04/2007
Er komt een onderzoek naar de haalbaarheid van een distributiepunt
voor de Nijmeegse binnenstad. Zo'n distributiepunt draagt bij aan het
terugdringen van het vrachtverkeer in de binnenstad en het verbeteren
van de luchtkwaliteit. Het college van burgemeester en wethouders
stelt daarom 45.000 euro beschikbaar voor het opstellen van een
businessplan.
De ruim 600 winkeliers in de Nijmeegse binnenstad worden op dit moment
zo'n 3000 keer in de week bevoorraad. Dit gebeurt nu nog niet altijd
even efficiënt. Uit een in 2005 uitgevoerd onderzoek is gebleken dat
deze bevoorrading met 25% minder vervoersbewegingen kan plaatsvinden
wanneer er meer gebundeld wordt. Het laten aanleveren van alle
goederen op één lokatie aan de rand van de stad, en deze vervolgens
gebundeld naar de binnenstad laten vervoeren, is met name de oplossing
voor de kleine zelfstandige winkeliers. Die ontvangen nu vaak 10 tot
15 zendingen per week. Bij deze groep is de meeste winst te halen op
het vlak van efficiëntere bevoorrading.
Het afgelopen jaar zijn al enkele proefprojecten met bundeling van
bevoorrading uitgevoerd in de Nijmeegse binnenstad. De pilots hebben
in 2006 bij de winkels die eraan meededen, geleid tot een vermindering
van de inzet van het aantal bevoorradingsvoertuigen met 8 procent.
Sommige van deze pilots zijn inmiddels omgezet naar de dagelijkse
praktijk. Vanwege hun succes vinden deze projecten nu ook navolging in
andere steden.
Het terugdringen van het vrachtverkeer in het centrum draagt bij aan
het verbeteren van de luchtkwaliteit in de stad. Dat is nodig, want op
de A325, de Nijmeegse singels, het Keizer Karelplein en de Graafseweg
worden de luchtnormen regelmatig overschreden. Vijftig procent van de
luchtverontreiniging die door verkeer wordt veroorzaakt, komt op het
conto van vrachtverkeer. Naast een centraal distributiepunt wordt
daarom ook toegewerkt naar de instelling van een milieuzone in de
Nijmeegse binnenstad. Milieuzones bieden gemeenten de mogelijkheid
vervuilende vrachtauto's uit bepaalde gebieden te weren. Landelijk is
afgesproken dat als vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton een milieuzone
willen binnenrijden, ze minimaal aan de Euro 2 norm inclusief
roetfilter moeten voldoen. Per 2010 wordt deze eis verder
aangescherpt. In de nabije toekomst zijn mogelijk ook andere
voertuigen (bv. bestelauto's en taxi's) die niet voldoen aan de
Europese uitstootnormen voor voertuigen, niet langer welkom in
milieuzones.
Overleg met binnenstadondernemers, bewoners en vervoerders wijst uit
dat er draagvlak bestaat voor een milieuzone in het centrum van
Nijmegen. De ondernemers en vervoerders stellen echter wel als
voorwaarde dat dit gekoppeld is aan een efficiëntere stedelijke
distributie, en dat de effectiviteit van een milieuzone wordt
aangetoond via een verkeersonderzoek. Naast de 45.000 euro voor het
haalbaarheidsonderzoek voor het centrale distributiepunt, maakt het
college daarom ook 30.000 euro vrij voor een onderzoek naar de
herkomst van het bestemmingsverkeer op de Nijmeegse singels. Na de
zomer volgt een definitief besluit over het instellen van de
milieuzone en het oprichten van een centraal distributiepunt
Gemeente Nijmegen